Minden kockázatnak ára van – akár bevállaljuk, akár nem

Ha valaki összeállítana egy listát arról, hogy milyen válaszokkal lehet felelős vezetők idegeit borzolni, az első ötbe egész biztosan bekerülne az, hogy „attól függ...”. Jómagam is nemegyszer találkoztam ezzel a mondattal, és gyakran bizony nehezen is toleráltam, főleg ha egyfajta felszínesség vagy felkészületlenség érződött mögötte. Pedig az igazság az, hogy bizonyos szituációban el kell fogadnunk a létjogosultságát, mivel lehet, hogy csak annak a tünete: még számos tisztázandó kérdés áll előttünk. 

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Igaz lehet ez például olyan esetekre, amikor nemcsak arra kíváncsi a vezető, hogy az adott üzleti (stratégiai, szervezeti, pénzügyi, fejlesztési stb.) döntés általában is milyen kockázatokkal jár, hanem eggyel tovább lépve, még azt is meg szeretné tudni, hogy mekkora ezeknek a tényleges nagysága, netán számszakilag leírható mértéke. Másként fogalmazva: mi is az a kockázati érték, amit ilyen vagy olyan módon be kell tudni „árazni”, legyen az az értékesítési oldalon (kockázati prémium, fedezetek), beszerzésben (diszkontok, biztosítékok), projekt-előterjesztés során (nettó jelenérték számítása) vagy úgy általában is a tervezési szcenáriók meghatározásában. Ezekben az esetekben ugyanis előáll az a különös jelenség, hogy miközben az elvárás egy konkrét, pénzügyileg is értelmezhető érték vagy szám, addig az annak előállításához vezető út ki van kövezve mindenféle feltételezésekkel, „kompromisszumokat” kell kötni, illetve konszenzust találni az adatok értelmezése körül. Kicsit talán hasonlóan a tudományos alapkutatáshoz...

Kép: Pixabay

Persze egy vállalat mindig is a gyakorlati megközelítést fogja keresni, aminek egyik oka az idő- és erőforráskorlát, a másik pedig a szervezetben dolgozók érintettsége. Ugyanakkor a kockázati árazás kérdésében akkor sem lehetünk felületesek, hiszen egy rossz döntéssel nemcsak közvetlen költségekbe verhetjük magunkat feleslegesen, hanem tartósan is veszíthetünk versenyképességünkön, alkalmazkodó képességünkön.

Kockázatvállalás nélkül nincs siker, kockázatkezelés nélkül nincs sikeres vállalat
A gyorsan változó körülmények közepette egyetlen vállalat vezetője sem engedheti meg magának, hogy hátradőljön és ráüljön az eredményeire. A cégek ugyanis ilyenkor hajlamosabbak elveszíteni dinamizmusukat, rugalmasságukat és kiteszik magukat a szervezetükben, tevékenységükben vagy környezetükben rejlő kockázatoknak.
Ezért mindenképpen célszerű az alábbi lépéssorozatban gondolkodni:
  • Mekkora a kitettség mértéke, azaz milyen hatással van kiemelt pénzügyi- és teljesítménymutatóinkra a nem kívánt esemény bekövetkezése (pl. árfolyam-ingadozás, hitelezési veszteség, operációs rendszer leállása stb.);
  • Milyen belső megoldások léteznek vagy vezethetők be (pl. árazási és szerződéskötési feltételek összehangolása, folyamatok és munkakörök átalakítása, jelentések és riportok fejlesztése stb.), és ezeknek mi a megtérülési mutatója;
  • Milyen külső megoldások léteznek ezek csökkentésére vagy kiküszöbölésére (pl. határidős műveletek, biztosítási kötvények, kiszervezett szolgáltatások stb.), és ezek mennyibe kerülnek;
  • Végül pedig a legnehezebb: a vezetés mégis mekkora kockázatot hajlandó bevállalni, illetve mennyit hajlandó költeni ellene, figyelembe véve a vállalati stratégiát és az abban foglalt célokat?
Vegyünk egy példát. Egy ipari vállalat megoldást keres üzletmenet-folytonossági kockázatának kezelésére. Mielőtt a témafelelős hirtelen felindulásból felemelné a telefont, hogy ajánlatot kérjen a biztosítótól, célszerű elvégeznie azokat az elemzéseket, számításokat és értékeléseket, amikből saját maga számára is be tudja mutatni, hogy ténylegesen mekkora is a kockázati kitettség, milyen belső mechanizmusok működnek már most is, hogyan értékeli ezeket, illetve az egyéb szóba jöhető válaszlépéseket, majd a végén – a menedzsment bevonásával – el kell döntenie, hogy a „maradványértékből” milyen nagyságrendet kíván továbbra is bevállalni a szervezet.
Szerzőnkről:
Vezetési tanácsadó a kockázatmenedzsment, a vállalatirányítás, és a belső kontrollok területén, a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) Üzleti Etika és Átláthatóság munkacsoportjának vezetője. A RiGoCon Tanácsadó Kft.-t 2012-ben alapította. Korábban a MOL-Csoport Kockázatkezelés vezetőjeként irányította az integrált kockázatmenedzsmentet (ERM), a pénzügyi kockázatok kezelését, a biztosítási tevékenységet és a derivatív kereskedelem middle-office feladatait, előtte pedig a Budapest Banknál (GE Money) Felelős Vállalatirányítás-vezetőként felügyelt egyes kiemelt működési és felügyeleti funkciókat (Compliance és etika, Csalásmegelőzés, Bankbiztonság, Információbiztonság,
Ezeknek az információknak a birtokában már lehet alternatív ajánlatokat kérni a biztosítótól, majd újabb költség-haszon számítások után meg lehet hozni a végső döntést. (Természetesen vállalatunk határozhat úgy is, hogy nem köti meg a biztosítást, vagy bármely más jellegű kockázat esetében nem vezet be egy specifikus válaszlépést, hiszen ez is lehet egy ésszerű outcome.) Ha pedig mindezzel végzett, akkor a kockázati felelős büszkén jelentheti a vezetésnek, a vezetés pedig a tulajdonosoknak, hogy a cég kidolgozta az optimális és intelligens megoldást a kockázatok beárazásában és kezelésében.

Ne a gombhoz varrjuk a kabátot! Ne abból induljunk ki, hogy a piacon milyen „termékeket” vagy szolgáltatásokat ajánlanak a kockázatok csökkentésére vagy megszüntetésére, hanem fordítva: először építsük fel saját specifikus kockázati portfoliónkat annak minden fontosabb ismérvével, közte természetesen a kockázatvállalási hajlandósággal, majd ez után döntsünk a megoldási lehetőségek közül. Így eljutunk a kezdeti „attól függ” állapottól a gazdaságilag legracionálisabb megoldáshoz.

Szerző:

Doszpod Dénes

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo