A legtöbb árpolitikai szituációban az ajándék jobb, mint a kedvezmény. Az első oka a pszichológia és a matematika kombinációja. 50% kedvezmény és 50% extra ajándék első látásra nagyon hasonlóan hangzik. Azonban ha közelebbről nézzük, rájövünk, hogy mégis különböznek. Vegyünk egy példát: egy doboz termék ára 50 Ft. Ha azt mondja a vásárlónak, hogy ha vesz 2 dobozt, akkor kap 50% kedvezményt. Ez azt jelenti, hogy ha két dobozzal vesz, akkor 100 Ft helyett csak 50 Ft-ot fizet. Más szavakkal, az effektív ára egy doboznak 25 Ft. Most a kedvezmény helyett, mondjuk azt a vásárlónak, hogy 50%-ot kap ajándékba. Szóval, ha két dobozzal vesz, akkor 100 Ft-ot fizet és 3 dobozt kap. Így az effektív ára egy doboznak 33 Ft ami azt jelenti, hogy ebben az esetben egy doboz ára nagyobb.
De ez nem minden. Ha az összehasonlítás egyre erősebb lesz, ha a végletek felé megyünk. Például nem adhatunk 100% kedvezményt, mert az azt jelentené, hogy ingyen adjuk oda a terméket. De adhatunk 100% extrát ajándékba (50% kedvezmény), 200% extrát (66,6% kedvezmény) vagy akár 400% extrát is (80% kedvezmény)! A harmadik és negyedik pont már üzleti és pénzügyi műveletekhez is kapcsolódik.
A készlet és ellátásilánc menedzsment egyik alapelve, hogy minél többet forgatjuk a készletünket, annál profitábilisek vagyunk.
Ha kedvezményt adsz, (pl. 50%-ot), akkor fogsz nyerni néhány vásárlót, aki ténylegesen vesz valamit, Azonban ha ajándékokat adunk, (pl. 1-et fizet kettőt vihet, ami 50% kedvezménynek felel meg) sokkal hatékonyabb, mivel több terméket adunk el majdnem minden vásárlónak!A végső pont is közel áll. Mondjuk, hogy van egy termékünk, és minden doboz 100 Ft-ba kerül. Ha 50% kedvezményt adunk, amikor eladunk egy dobozt, akkor 50 Ft-ot kapunk. De ha ajándékot adunk (pl. 1-et fizet kettőt vihet, ami megfelel 50%-nak), akkor ha eladsz 1 terméket, akkor 100 Ft-ot kapunk. Természetesen, az effektív ára egy terméknek csak 50 Ft, mert egyet ingyen adunk, de összességében több pénzt keresünk, és sokkal gyorsabban termeljük vissza befektetést.
Továbbá, mivel többet adunk el a készletünkből, így a megbecsülésünk és alkupozíciónk is megnő a szállítókkal szemben konkrétan, illetve az iparágon belül általánosan.
Szóval a fenti érvek alapján a tanácsunk az, hogy amikor a fogyasztók kedvezményt szeretnének, akkor ajándékot adjon helyette. (marketingdöntesek.hu)