Négy hiba, ami miatt elmarad a várt siker

Adott egy tehetséges magyar csapat egy újszerű, innovatív termékkel az egyik legjobb londoni business to business vásár egyik standján, akiket izgatott érdeklődők, kereskedők és forgalmazók bombáznak árajánlatkérésekkel. Elsőre nyerő helyzetnek tűnik, igaz? Ám végül egyetlen üzlet sem lett belőle.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az ígéretes designer márka  szinte állatorvosi lóként produkálja azokat a tüneteket, melyek miatt számos reményteljes hazai kreatívipari cég képtelen sikerrel kilépni a külföldi piacokra, nem tudják értékesítésre fordítani a jókora nemzetközi médiafigyelmet, és melyek miatt a kockázati tőkebefektetők ijedten szisszennek fel, ahelyett, hogy boldogan készítenék a szindikátusi szerződést – figyelmeztet Ács Zoltán, a Design Terminál NKK inkubációs program vezetője a Széchenyi Tőkealap oldalán olvasható blogbejegyzésében. A szakember szerint ennek oka, hogy a kreatív cégek alapvető hibákat vétenek, amelyek megakadályozzák érvényesülésüket a piaci viszonyok között.

„A Design Terminál konzultációs programja során évente mintegy 100 kreatívipari vállalkozásnak nyújtunk segítséget. Az évi 100 esettanulmányt már megéri összegezni: az eddigi tapasztalatokból összegyűjtöttem a legfontosabb problémaköröket, azokat, amik miatt például a fentebb is említett vállalkozás nem képes átugrani az árnyékát, nem tud léptéket váltani. Még akkor sem, ha a termék egyébként nagyon izgalmas, és valószínűleg életképes is lehet a magyarnál sokkal erősebb piacokon” – írta Ács Zoltán.

A négy legrosszabb ezek közül:

Nem ügyelnek az iparjogvédelemre!

Egészen sok alkalommal előfordult a konzultációk során, hogy az adott márka gyönyörű grafikai arculatot készíttetett, gondos történetet talált ki a frappáns név köré, és számos kreatív anyagot tervezett a katalógustól a weboldalig. Egyetlen dolgot felejtettek el: hogy a kiszemelt külföldi piacokon ugyanazzal a márkanévvel már kapható egy nagyon hasonló termék, akik viszont – a magyar vállalkozóval ellentétben – mindent levédettek. A bevezetőben említett cég pedig úgy ment ki a londoni vásárra, hogy semmilyen szabadalma vagy védjegye nem volt, noha a terméke elvileg egy szabadalomra épülne. Mindkét eset életveszélyes. Egyes szegmensekben már a korai fázisban el kell kezdeni tervezni az iparjogvédelmi stratégiát, lehetőleg hozzáértő profi segítségével!

Félreértik a marketingkommunikációt

Szuper, ha a termék jó, de el is kéne tudni adni. Sokan elkezdik kiépíteni a kommunikációs csatornáikat, egészen komoly erőforrást szánnak rájuk, mégsem hatékonyak. A kommunikáció ugyanis nem csak abból áll, hogy akkor most csinálok egy Facebook-oldalt meg egy katalógust. Az első lépés, hogy ismerjük meg a vevőket a lehető legmélyebben. A második, hogy legyünk tisztában a márka identitásával: miben adunk értéket a vásárlóidnak és miben vagyunk mások/jobbak, mint a többi? Csak ha ezt egzaktan megfogalmaztuk magunknak, akkor tudjuk kitalálni a márka üzeneteit, és azokat a csatornákat, melyeket az addigra remélhetően már alaposan megismert vásárlóink figyelnek is. Minden kommunikáció előtt készítsünk stratégiát, és minden stratégia előtt kutassuk le a vásárlóinkat, az identitásunkat és persze a piacainkat. Enélkül nem fog menni.

ÍGY KÖNYVELJÜK A STARTUPUNKAT!
A startupcégek rendkívül innovatív – technikai – vállalkozások, gyakran piaci rést is kiaknázó termékeik, szolgáltatásaik a nemzetközi piacon is eladhatóak. Jellegzetességeik miatt adózási, számviteli szempontból nézve is sajátos problémákkal kell szembenézniük.
Átláthatóság, megfelelő céges keretek

Ugyan súlyosak a vállalkozásokat sújtó terhek, ha viszont a könyv szerinti bevétel jelentősen eltér a valós bevételtől, a vállalkozó már középtávon is maga alatt vágja a fát. Az egy dolog, hogy a potenciális befektető bizalmatlan lesz, de bármilyen más finanszírozást is megnehezít a transzparencia hiánya. Már a cash flow problémákon sokszor hatékonyan segítő egyszerű folyószámlahitel felvétele is problémás lehet. Ezzel összefüggően nem lehet túlbecsülni a szerződések fontosságát.

A magyar kreatívipari cégek szinte mind csak úgy tudnak növekedni, ha már nagyon hamar kilépnek a nemzetközi piacokra. Legyenek hát meg mihamarabb a külföldi értékesítéshez szükséges jól összerakott szerződésminták! Számos olyan céggel találkoztunk, ahol a külföldi megrendelések áradata először örömet okozott, majd félelmet: nem vernek át? Hogy szokás kiküldeni a terméket? Hogy védhetem meg magam? A termékfejlesztés, gyártás, helyi értékesítés mellett nem maradt idő ezeknek a problémáknak a kezelésére, így számos üzletet a nem megfelelő reakcióidő, a tétovázás vagy a kapkodva, rosszul megírt szerződések miatt buknak el a cégek.

A kezdetektől gondolkodjunk csapatban!

Sokan még mindig úgy gondolják, hogy egyszemélyes hadseregként lerohanhatják a világot. Ha a cég kreatívja/tervezője egy személyben a marketinges, a saleses és az ügyvezető, az nagyon szuper – de maximum az első pár hónapban. Utána csapat nélkül már semmiképpen sem megy. Egy jó csapat pedig akkor jó, ha az alábbi négy kompetencia megtalálható benne: 1. vezető, 2. kreatív 3. adminisztrációval foglalkozó munkatárs 4. saleses/marketinges. Minden ember az olyanokhoz vonzódik, mint ő maga, de inkább olyan embert válasszunk magunk mellé munkatársnak, aki kiegészít minket! Ha 3 vezető típus dolgozik együtt, abban kódolva van a konfliktus, 4 kreatív egy rakáson pedig csodálatos terméket fog csinálni, csak éppen eladni nem tudja majd. És hogy hol találunk ilyen munkatársakat? A kulcsszó: networking. Járjunk el sok helyre, ahol hozzánk hasonlóakkal is találkozhatunk (meg persze potenciális ügyfelekkel, befektetőkkel, partnerekkel stb.). Ne feledjük, a networking ugyanúgy a munka része, mint a termékfejlesztés vagy az értékesítés! (Ügyeljünk kit választunk, mert a rossz alkalmazott a legnagyobb kockázat!)

 

5 alap dolog, amire érdemes figyelni cégalapításnál
Cégalapításnál legyünk körültekintőek, alaposan nézzük meg, kit választunk üzlettársunknak, legyünk szkeptikusak a mindenhez értő ügyvédekkel és törekedjünk arra, hogy amit, csak lehet, foglaljunk írásba.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo