"Nagy esély van. hogy nyerjünk uniós pénzt"

A második negyedévben minimálisan csökkent a K&H kkv bizalmi index pályázati hajlandóságot mutató részindexe, ennek ellenére az európai uniós támogatások elnyerését a vállalkozások közel fele reálisnak tartja - derül ki a kutatás legutóbbi eredményéből. Az elkövetkezendő egy évben a vállalkozások 28%-a számít finanszírozási lehetőségként a pályázatok által elnyerhető forrásokkal. A támogatások elnyerésével kapcsolatban továbbra is a mezőgazdasági vállalkozások a legoptimistábbak, míg a szolgáltató szektor számít legkevésbé ilyen finanszírozási forrásra.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 

A K&H kkv bizalmi index
A K&H és a GfK 2004. óta készíti el a mikro-, kis- és középvállalkozások körében végzett bizalmi index kutatást. A felmérés célja a magyarországi székhelyű, 1 milliárd forint* éves árbevétel alatti társaságok következő 12 hónapra vonatkozó várakozásainak megismerése. Az adatvétel negyedévente, 700 vállalkozás megkérdezésével történik. Legutóbb június 11. és 22. között zajlott a mintavétel.

A mikro-, kis- és középvállalkozások elkövetkezendő egy éves várakozásait mutató K&H kkv bizalmi indexnek az európai uniós támogatásokra vonatkozó részindexe 31 pontos értékével még elmarad a válság előtti 46 pontos értékéhez képest, úgy tűnik azonban, hogy az uniós pályázati források továbbra is jelentős szerepet töltenek be a hazai vállalkozások életében. A vállalkozások mintegy 28%-a jelölte meg finanszírozási lehetőségként ezen forrásokat, így közvetlenül a banki hitelek után a második helyen szerepel a cégek finanszírozási lehetőségei között.  

„Bár a kis- és középvállalkozások pályázási hajlandóságára vonatkozó mutatóknál csökkenést tapasztalunk, úgy gondolom, hogy ez a visszaesés csak a realitásokhoz való közeledést mutatja, mivel az elmúlt évek pályázati tapasztalataival gazdagodva a vállalkozások reálisabban ítélik meg saját esélyeiket" - elemezte az eredményeket Bognár Mihály, a K&H Pályázati tanácsadás igazgatóság vezetője.

Agrárium előmyben

A kutatás eredményei alapján a vállalkozások profilja jelentősen befolyásolja a pályázati forrásokhoz jutás esélyeit. A mezőgazdasági cégek például jóval az átlagot meghaladó mértékben - 69%-os arányban - látnak esélyt arra, hogy uniós támogatáshoz jussanak. Ez az ipari vállalkozások esetében 54%, a kereskedelmi cégeknél 46%, a szolgáltató cégeknek pedig 43%-a tartja valószínűnek, hogy nyertes pályázatot tud benyújtani. „A mezőgazdasági vállalkozások optimista véleménye többek között arra is visszavezethető, hogy az erre a szektorra jellemző normatív jellegű (pl. földalapú) szubvenciók, lévén azok is nagyrészt az európai uniós költségvetésből származnak, a kedvezményezettek számára gyakran összemosódnak a pályázati úton igényelhető fejlesztési támogatásokkal. Ugyanakkor az agrárszektorban az EU-s támogatások elnyerési esélyeire vonatkozó mutató jelentős csökkenésének oka az lehet, hogy idén az újabb pályázatok kiírása helyett a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal elsősorban a kifizetésekre helyezi a hangsúlyt." - magyarázta Bognár Mihály.


Reálisnak tartja, hogy cége EU támogatáshoz jut (%)

Közepesek inkább

A kkv-k közül elsősorban a középvállalatok számolnak pályázati források elnyerésével (60%) - ez a mutató a kisvállalkozásoknál 53%, a mikrocégek esetében pedig 42%. „Ennek oka, hogy a nagyobb cégek sokkal jobban informáltak pályázati ügyekben, másrészt stabilabb pénzügyi háttér jellemzi őket, ami az önerő megteremtését és a támogatás előfinanszírozását megkönnyíti, harmadrészt pedig náluk jellemzőbb a hosszú távú, stratégiai gondolkodás, amelynek köszönhetően megfontoltabban nyújthatnak be pályázati anyagot" - jellemezte a cégeket a pályázati tanácsadó szakember. „Az is megfigyelhető, hogy aki egyszer „bekerül a rendszerbe", az később is nagyobb valószínűséggel pályázik" - tette hozzá Bognár.  Ezt támasztja alá, hogy a kutatásban megkérdezett cégek közel ötöde (19%) már több alkalommal is nyújtott be pályázatot.  

 

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo