A hi-tech vásárlókat a termékkritikák és értékelések befolyásolják leginkább, több forrást és csatornát is megvizsgálnak a vásárlási döntés meghozatalakor. Őket érjük el a legkönnyebben a közösségi oldalakon, de a termékek cserélésére bizony fizikai üzlethelyiségre is szükség van.
Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!
„A hi-tech vásárlók egyedi vásárlási szokásokkal bírnak, a kereskedőknek pedig tisztában kell lenniük a motivációikkal és döntéseiket befolyásoló tényezőkkel a teljes vásárlási élmény során a termékek keresésétől a tényleges vásárláson át a kiszállításig és az esetleges visszaküldésig,” – mondta el David Roegge a UPS hi-tech szegmenséért felelős marketing igazgató. „Ezek az ügyfelek hatalmas vásárlóerővel bírnak az ünnepi időszak alatt, ezért is fontos, hogy megértsük, mi hajtja őket.”
Chat a mobilról, vásárlás az asztali gépről
A hazai internethasználók mintegy napi 209 percet, azaz közel három és fél órát töltenek a világhálón. A legfőbb internetes tevékenységek listáján továbbra is vezet a közösségi oldalak látogatása, az elektronikus levelezés és a hírolvasás, amit jellemzően mobil eszközökön végeznek a netezők. Fix eszközökön zajlik viszont a nagyobb elmélyülést megkívánó online ügyintézések többsége.
A cég kutatásának tanúsága szerint a hi-tech termékeket vásárlók sokat vásárolnak online, sokat használják okostelefonjaikat és a közösségi médiát, ugyanakkor a boltban történő vásárlás szerepe sem elhanyagolható náluk. A megkérdezett hi-tech vásárlók 42 százaléka vásárolt mobiltelefonján 2016-ban, ami jelentősen több mint a nem hi-tech terméket vásárlók esetében (27%). A Hi-tech vásárlók 42 százaléka követi a kereskedők közösségi csatornáit, 37 százalékuk állítja, hogy a közösségi háló befolyásolja is vásárlói döntéseit, 25 százalékuk pedig vásárol is ezeken az oldalakon.
Habár a hi-tech vásárlók sokat vásárolnak online, vásárlásaik 46 százalékát mégis a kereskedők „fizikai” boltjaiban végzik, 58 százalékuk pedig a termékcserét teszi meg szívesebben ezekben az üzletekben.
“A kereskedők úgy léphetnek egyről a kettőre a hi-tech vásárlókkal, ha a különböző csatornák között is zökkenőmentes élményt nyújtanak, ellátják őket minden szükséges információval, valódi értéket nyújtanak az ajánlásokkal, ajánlatokkal és kedvezményekkel, és kényelmes megoldásokat biztosítanak a vásárlás előtt, a kiszállítás és a visszáru-kezelés során, – tette hozzá Roegge. – A UPS szolgáltatások széles körét nyújtja kifejezetten a hi-tech cégek számára, melyek segítségével még jobban kiszolgálhatják ügyfeleik igényeit a teljes vásárlási folyamat során.”
A hi-tech vásárlók jellemzői
• Mindig online vannak: állandó internethasználók, erős mobilhasználók, gyakran igénybe veszik a közösségi oldalakat is a vásárlási döntés során.
• Kutatók: keresik a különböző lehetőségeket, a kényelmet és az ajánlatokat, kedvezményeket; több információforrást is igénybe vesznek a megalapozott döntés meghozásához.
• Kényelem-centrikusak: az üzletet is a vásárlási élmény részeként értékelik, keresik az egyszerű visszáru-kezelést és a kényelmes kiszállítási lehetőségeket.
• Az információ forrásai: a top három információforrás, mely befolyásolja a hi-tech vásárlók döntéseit az online piacterek, a fogyasztói értékelések és a különböző keresőmotorok. A nem hi-tech vásárlókhoz viszonyítva ezek a vevők sokkal gyakrabban használják a mobilhirdetéseket, a közösségi médiát és az ár-összehasonlító oldalakat is.
• Szakértői bírálat: a hi-tech vásárlók fontosabbnak találják a szakértői bírálatokat (61%), mint a nem hi-tech társaik (55%).
• Ajánlások és kedvezményes ajánlatok: a hi-tech vásárlókat sokkal inkább befolyásolják a más vásárlók általi ajánlások, illetve a kedvezményes ajánlatok a közösségi médiában, vagy SMS-ben.
• Kiszállítási preferenciák: a hi-tech vásárlók jobban preferálják az alternatív kiszállítási helyszíneket (39%), mint a nem hi-tech vásárlók (31%).