„Munkába mentem” – a kávézóba

A „munkába mentem” kifejezés korábban a tevékenységünk mellett az úti célunkat is kijelölte. Ma azonban már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Egyes kutatások szerint az emberek 85%-a problémásnak találja a hagyományos irodai figyelem-összpontosítást, ezért egyre többen választanák a távmunka lehetőségét.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az irodában töltött munkavégzéssel kapcsolatban általában az az egyik alapvető probléma, hogy a legtöbb embertől elvárják, ugyanabban az időben dolgozzon. Ez pedig nem feltétlenül egyezik meg azzal az időszakkal, amikor a legenergikusabbnak és a legproduktívabbnak érzi magát. Napjainkban a legtöbb munkavállaló 9-től 17 óráig tartó műszakban dolgozik, azonban minden ember más és más napszakban a legaktívabb. A Leitz legújabb felmérése szerint például a megkérdezettek döntő többsége, 65%-a nyilatkozta azt, hogy reggel nyolc és dél között a leghatékonyabb, és mindössze 35% állította, hogy más időpontokban teljesít a legjobban.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy egy hagyományos irodában csak kevés embernek van „valódi munkanapja”. Ehelyett ún. „munka-pillanataik” vannak: olyan rövid aktivitási hullámok, melyeket folytonosan zavaró hatások szakítanak meg, mint például a telefoncsörgés, a kollégák hangos beszéde vagy éppen a nyomtató és a fax. A University of California kutatása kimutatta, hogy egy átlagos amerikai dolgozó munkavégzését három percenként kénytelen megszakítani, majd ezt követően körülbelül 23 percet tölt azzal, hogy visszaállítsa az összpontosítás és a motiváció korábbi szintjét – minden bizonnyal ez hazánkban sincs másképp.

Mindezeket figyelembe véve a munkavégzés hatékonysága szempontjából munkaadói és munkavállalói oldalon is erős érvek szólnak amellett, hogy az ember saját maga ossza be a munkanapját, és azokat a feladatokat, amelyek összpontosítást vagy kreatív ihletet kívánnak, abban az időpontban és olyan helyszínen végezze el, amely a legmegfelelőbb számára. De vajon létezik erre megoldás?

Alternatív munkahelyek – a piac reagál a megváltozott munkavállalói igényekre

Ma már egyre nő az olyan alternatív munkavégzési helyszínek száma, ahol üzleti tevékenységet lehet folytatni: kávézók, bérelhető irodák, coworking munkahelyek, autópálya-pihenők, szállodák vagy akár az otthonunk. Ezek a terek pedig éppen azt a szabadságot nyújtják a munkavállalóknak, hogy akkor dolgozzanak, amikor a leginkább kedvük van hozzá – és ott, ahol szeretnék.

A változatosabb környezet és az irodán kívül töltött idő kétségkívül előnyére válik egy átlagos dolgozónak – és nem csak azért, mert segíti a gondolkodását. Bizonyított tény, hogy azok a munkavállalók, akik nem egy központi irodába járnak be dolgozni, általában véve elégedettebbek, mint irodához kötött kollégáik, ezen kívül kevesebb stressz is éri őket, és hatékonyabban tudnak dolgozni. A koncepció mögötti valóság azonban jóval bonyolultabb ennél.

Jön a hőség! Ne is menjünk dolgozni?
Ma sem lesz hűvös, de a jövő héten az előrejelzések szerint igazi nyári kánikula várhat ránk. A hőséget elsősorban a munkahelyeken lesz nehéz túlélni, ezért aki teheti, forduljon ahhoz a megoldáshoz, amivel még anyagilag is jobban járhat a cég: maradjanak otthon a dolgozók.
Előnyök és hátrányok munkaadói oldalon

Előnyök:

  • Alacsonyabb irodabérleti költségek
  • Elkötelezettebb munkaerő – kevesebb kilépés
  • Kevesebb hiányzás
  • Hatékonyabb munkaidő kihasználás – magasabb termelékenység
  • A vállalat nagyobb megbecsülése, jobb munkaadói image
Hátrányok:
  • Magasabb képzési költségek
  • A munkahelyek kialakításának magasabb költsége
  • Több kommunikációs kiadás
  • Tisztázatlan munkajogi kérdések
  • Adatvédelem
Előnyök és hátrányok munkavállalói oldalon

Előnyök:

  • Kevesebb közlekedésre fordított idő és pénz, illetve kevesebb közlekedéssel járó stressz
  • Nagyobb rugalmasság a munkabeosztásban
  • Kevesebb megszakítás a munkavégzés során
  • Jobban összeegyeztethető családi élet és munka
  • Javuló munkamorál, nagyobb megelégedettség
Hátrányok:
  • A munka és a magánélet határainak elmosódása, túlterheltség
  • Gyengülő emberi és szakmai kapcsolatok – az elszigeteltség érzése nő
  • Kevesebb munkahelyi információ, félelem a lehetőségekről való lemaradástól
Fentieket figyelembe véve kétségkívül akkor dönt jól egy cég, ha él az irodán kívüli munkavégzési lehetőségek biztosításával, és megfelelő egyensúlyt teremt a hagyományos irodai munka, valamint a rugalmas munkavégzés között.
Meg fog lepődni, mi minden elszámolható a távmunka költségeként
Sok pozitívum és negatívum elmondható a távmunka mellett, vagy ellene, de az tény, hogy anyagilag mind a munkáltató, mind a munkavállaló nagyon jól járhat vele, ugyanis meglehetősen tág az elszámolható költségek területe.

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo