Mi az a társadalmi bizonyíték és hogyan kereshetünk vele pénzt?

A social proof, azaz a társadalmi hitelesség fogalmát járta körül a Kosárérték e-kereskedelmi magazin cikke. A vevő szívesebben vásárol ott, ahonnan tudja, hogy mások is elégedetten távoztak, így a kereskedőnek megéri időt, pénzt és odafigyelést áldozni arra, hogy egyének véleményét bizonyítékként használja.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A társadalmi bizonyíték (social proof) egy pszichológiai fogalom, amely Robert B. Cialdini amerikai pszichológus nevéhez fűződik. Lényegében annyit tesz: aszerint döntjük el, mit tegyünk, mi a helyes, hogy mások, hozzánk hasonló emberek mit tartanak helyesnek. Az általa is leírt lelki jelenségnek köszönhető, hogy a felhasználók azért osztanak meg valamit a közösségi médiában, mert azt már több ismerősük is megtette, azért rendelnek meg egy terméket egy számukra ismeretlen márkától, mert mások azt jónak mondják.

A társadalmi bizonyíték igazolja a választást, azaz a kereskedőnek megéri időt, pénzt és odafigyelést áldozni arra, hogy egyének véleményét bizonyítékként használja. A felhasználók nagyobb eséllyel kattintanak egy olyan Facebook-hirdetésre, amely egy ismert magazin által írt pozitív dolgot emel ki a reklámozott termékkel kapcsolatban. Ez az, amit a társadalmi bizonyíték nyújt a marketing számára.

Hogyan használjuk?

Manipuláció és/vagy befolyásolás?
A modern reklámokat sokszor vádolják azzal, hogy manipulálni próbálják a fogyasztókat. Természetesen minden márka megkísérli alakítani a vevők ízlését, és hatást gyakorolni a vásárlói szokásokra. De hol húzódik a határ a jó szándékú befolyásolás és a káros manipuláció között?
Vitathatatlanul hasznos marketing alapelvről lévén szó, a társadalmi bizonyítékainkat számos felületen érdemes használni. Weboldalunkon gyűjthetjük a felhasználói értékeléseket, megjeleníthetjük a vevők által hestegelt fotókat, de egyszerűen és számokkal alátámasztva leírhatjuk, milyen elégedettek velünk a vásárlóink.

Közösségi oldalaink szintén kiváló terepet adnak a társadalmi bizonyíték számára, hiszen a legtöbb felhasználó eleve ezekről szerzi információinak jelentős részét, a keresések nagy számban indulnak róluk, ráadásul a vevők többsége számára az első találkozást jelentik a márkával. Jó módszer a posztolós játék, amiben a felhasználót a termékünkkel vagy a márkánkkal kapcsolatos fotó elkészítésére és megosztására kérjük, amit mondjuk egy hesteggel kell megjelölnie. A feltöltők között kisorsolunk valamit, de ennél fontosabb, hogy elkészült képeiket megoszthatjuk, illetve bevezetett hestegünkkel bárki számára társadalmi bizonyítékként szolgálnak. Felhasználói tartalom nyilvános megosztása előtt ajánlott engedélyt kérni és feltüntetni a kép készítőjének nevét.

Kép:Fotolia

A Facebookon természetesen alapkövetelmény a felhasználói értékelések bekapcsolása, amik közül a legjobbakat nyugodtan használhatjuk posztként vagy akár hirdetésszövegként is. Minél többen kommentelik, osztják meg és lájkolják a hirdetésként használt kreatívot, annál jobban bizonyítja az a a márkánk értékét.

Hírleveleinkben is érdemes kialakítani a társadalmi bizonyítékok használati módját. Például ajánljuk legjobb termékeinket a róluk írt legpozitívabb értékelésekkel, egyértelműen utalva arra, hogy a visszajelzés valós vásárlótól érkezett, akinek az életét már jobbá tette a megvásárolt áru. Persze ahogyan a blogposztjaink végén megéri megkérni az olvasót, hogy kommenteljen, ha hozzáfűzne valamit a témához, úgy emailben is felszólíthatjuk, hogy ha vett már a termékből, de még nem értékelte, tegye meg most azonnal.

A legfontosabb a hitelesség

A társadalmi bizonyíték a bizalom, a hírnév és a hitelesség segítségével értékesít. A kereskedők nagyon hamar megtanulják, hogy egy elégedett vásárló jobb reklám bármilyen jól felépített szlogennél. Ez teszi a társadalmi bizonyítékot különlegessé. Minél több értéket adunk az ügyfeleknek, ők annál inkább hajlanak rá, hogy másokat arra ösztönözzenek, adjanak egy esélyt a márkánknak. Minden az őszinteségen áll vagy bukik. Azon, hogyan lesz az elégedett vásárlóból márkánk önkéntes nagykövete, hogyan tudjuk a múlt mérföldköveit a jövő növekedésévé változtatni. A feladat nehéz és élvezetes, és még többet ígér.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo