Az idénre tervezett programmal készülnek 2021-re, vagy új koncertlistát kell összeállítani?
Van olyan fesztiválunk, ahol igyekszünk az idei programból minél többet átemelni, de lesz olyan eseményünk is, ahol változtatni kell a „line up”-on. A Sziget vagy a VOLT Fesztivál esetében lehetnek olyan előadók, akik például jövőre nem turnéznak, amihez kénytelenek leszünk alkalmazkodni.
Tavaly 5-10 százalékos áremelést terveztek erre az évre, ezt átmentik a következő esztendőre?
Most pont abban az időszakban vagyunk, amikor a jegyértékesítési koncepciót dolgozzuk ki (jegyárakat, jegyárfordulókat), de annyit elárulhatok, hogy nem tervezünk számottevő jegyáremelést.
Most úgy látjuk, a jelenlegi pandémiás helyzetben ez nem lenne igazán időszerű, hiszen az emberek ezekben a nehéz napokban nem a jövő nyarukat tervezik, így erre idén valószínűleg még nem kerül sor, csak a jövő év elején.
Lesz változás a helyszíneket illetően? Tavaly ilyenkor a befogadó települések panaszaitól volt hangos a sajtó.
Úgy tervezünk, hogy a fesztiváljaink maradnak a korábbi helyükön, a VOLT Produkció szervezésében megvalósuló B my Lake jövő évi helyszíne nem tisztázott még, de alapvetően Balaton-parti helyszínben gondolkodunk.
Mit jelez az üzleti tervük 2021-re? Ha jövőre sem lehet megrendezni a fesztiválokat, az mekkora kihívás elé állítaná a cégeiket?
Még nincs végleges üzleti terv 2021-re, de már készítettünk különféle számításokat. Örülnénk, ha az idei évi veszteségeinket el tudnánk kezdeni törleszteni, lefaragni.
Mit gondol a raktárkoncertekről, volt ennek szakmai értelme? Vagy csak a zenészek megélhetése miatt volt fontos?
Annyiban mindenképpen volt értelme, hogy a hazai zeneipar egyik legfontosabb szegmensét, a zenészeket, előadóművészeket, illetve a stábjukat, velük dolgozó háttérmunkásokat, valamint a produkciókkal együttműködő technikai szolgáltató cégek egy részét segítette. Jó lenne, ha még szélesebb lehetne a támogatással megcélzott kör, és erre születtek is már különböző pályázatok, segélycsomagok. A hazai fesztiváloknak és kluboknak is megnyitottak egy támogatási keretet. Nem állítom, hogy a zeneipar valamennyi szereplője meg van mentve, de az látszik, hogy elindult a folyamat, ami remélhetőleg nem fejeződik be ezzel.
Összességében elmondható, hogy a fesztiválpiac, illetve annak a Sziget portfolióba tartozó része nem sérült idén annyira, hogy kérdőjelessé váljék a fenntartásuk a következő évben?
Az állítás első fele nem igaz, mert nagyon nagy veszteségeket szenvedett el a fesztiválipar. Mi vélhetően valahogy át fogjuk tudni vészelni ezt, mert piacvezetőként stabilabb lábakon állunk, így költségracionalizálással, kiadásaink átütemezésével és hitelekkel remélhetőleg túl fogunk élni. Ez persze attól is függ, hogy meddig tart ez az időszak, mikor indul be újra a turizmus, és mikor állnak talpra a turisztikai szektor legfontosabb szolgáltató ágazatai, mint például a légitársaságok, utaztató cégek. De elég nagy ütést kapott az ágazat, amiből sok szereplőnek nehéz lesz felállnia. Azt gondolom, lesznek olyanok, akik nem fogják tudni folytatni, legyen szó akár fesztiválról, klubról vagy más szórakoztatóipari szereplőről.