Négy hiba, ami miatt elmarad a várt siker

Adott egy tehetséges magyar csapat egy újszerű, innovatív termékkel az egyik legjobb londoni business to business vásár egyik standján, akiket izgatott érdeklődők, kereskedők és forgalmazók bombáznak árajánlatkérésekkel. Elsőre nyerő helyzetnek tűnik, igaz? Ám végül egyetlen üzlet sem lett belőle.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Az ígéretes designer márka  szinte állatorvosi lóként produkálja azokat a tüneteket, melyek miatt számos reményteljes hazai kreatívipari cég képtelen sikerrel kilépni a külföldi piacokra, nem tudják értékesítésre fordítani a jókora nemzetközi médiafigyelmet, és melyek miatt a kockázati tőkebefektetők ijedten szisszennek fel, ahelyett, hogy boldogan készítenék a szindikátusi szerződést – figyelmeztet Ács Zoltán, a Design Terminál NKK inkubációs program vezetője a Széchenyi Tőkealap oldalán olvasható blogbejegyzésében. A szakember szerint ennek oka, hogy a kreatív cégek alapvető hibákat vétenek, amelyek megakadályozzák érvényesülésüket a piaci viszonyok között.

„A Design Terminál konzultációs programja során évente mintegy 100 kreatívipari vállalkozásnak nyújtunk segítséget. Az évi 100 esettanulmányt már megéri összegezni: az eddigi tapasztalatokból összegyűjtöttem a legfontosabb problémaköröket, azokat, amik miatt például a fentebb is említett vállalkozás nem képes átugrani az árnyékát, nem tud léptéket váltani. Még akkor sem, ha a termék egyébként nagyon izgalmas, és valószínűleg életképes is lehet a magyarnál sokkal erősebb piacokon” – írta Ács Zoltán.

A négy legrosszabb ezek közül:

Nem ügyelnek az iparjogvédelemre!

Egészen sok alkalommal előfordult a konzultációk során, hogy az adott márka gyönyörű grafikai arculatot készíttetett, gondos történetet talált ki a frappáns név köré, és számos kreatív anyagot tervezett a katalógustól a weboldalig. Egyetlen dolgot felejtettek el: hogy a kiszemelt külföldi piacokon ugyanazzal a márkanévvel már kapható egy nagyon hasonló termék, akik viszont – a magyar vállalkozóval ellentétben – mindent levédettek. A bevezetőben említett cég pedig úgy ment ki a londoni vásárra, hogy semmilyen szabadalma vagy védjegye nem volt, noha a terméke elvileg egy szabadalomra épülne. Mindkét eset életveszélyes. Egyes szegmensekben már a korai fázisban el kell kezdeni tervezni az iparjogvédelmi stratégiát, lehetőleg hozzáértő profi segítségével!

Félreértik a marketingkommunikációt

Szuper, ha a termék jó, de el is kéne tudni adni. Sokan elkezdik kiépíteni a kommunikációs csatornáikat, egészen komoly erőforrást szánnak rájuk, mégsem hatékonyak. A kommunikáció ugyanis nem csak abból áll, hogy akkor most csinálok egy Facebook-oldalt meg egy katalógust. Az első lépés, hogy ismerjük meg a vevőket a lehető legmélyebben. A második, hogy legyünk tisztában a márka identitásával: miben adunk értéket a vásárlóidnak és miben vagyunk mások/jobbak, mint a többi? Csak ha ezt egzaktan megfogalmaztuk magunknak, akkor tudjuk kitalálni a márka üzeneteit, és azokat a csatornákat, melyeket az addigra remélhetően már alaposan megismert vásárlóink figyelnek is. Minden kommunikáció előtt készítsünk stratégiát, és minden stratégia előtt kutassuk le a vásárlóinkat, az identitásunkat és persze a piacainkat. Enélkül nem fog menni.

ÍGY KÖNYVELJÜK A STARTUPUNKAT!
A startupcégek rendkívül innovatív – technikai – vállalkozások, gyakran piaci rést is kiaknázó termékeik, szolgáltatásaik a nemzetközi piacon is eladhatóak. Jellegzetességeik miatt adózási, számviteli szempontból nézve is sajátos problémákkal kell szembenézniük.
Átláthatóság, megfelelő céges keretek

Ugyan súlyosak a vállalkozásokat sújtó terhek, ha viszont a könyv szerinti bevétel jelentősen eltér a valós bevételtől, a vállalkozó már középtávon is maga alatt vágja a fát. Az egy dolog, hogy a potenciális befektető bizalmatlan lesz, de bármilyen más finanszírozást is megnehezít a transzparencia hiánya. Már a cash flow problémákon sokszor hatékonyan segítő egyszerű folyószámlahitel felvétele is problémás lehet. Ezzel összefüggően nem lehet túlbecsülni a szerződések fontosságát.

A magyar kreatívipari cégek szinte mind csak úgy tudnak növekedni, ha már nagyon hamar kilépnek a nemzetközi piacokra. Legyenek hát meg mihamarabb a külföldi értékesítéshez szükséges jól összerakott szerződésminták! Számos olyan céggel találkoztunk, ahol a külföldi megrendelések áradata először örömet okozott, majd félelmet: nem vernek át? Hogy szokás kiküldeni a terméket? Hogy védhetem meg magam? A termékfejlesztés, gyártás, helyi értékesítés mellett nem maradt idő ezeknek a problémáknak a kezelésére, így számos üzletet a nem megfelelő reakcióidő, a tétovázás vagy a kapkodva, rosszul megírt szerződések miatt buknak el a cégek.

A kezdetektől gondolkodjunk csapatban!

Sokan még mindig úgy gondolják, hogy egyszemélyes hadseregként lerohanhatják a világot. Ha a cég kreatívja/tervezője egy személyben a marketinges, a saleses és az ügyvezető, az nagyon szuper – de maximum az első pár hónapban. Utána csapat nélkül már semmiképpen sem megy. Egy jó csapat pedig akkor jó, ha az alábbi négy kompetencia megtalálható benne: 1. vezető, 2. kreatív 3. adminisztrációval foglalkozó munkatárs 4. saleses/marketinges. Minden ember az olyanokhoz vonzódik, mint ő maga, de inkább olyan embert válasszunk magunk mellé munkatársnak, aki kiegészít minket! Ha 3 vezető típus dolgozik együtt, abban kódolva van a konfliktus, 4 kreatív egy rakáson pedig csodálatos terméket fog csinálni, csak éppen eladni nem tudja majd. És hogy hol találunk ilyen munkatársakat? A kulcsszó: networking. Járjunk el sok helyre, ahol hozzánk hasonlóakkal is találkozhatunk (meg persze potenciális ügyfelekkel, befektetőkkel, partnerekkel stb.). Ne feledjük, a networking ugyanúgy a munka része, mint a termékfejlesztés vagy az értékesítés! (Ügyeljünk kit választunk, mert a rossz alkalmazott a legnagyobb kockázat!)

 

5 alap dolog, amire érdemes figyelni cégalapításnál
Cégalapításnál legyünk körültekintőek, alaposan nézzük meg, kit választunk üzlettársunknak, legyünk szkeptikusak a mindenhez értő ügyvédekkel és törekedjünk arra, hogy amit, csak lehet, foglaljunk írásba.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo