Megvenni egy „használt” céget? Így csökkenthető a kockázat

Használt cikket vásárolni még akkor is kockázatos, ha mondjuk, csak egy autóról van szó. Pláne, ha egy cégről. Ugyanakkor sok esetben mégiscsak jobb üzlet ez, mint az alapoktól felépíteni egy vállalkozást.

Megvenni egy már működő vállalkozást érdekes kihívás. Lehet, hogy egy gyümölcsöző cég tovább gyarapodik majd a kezünkben, vagy egy csőd szélén álló üzletből mi fogunk majd hatalmas és sikeres vállalatot építeni. De az is lehet, hogy az egész egyenes út a személyes pénzügyi katasztrófához. Nincs varázsgömb, ami időben megmondaná, mire kell felkészülni, de van néhány ötletünk, hogy védheti ki a nagyobb buktatókat.

Kép:PP archív

Kevéssel az után, hogy egy Richmondi csoport megvásárolta az AMF Bowling cégét, a bowling népszerűsége az USA-ban érzékelhetően növekedni kezdett. Ezt követően a sportág növekedésnek indult Európában és Ázsiában is. Ez a hirtelen jött növekedés megcsapolta a nemzetközi piacokat is, a befektetők több mint egy milliárd dollárért adták el a vállalkozásukat, többszöröséért, mint amit ők megvették, és amit valaha is belefektettek. Röviddel az után, hogy a Richmondi csapat jó áron eladta az AMF Bowling cégét csőd közeli helyzetbe került a vállalkozás. Az új tulajdonos nem fogta fel, hogy a nemzetközi növekedés a bowling terén elérte a csúcspontját és az eladási mutatók ebben a szegmensben hanyatlásnak fognak indulni. De honnan tudták előre?

Alig pár olyan meghatározó tényező van, ami alapjaiban képes eldönteni, hogy a már meglévő vállalkozás vásárlásáról hozott üzleti döntés sikeres lesz-e, vagy sem.

Amennyiben Ön egy már meglévő üzletet akar átvenni, győződjön meg róla, hogy ismeri, és jól érti az adott szegmensben mutatkozó üzleti folyamatokat. Ismerje meg az adott iparágat. Tanuljon olyan sokat az adott üzletágról, amilyen sokat csak tud, mielőtt belevágna. Attól, hogy valami kívülről „menőnek” néz ki, még korántsem biztos, hogy jövedelmező.

Mennyit ér a cégem? És mennyit fizetnek érte?
A cégek életciklusának jellemző része a cég, vagy cégrész eladása is. Hogy ez hogy sikerül és, hogy valójában mennyit ér a cég, az sok mindenen múlik. A Piac&Profit KKV-Akadémiájának szakértői segítségével összeszedtük, mikor, miért és mennyiért lehet és érdemes eladni.
Próbálja meg kideríteni, hogy mi az oka, hogy a tulajdonos el akarja adni a vállalkozását. Meglehet, hogy nem akar az eladó fél több időt beleölni a vállalkozásába, vagy egyéb személyes indokok vezérlik. De kiderülhet, hogy a háttérben olyan okok állnak, ami a vevő szempontjából is releváns.

Ellenőrizzük le a céget a megfelelő adatbázisokban, hogy bizonyosak lehessünk abban, sem nagyobb tartozás, sem egyéb, hasonló adózási vagy jogi probléma nem áll az előző tulajdonos „menekülésének” hátterében. Ha minden rendben van, akkor az eladó fél feltehetőleg nyitott lesz rá, hogy minden információt átadjon. Ha titkolózik, az már eleve gyanús.

Nézzünk utána annak is, hogy milyen az adott cég hírneve. Próbáljunk meg legalább internetes fórumokon, közösségi oldalakon rákeresni, hogy milyen tapasztalatokat osztanak meg a céggel kapcsolatban az emberek. Ha ugyanis már a földig rombolták egy cég imázsát, akkor aránytalanul nagy idő és pénz ráfordítás lehet ismét pozitívba hozni a megítélést – ráadásul lehet, hogy soha nem sikerül.

Beszéljünk a cég korábbi, meglévő partnereivel, hogy milyen tapasztalataik vannak az adott vállalkozással kapcsolatban. Egyébként azért is érdemes velük még a döntés előtt felvenni a kapcsolatot, mert egy ilyen beszélgetéssel, ha jól sikerül, máris megalapozhatjuk a későbbi jó kapcsolatot.

Érdemes tájékozódni a nemzetközi folyamatokról is, hiszen sok piacon a hazai trendek némi lemaradással követik a nemzetközi divatot. Ha valami éppen felfutóban van Amerikában, lehet, hogy érdemes itthon is próbálkozni vele akkor is, ha az előző években, az előző tulaj kezében még beváltatlan ígéret maradt a vállalkozás. Ha viszont máshol már lecseng egy divathullám, valószínűleg is itt csak alig pár év van az adott dolog futtatására – hosszú távú üzletben tehát ne reménykedjünk.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo