Emellett a vállalkozások 13 százaléka a téli leállást, illetve a céges autók használatának szigorítását vagy azok számának csökkentését (11 százalék) is fontolóra vette.
„Az újrainduló K&H: üzletet ide! program segítségével még tovább faraghatók az energiaköltségek. A megújult térkép egyfajta közösségi platformként is funkcionál azok számára, akik megosztanák üzlethelyiségüket egy másik vállalkozással, így csökkentve közösen a rezsiköltségeket. Emellett az ideiglenesen vagy véglegesen bezárt üzletek is megjelölhetőek, segítve az adott helyről hiányzó szolgáltatások beazonosítását, ami azoknak jöhet jól, akik az indulás előtt állnak, vagy szintlépésben gondolkoznak” – mondta el a szakértő.
Hátráltatják a cégeket a magas energiaárak
Az energiaárak piaci emelkedése szinte minden cégre hatással van, csak a mértéke változó. Közel minden második vállalkozást érint hátrányosan (48 százalék), egy jelentős részüknél pedig már a működést is veszélyezteti (22 százalék). Csupán minden ötödik kkv mondta azt, hogy csak kismértékben vagy alig befolyásolják tevékenységét a magasabb energiaárak.
„A kkv-szektorban –az energiaáraktól függetlenül is – már elindultak a korszerű és energiahatékony fejlesztések. Habár a cégek többsége (78 százalék) nem tervez energetikai fejlesztéseket, a kkv-k egy része kezdi felismerni, hogy a modernebb, innovatív eszközökkel, berendezésekkel komoly költségcsökkentés érhető el. Ezt mutatja, hogy a korszerűsítéseket tervező vállalkozások 14 százaléka már az energiaárak megugrása előtt belevágott a fejlesztésekbe, míg a cégek szűk tizede (8 százalék) kezdte el a korszerűsítést kifejezetten az energiaárak növekedése miatt. Utóbbi kiemelten jellemző a kereskedelmi szektorra (15 százalék), míg a mezőgazdasági (7 százalék), ipari (6 százalék) és szolgáltató cégek (5 százalék) ennél jóval alacsonyabb arányban fejlesztenek” – tette hozzá Rammacher Zoltán.