Milyen a jó weboldal?

Minden weboldalhoz szükség van egy jó ötletre, egy domain névre és egy webtárhelyre, de mi kell ahhoz, hogy jó honlapunk legyen? Szakértőnk, Csapó Gergely tanácsai következnek, hogy mit vegyünk figyelembe a tartalom és a design kialakításánál.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha regisztráltunk egy domain nevet és igénybe vettünk egy tárhely szolgáltatást, akkor tulajdonképpen már minden megvan a saját weboldalhoz, ami szükséges. Mitől is lesz jó egy honlap? Bízhatjuk profira az elkészítését vagy csinálhatjuk magunk is, akár sablonok segítségével. Bármelyik utat is választjuk, nekünk kell eldöntenünk, hogy milyen legyen a honlap: Hogyan nézzen ki és gyakorlatilag mi legyen rajta?

A jó weboldal tartalmilag és design-ban is egyaránt megfelel céljainknak és célközönségünknek.

Út a céges weboldalhoz: most jön a lényeg
A weboldal készítést bízhatjuk profi csapatra, vagy megoldhatjuk magunk is. Csapó Gergely informatikai szakértőnk, a Rackhost Zrt. vezérigazgatója szerint bárhogy is döntünk, a legfontosabb, hogy pontosan tudjuk, milyen oldalt, milyen célra szeretnénk.
Tartalom

Tartalom alatt főként a szövegezést és az átadni kívánt információk együttesét értjük. Tegyük fel, hogy már többé-kevésbé pontosan eldöntöttük, mit szeretnénk megjeleníteni a honlapon, a feladat ezután az, hogy mindezt a megfelelő formában tálaljuk.

Számos fontos kritériumot kell szem alőtt tartanunk, mikor az oldalunk szövegezését készítjük. Többek között legyen a tartalom érthető, és átlátható!

A célközönség ismeretében könnyen meg tudjuk határozni, hogy milyen stílusban kommunikáljuk. Gondolunk itt a magázódás/tegeződés közötti választásra, vagy a szakszavak használatára, esetleg nélkülözésére. Akkor lesz az oldalunk érthető a látogatók számára, ha passzol hozzájuk, azonosulni tudnak a szöveggel és nem utolsó sorban pont azt kapják, amit kerestek. Továbbá kerüljük a felesleges információkat, próbáljunk minél inkább lényegretörően fogalmazni, ami az érthetőséget és olvashatóságot egyaránt javítja.

Az átláthatóságot különböző módszerekkel tudjuk fokozni, többek között azzal, ha tagoljuk szövegünket címekkel, alcímekkel, bekezdésekkel, felsorolással. Általában az emberek pár másodperc alatt futnak végig egy szöveget, és döntik el, hogy hasznos-e számukra az adott honlap. Ha átlátható a szövegünk, nagyobb valószínűséggel találják meg a látogatók, amit kerestek.

Lehet, hogy megfogalmaztuk a megfelelő szövegeket, de az oldalt sohasem tekinthetjük késznek, hiszen folyamatosan frissíteni kell! Mindig legyenek aktuálisak az információk, melyeket megosztunk!

Önmagában azonban a megfelelő tartalom sem elég a jó honlaphoz, összhangban kell lennie a design elemekkel is a legjobb hatás érdekében.

Design

A design alatt nem csupán a külső megjelenést értjük. Fontos, hogy ne csak jól nézzen ki a weboldal, hanem megfelelően és hatékonyan használható is legyen! Mindehhez sok tényezőre érdemes odafigyelnünk.

Kép: Pixabay

A honlap stílusát elsősorban a használt színek és tipográfia határozzák meg. A legtöbb esetben sem a túl sok és harsány szín, sem a számtalan különböző betűtípus használata nem kelt esztétikus hatást. A cég mondanivalójával és tevékenységi körével összhangban kell kiválasztanunk a fő színeket, mintákat, betűtípusokat, és következetesen alkalmazni őket minden céges megjelenésnél.

Ezekhez alkalmazkodva döntsük el, hogy milyen képeket, esetleg videókat töltünk fel a honlapra, hiszen ezek is a design részét képezik, stílusukban, kivitelezésükben passzolniuk kell az összes többi elemhez.

Az átláthatóság itt is ugyanolyan fontos, mint a szövegezésnél. Megfelelően válasszuk ki a menüpontok számát, elrendezését, oldalsávokat, lenyíló füleket stb.! Nyugodtan hagyjunk üres területeket, nem kell mindenáron mindenhová képet, szöveget vagy egyéb funkciót tenni. Ne felejtsük el, hogy elsősorban a könnyű használhatóság a cél, a design elemek nem mehetnek a felhasználói élmény rovására!

Extra tényezők

A fent felsorolt tippek betartása mit sem ér, ha a legfontosabbakra nem figyelünk oda.

Lehet oldalunk esztétikus és könnyen kezelhető, sőt a tartalom is lehet hasznos és meggyőző, ha a várt látogatók meg sem nyitják oldalunkat.

Mire figyeljünk tehát?

  • Keresőoptimalizálás
A látogatók akkor fognak ránk találni, ha egy bizonyos kifejezésre keresve megjelenik előttük honlapunk. A keresőkben történő előkelő hely megszerzéséhez pedig nélkülözhetetlen, hogy keresőoptimalizált legyen a weboldal. Ezt már a tartalom írásakor figyelembe kell venni, ezen kritériumok alapján állítsuk össze az egész oldalt!
  • Mobilra optimalizálás
Manapság az emberek nagy része okostelefonról internetezik, elkerülhetetlen, hogy onnan is megpróbálnak weboldalunkra jutni. Azonban ha nem figyelünk a mobilra történő optimalizálásra, értékes látogatókat fogunk elveszíteni!
  • Gyorsaság
Mind a keresőrobotok, mind a látogatók számára fontos, hogy egy weboldal gyorsan betöltődjön. Ha ez nincs így, a robotok hátrébb sorolják az oldalt, a látogatók pedig meg sem várják, míg betöltődik, hanem tovább keresnek és előfordul, hogy a konkurenciához kerülnek. Ne hagyjuk!

Szerző:

Csapó Gergely

Rackhost Zrt. alapítója és vezérigazgatója

Szerzőnkről:
Csapó Gergely 17 éve sikeres sorozatvállalkozó. Közgazdász végzettséggel, programozói és IT projektmenedzseri tapasztalatokkal rendelkezik, több IT vonatkozású céggel a háta mögött. Jelenleg többek között a Rackhost Zrt. online infrastruktúra-szolgáltató alapítója és vezérigazgatója, mely a domain- és tárhely-szolgáltatói szektor egyik meghatározó szereplője. Gergely a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karán vállalkozásfejlesztés témájú kurzusokat tart, továbbá elnöke a Dél-alföldi Startup Egyesületnek, és ötletgazdája a SzegedTech és SzegedBoost technológiai, illetve startup vállalkozások létrejöttét ösztönző rendezvénysorozatoknak.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo