Mi az a társadalmi bizonyíték és hogyan kereshetünk vele pénzt?

A social proof, azaz a társadalmi hitelesség fogalmát járta körül a Kosárérték e-kereskedelmi magazin cikke. A vevő szívesebben vásárol ott, ahonnan tudja, hogy mások is elégedetten távoztak, így a kereskedőnek megéri időt, pénzt és odafigyelést áldozni arra, hogy egyének véleményét bizonyítékként használja.

A társadalmi bizonyíték (social proof) egy pszichológiai fogalom, amely Robert B. Cialdini amerikai pszichológus nevéhez fűződik. Lényegében annyit tesz: aszerint döntjük el, mit tegyünk, mi a helyes, hogy mások, hozzánk hasonló emberek mit tartanak helyesnek. Az általa is leírt lelki jelenségnek köszönhető, hogy a felhasználók azért osztanak meg valamit a közösségi médiában, mert azt már több ismerősük is megtette, azért rendelnek meg egy terméket egy számukra ismeretlen márkától, mert mások azt jónak mondják.

A társadalmi bizonyíték igazolja a választást, azaz a kereskedőnek megéri időt, pénzt és odafigyelést áldozni arra, hogy egyének véleményét bizonyítékként használja. A felhasználók nagyobb eséllyel kattintanak egy olyan Facebook-hirdetésre, amely egy ismert magazin által írt pozitív dolgot emel ki a reklámozott termékkel kapcsolatban. Ez az, amit a társadalmi bizonyíték nyújt a marketing számára.

Hogyan használjuk?

Manipuláció és/vagy befolyásolás?
A modern reklámokat sokszor vádolják azzal, hogy manipulálni próbálják a fogyasztókat. Természetesen minden márka megkísérli alakítani a vevők ízlését, és hatást gyakorolni a vásárlói szokásokra. De hol húzódik a határ a jó szándékú befolyásolás és a káros manipuláció között?
Vitathatatlanul hasznos marketing alapelvről lévén szó, a társadalmi bizonyítékainkat számos felületen érdemes használni. Weboldalunkon gyűjthetjük a felhasználói értékeléseket, megjeleníthetjük a vevők által hestegelt fotókat, de egyszerűen és számokkal alátámasztva leírhatjuk, milyen elégedettek velünk a vásárlóink.

Közösségi oldalaink szintén kiváló terepet adnak a társadalmi bizonyíték számára, hiszen a legtöbb felhasználó eleve ezekről szerzi információinak jelentős részét, a keresések nagy számban indulnak róluk, ráadásul a vevők többsége számára az első találkozást jelentik a márkával. Jó módszer a posztolós játék, amiben a felhasználót a termékünkkel vagy a márkánkkal kapcsolatos fotó elkészítésére és megosztására kérjük, amit mondjuk egy hesteggel kell megjelölnie. A feltöltők között kisorsolunk valamit, de ennél fontosabb, hogy elkészült képeiket megoszthatjuk, illetve bevezetett hestegünkkel bárki számára társadalmi bizonyítékként szolgálnak. Felhasználói tartalom nyilvános megosztása előtt ajánlott engedélyt kérni és feltüntetni a kép készítőjének nevét.

Kép:Fotolia

A Facebookon természetesen alapkövetelmény a felhasználói értékelések bekapcsolása, amik közül a legjobbakat nyugodtan használhatjuk posztként vagy akár hirdetésszövegként is. Minél többen kommentelik, osztják meg és lájkolják a hirdetésként használt kreatívot, annál jobban bizonyítja az a a márkánk értékét.

Hírleveleinkben is érdemes kialakítani a társadalmi bizonyítékok használati módját. Például ajánljuk legjobb termékeinket a róluk írt legpozitívabb értékelésekkel, egyértelműen utalva arra, hogy a visszajelzés valós vásárlótól érkezett, akinek az életét már jobbá tette a megvásárolt áru. Persze ahogyan a blogposztjaink végén megéri megkérni az olvasót, hogy kommenteljen, ha hozzáfűzne valamit a témához, úgy emailben is felszólíthatjuk, hogy ha vett már a termékből, de még nem értékelte, tegye meg most azonnal.

A legfontosabb a hitelesség

A társadalmi bizonyíték a bizalom, a hírnév és a hitelesség segítségével értékesít. A kereskedők nagyon hamar megtanulják, hogy egy elégedett vásárló jobb reklám bármilyen jól felépített szlogennél. Ez teszi a társadalmi bizonyítékot különlegessé. Minél több értéket adunk az ügyfeleknek, ők annál inkább hajlanak rá, hogy másokat arra ösztönözzenek, adjanak egy esélyt a márkánknak. Minden az őszinteségen áll vagy bukik. Azon, hogyan lesz az elégedett vásárlóból márkánk önkéntes nagykövete, hogyan tudjuk a múlt mérföldköveit a jövő növekedésévé változtatni. A feladat nehéz és élvezetes, és még többet ígér.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo