„Rá akarod tenni a kezed a Kisvállalkozói Aranybánya legféltettebb kincseire? MOST Tiéd lehet ajándékba az 5 legfontosabb kincs, amit mindenképp meg kell ismerned hozzá!” – ilyen és ehhez hasonló klisékkel adják el az úgynevezett üzleti könyveket, melyekből sokszor nem sikerül az áhított aranybányává varázsolni addig is döcögős üzleti vállalkozásunkat. Valóban lehetséges könyvből helyretenni az önbizalmunkat, vagy alapvető fordulatot generálni az üzletünk működésében?
Nos, ha nem is érdemes minden jól hangzó ígéretet elhinni, vannak nagyon hasznos üzleti olvasmányok is. Természetesen csodát várni nem érdemes a legjobb könyvtől sem, ahhoz, hogy sikeresek maradjunk nagyon fontos viszont, hogy képesek legyünk a tanulásra, az új dolgok, ötletek, irányok befogadására és arra, hogy lássuk, mindig van hova fejlődnünk.
A könyvesboltokban elérhető könyvek sok mindenben adhatnak iránymutatást, ötletet, és támogathatnak, de önmagában egyik sem fog „megváltóként” működni. Mindenkinek van egy saját igazsága, a könyvek íróinak is. A személyes tanítás azért működik évezredek óta, mert a „mester” az, aki átlátja a saját területét, és az adott szakma térképén otthonosan mozogva segíti megtenni az első lépéseket a frissen odamerészkedőnek – mondja Kozma Katalin önismereti coach, a tatabányai Dió Német Tanoda vezetője.
Kicsit az önismeret hasonlít a nyelvtanuláshoz. Rengeteg anyagot találni az interneten, az emberek jó 90 százalékának mégis szüksége van egy tanárra, aki folyamatosan tudja koordinálni, figyelve a fejlődését, idomulva a képességeihez, és motiválva, hogy a lehető leggyorsabban haladhasson.
A coach tapasztalatai szerint nincs ez másként a vállalkozási ismeretek esetében sem. Lehet, hogy valaki igyekszik minél több dolgot magába szívni, de ha nincs valaki, aki segít kijelölni az irányokat, a haladás ütemét, akkor akár a korábbinál nagyobb káosz is lehet a végeredmény a legjobb szándék ellenére is. Az önismeret és némi „pszichológiai műveltség” igenis szükséges egy sikeres üzlet felépítéséhez, az első lépésekben pedig sokat segíthet egy szakember – mondja Kozma Katalin. Az első két-három képzés után már kap annyi alapot az érdeklődő, hogy kiigazodik az önképzés és a rengeteg önmagát kellető könyv között, de nagyon sok vargabetűt – időt és költséget – meg tud spórolni magának az, aki rászánja az időt és pénzt, hogy az első önismereti alapokat lefektesse.
Erre igen hatékony megoldást kínálnak a különböző konferenciák és tréningek. A Piac & Profit következő rendezvényén szakértők segítenek majd abban, hogy hogyan javíthatunk fellépésünk, másokra gyakorolt benyomásunk hatásfokán. (Részletes program és regisztráció itt.) Ugyanakkor az üzleti könyvek nagyon sokat segíthetnek abban, hogy inspirációkat szerezzünk, vagy megtegyük a következő lépést azon az úton, amelyről megbizonyosodjunk, hogy a miénk.
Hatás – A befolyásolás pszichológiája – Robert B. Cialdini
Mi hat ránk, amikor igent mondunk egy ügynöknek, vagy engedünk egy reklám csábításának? Hogyan lehet az embereket rávenni, hogy együttműködjenek olyan ügyekkel is, amelyeket korábban eszük ágában sem volt támogatni? Vagy fordítva: hogyan bírhatunk rá másokat a saját céljainkkal való együttműködésre? Mi a hatás titka? Robert Cialdini szociálpszichológus e rendkívül sikeres könyvében a meggyőzés, azaz az együttműködést célzó befolyásolás elméletét és gyakorlatát tekinti át. A professzor elméleti tudását a kereskedői és ügynöki munkában szerzett valós tapasztalatai támasztják alá.
Ingyen! – A radikális árképzés jövője – Chris Anderson
Chris Anderson forradalmian új szemléletű könyvében, a Hosszú farokban megmutatta, hogy az online piacok hogyan hoznak létre piaci réseket, és hogyan változtatják meg a gazdasági viszonyokat. Az Ingyen! az üzleti világ jövőjét vetíti elénk. A szerző elméleti igényességgel, meggyőző példákon keresztül mutatja be, hogy az ingyenesség, ami eddig inkább csak marketingfogás volt, a jövőben radikális, új üzleti stratégia lesz, amely nélkül a cégek hosszú távon nem tudnak talpon maradni.
Az ingyenességben rejlő üzleti lehetőségekről itt írtunk bővebben!
Mesh vállalkozások – Miért a megosztásra épülő üzleteké a jövő? – Lisa Gansky
A hagyományos vállalkozások egyszerű képlet alapján működnek: hozz létre egy terméket vagy szolgáltatást, add el, és szedd be a pénzt! De az elmúlt néhány évben egy alapvetően másfajta modell is gyökeret vert. amelyben a fogyasztóknak több a választási lehetőségük, több eszközzel és több információval, valamint több hatalommal rendelkeznek. Ezt az úttörő vállalkozó, Lisa Gansky mesh vállalkozásnak nevezi, és elárulja, miért ez fogja uralni a jövőben az üzleti életet.
A megosztás gazdaságáról és az erre épülő sikeres üzleti modellekről itt olvashat bővebben.
A fogyasztóra hangolva – Larry Hochman
A fogyasztók dühösek, nagyon dühösek! A válság zűrzavarában nyugtalanok és rosszkedvűek: úgy érzik, hogy becsapták és magukra hagyták őket. Tudják, hogy a vállalatok gyakran túl sokat ígérnek, és keveset nyújtanak, s mára mélységesen kiábrándulttá váltak. Azok a vállalkozások fognak végül a legjobban boldogulni, melyek felismerik ezt a zűrzavart, és megértik, hogy a fogyasztói kapcsolatok lesznek meghatározók a válság utáni korszakban. Larry Hochman könyve inspiráló erejű olvasmány: biztosra vehető, hogy a következő években az üzleti vezetők egyik alapvető olvasmányává fog válni Magyarországon is.