„Munkába mentem” – a kávézóba

A „munkába mentem” kifejezés korábban a tevékenységünk mellett az úti célunkat is kijelölte. Ma azonban már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Egyes kutatások szerint az emberek 85%-a problémásnak találja a hagyományos irodai figyelem-összpontosítást, ezért egyre többen választanák a távmunka lehetőségét.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Az irodában töltött munkavégzéssel kapcsolatban általában az az egyik alapvető probléma, hogy a legtöbb embertől elvárják, ugyanabban az időben dolgozzon. Ez pedig nem feltétlenül egyezik meg azzal az időszakkal, amikor a legenergikusabbnak és a legproduktívabbnak érzi magát. Napjainkban a legtöbb munkavállaló 9-től 17 óráig tartó műszakban dolgozik, azonban minden ember más és más napszakban a legaktívabb. A Leitz legújabb felmérése szerint például a megkérdezettek döntő többsége, 65%-a nyilatkozta azt, hogy reggel nyolc és dél között a leghatékonyabb, és mindössze 35% állította, hogy más időpontokban teljesít a legjobban.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy egy hagyományos irodában csak kevés embernek van „valódi munkanapja”. Ehelyett ún. „munka-pillanataik” vannak: olyan rövid aktivitási hullámok, melyeket folytonosan zavaró hatások szakítanak meg, mint például a telefoncsörgés, a kollégák hangos beszéde vagy éppen a nyomtató és a fax. A University of California kutatása kimutatta, hogy egy átlagos amerikai dolgozó munkavégzését három percenként kénytelen megszakítani, majd ezt követően körülbelül 23 percet tölt azzal, hogy visszaállítsa az összpontosítás és a motiváció korábbi szintjét – minden bizonnyal ez hazánkban sincs másképp.

Mindezeket figyelembe véve a munkavégzés hatékonysága szempontjából munkaadói és munkavállalói oldalon is erős érvek szólnak amellett, hogy az ember saját maga ossza be a munkanapját, és azokat a feladatokat, amelyek összpontosítást vagy kreatív ihletet kívánnak, abban az időpontban és olyan helyszínen végezze el, amely a legmegfelelőbb számára. De vajon létezik erre megoldás?

Alternatív munkahelyek – a piac reagál a megváltozott munkavállalói igényekre

Ma már egyre nő az olyan alternatív munkavégzési helyszínek száma, ahol üzleti tevékenységet lehet folytatni: kávézók, bérelhető irodák, coworking munkahelyek, autópálya-pihenők, szállodák vagy akár az otthonunk. Ezek a terek pedig éppen azt a szabadságot nyújtják a munkavállalóknak, hogy akkor dolgozzanak, amikor a leginkább kedvük van hozzá – és ott, ahol szeretnék.

A változatosabb környezet és az irodán kívül töltött idő kétségkívül előnyére válik egy átlagos dolgozónak – és nem csak azért, mert segíti a gondolkodását. Bizonyított tény, hogy azok a munkavállalók, akik nem egy központi irodába járnak be dolgozni, általában véve elégedettebbek, mint irodához kötött kollégáik, ezen kívül kevesebb stressz is éri őket, és hatékonyabban tudnak dolgozni. A koncepció mögötti valóság azonban jóval bonyolultabb ennél.

Jön a hőség! Ne is menjünk dolgozni?
Ma sem lesz hűvös, de a jövő héten az előrejelzések szerint igazi nyári kánikula várhat ránk. A hőséget elsősorban a munkahelyeken lesz nehéz túlélni, ezért aki teheti, forduljon ahhoz a megoldáshoz, amivel még anyagilag is jobban járhat a cég: maradjanak otthon a dolgozók.
Előnyök és hátrányok munkaadói oldalon

Előnyök:

  • Alacsonyabb irodabérleti költségek
  • Elkötelezettebb munkaerő – kevesebb kilépés
  • Kevesebb hiányzás
  • Hatékonyabb munkaidő kihasználás – magasabb termelékenység
  • A vállalat nagyobb megbecsülése, jobb munkaadói image
Hátrányok:
  • Magasabb képzési költségek
  • A munkahelyek kialakításának magasabb költsége
  • Több kommunikációs kiadás
  • Tisztázatlan munkajogi kérdések
  • Adatvédelem
Előnyök és hátrányok munkavállalói oldalon

Előnyök:

  • Kevesebb közlekedésre fordított idő és pénz, illetve kevesebb közlekedéssel járó stressz
  • Nagyobb rugalmasság a munkabeosztásban
  • Kevesebb megszakítás a munkavégzés során
  • Jobban összeegyeztethető családi élet és munka
  • Javuló munkamorál, nagyobb megelégedettség
Hátrányok:
  • A munka és a magánélet határainak elmosódása, túlterheltség
  • Gyengülő emberi és szakmai kapcsolatok – az elszigeteltség érzése nő
  • Kevesebb munkahelyi információ, félelem a lehetőségekről való lemaradástól
Fentieket figyelembe véve kétségkívül akkor dönt jól egy cég, ha él az irodán kívüli munkavégzési lehetőségek biztosításával, és megfelelő egyensúlyt teremt a hagyományos irodai munka, valamint a rugalmas munkavégzés között.
Meg fog lepődni, mi minden elszámolható a távmunka költségeként
Sok pozitívum és negatívum elmondható a távmunka mellett, vagy ellene, de az tény, hogy anyagilag mind a munkáltató, mind a munkavállaló nagyon jól járhat vele, ugyanis meglehetősen tág az elszámolható költségek területe.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo