Négy tipp a válságmarketingre

Nehéz időkben a cégvezetőknek a vállalkozás teljes spektrumán szét kell tekinteni, és végiggondolni, hogy lehetne úgy kievickélni a helyzetből, hogy virágzó és nyereséges maradjon a cég.

Fotó: SXC

Sajnos a problémák láttán sokan őrült költségcsökkentésbe kezdenek és a rövid távú megoldásokra koncentrálnak csak, elfeledkezve a hosszú távú létfenntartásról. A menedzserek egyik kedvenc területe, ahol spórolni szeretnek, a marketing. Pedig a marketing létfontosságú a cégek szempontjából, ezért nagyon nem mindegy, hogyan is áll neki a vezetőség a büdzsé megnyirbálásának. Természetesen lehet faragni a költségekből, ám csak azon az áron, ha más módszerrel váltják ki a korábbi költekezést, például ha a csapat vagy a vezetőség tagjai több időt és energiát ölnek a marketingfeladatokba.

A marketing területén négy fő irányvonal mellett lehet haladni nehéz időkben:

  • lenyirbálni a felesleget,
  • többet kihozni a már meglévő ügyfelekből,
  • csökkenteni az árakat (ugyanakkor egy árversenybe belemenni veszélyes lehet),
  • és addig ismételgetni a marketingüzenetet, amíg célt nem érünk vele.
Ami a felesleg levágását illeti, érdemes szem előtt tartani az üzleti életben folyamatosan, különböző kontextusokban felmerülő Pareto-elvet: egy üzlet sikereinek 80 százaléka a marketing 20 százalékának köszönhető. Vagyis a marketing-költségvetés nem körültekintő vagdosása hamar katasztrofális eredményekhez vezethet. További nehézség, hogy egyes esetekben évek tapasztalatára is szükség lehet annak eldöntésére, melyik marketingmódszer mennyire hatékony, illetve, hogy mely marketingmix lesz a vállalat számára a legcélravezetőbb. Ezt a munkát ráadásul nem lehet megspórolni, hiszen marketingterv nélkül céget vezetni olyan, mint vakon repülőt irányítani. Szakértők szerint a marketingterv és a marketingstratégia még a kis- és középvállalkozások esetében is egy 50–100 oldalas dokumentum, amely a vállalkozás tulajdonosi háttérének bemutatásától kezdve egészen a konkrét reklámkampányokig tartalmazza legalább egy évre a cég marketing-forgatókönyvét.

Széles körben ismert, ugyanakkor kevéssé elfogadott tény, hogy egy új ügyfél megszerzése hatszor-hétszer többe kerül, mint egy már meglévő ügyfél megtartása. (Ennek ellenére rengeteg példa van rá, hogy a nagy szolgáltatók rettenetes pénzeket ölnek az új ügyfelek elcsábítására, miközben a meglévő ügyfeleket meg sem próbálják megtartani.) Bár természetesen érdemes a marketingköltségvetés egy részét új ügyfelek felkutatásába ölni, az "értékesítsünk többet a már meglévő ügyfeleknek" mindig célravezetőbb módszer.

14 dolog, amit meg kell tenni az ünnepek előtt
Bár még csak október közepe van, érdemes felkészülni az év végi teendőkre, hogy a jövő év sokkal szebb legyen, mint az idei volt. Ehhez szolgálunk néhány jó tanáccsal, hogy számba tudja venni feladatait.
Az árazás kérdése szintén létfontosságú. Az átgondolatlan árcsökkentés katasztrofális eredményeket hozhat. Vannak cégek, akik a válságra reagálva folyamatos „végkiárusítást” tartanak, 50-70 százalékos kedvezményt nyújtanak. Ez ugyan hozhat mennyiségi eladást, de közben leértékelik a saját terméküket/szolgáltatásukat és szó szerint ingyen dolgoznak, felélik a tartalékaikat és görgetik maguk előtt a „finanszírozhatatlan jövőt”. Ez a megoldás nem vezet messzire, ugyanakkor a régi vásárlók megtartására, jutalmazására kiváló eszköz. Egy egyszerű köszönőlevél a vásárlás után és a már meglévő ügyfeleknek szóló akciók időről-időre konkrétan kimutatható üzleti előnyökkel járhatnak.

Végül bizonyos szegmensekben igenis szükség van a marketingüzenetek állandó ismételgetésére. Azoknak az időknek már vége, amikor egy jó termék vagy szolgáltatás eladja önmagát, kommunikálni kell, rendszeresen életjelet kell adni magunkról. Ráadásul oly módon, hogy kitűnjön a hasonló reklámok és marketingakciók tömegéből: jótékonykodás, gerillamarketing, bármi szóba jöhet, ami publicitást és potenciális ügyfélelérést eredményez. Bár az eredmények kevésbé jönnek látványosan, a kitartó marketingmunka hosszú távon igenis meghozza az eredményét.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo