Meteo: új különadó, vagy csak nem tudnak magyarul?

Legjobb esetben is félreérthető a meteorológiáról szóló törvénytervezet szövege. Ez a félreértés azonban komoly pénzektől foszthatja meg még azokat a médiumokat is, amelyek semmiféle meteorológiai hírt nem közölnek. Ha pedig ez nem félreértés, akkor nem tekinthető másnak, mint újabb sarcnak, a legfrissebb ágazati különadónak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A meteorológiai tevékenységről szóló készülő jogszabályról és az állam időjósi monopóliumáról már hónapokkal ezelőtt fel-felbukkantak kósza hírek, így az nem jelentett volna különösebb meglepetést, ha a Vidékfejlesztési Minisztérium törvénytervezetében – amelyet különböző szervezeteknek véleményezésre megküldött – a tévécsatornák időjárás-jelentése és egyes meteorológiai portálok fizetési kötelezettsége szerepelne. Az persze már más kérdés, hogy erről kinek mi a véleménye.

Zord idők jönnek a média számára? MTI Fotó: Beliczay László

A tervezet szövege szerint az Országos Meteorológiai Szolgálat a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló „törvény szerinti közszolgálati, a közösségi és a jelentős befolyásoló erejű lineáris audiovizuális médiaszolgáltató, valamint az internetes sajtótermék és hírportál (a továbbiakban együtt: médiaszolgáltató) részére meteorológiai szolgáltatást nyújt” – így, kijelentő módban –, a médiaszolgáltató pedig „az éves reklámbevételéből meteorológiai szolgáltatási díjat fizet”. Arról nincs szó, hogy ehhez szolgáltatást igénybe is kellene vennie.

Nem kis összegről és fenyegetettségről van szó: a szolgáltatási díj a médium éves reklámbevételének 0,5 százaléka. Ez a megfogalmazás pedig már azt sejteti, hogy a fizetésnek nem előfeltétele a szolgáltatás igénybevétele, hiszen akkor nem éves szinten állapítanák meg a mértéket, vagy legalábbis hozzátennék, hogy annak időarányos részét kell figyelembe venni. A szolgáltatási díj egyébként adók módjára behajtandó köztartozás lenne, s ha a médiaszolgáltató nem teljesíti határidőre a fizetési vagy az adatszolgáltatási kötelezettségét, akkor az előző üzleti éve nettó árbevételének 0,8 százaléka minősül majd ilyen köztartozásnak.

A még csak kormány-előterjesztés stádiumában lévő tervezetben a médiaszolgáltatók mellett a nemzetközi kereskedelmi repülőterek és a közforgalmi kikötők üzemeltetői is szerepelnek mint díjfizetésre kötelezettek. Esetükben valóban nehéz lenne megállapítani, hogy működésük során igénybe vették-e az Országos Meteorológiai Szolgálat tudását, vagy sem. A média viszont nincs úgy kitéve az időjárás viszontagságainak, mint a légi vagy a vízi közlekedés. A jogalkotók kényének-kedvének viszont, úgy tűnik, igen.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo