Megéri-e fejvadászokat alkalmazni?

Gyenge pályázatok százszámra, alkalmatlan jelöltek, elhibázott kiválasztás - kis- és középvállalati példák sora bizonyítja, hogy az ideális munkatárs megtalálása a válságban sem lett könnyebb, mint egyébként. Nem csoda, ha egyre többen látják a megoldást a tapasztalt munkaerő-közvetítők és fejvadászok bevonásában.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

„Végig kellett rágnom magam az önéletrajzokon, ami rengeteg időt emésztett fel" számol be Kamondi Krisztina, az Arkconsulting számviteli vezetője arról, hogyan zajlott korábban az új munkatársak kiválasztása a cégnél. Sok más kis- és középvállalathoz (kkv) hasonlóan itt is legtöbbször a beérkező pályázatok nagy száma okozott jelentős többletmunkát.

Mások szerint a gond nem elsősorban a mennyiségben, hanem inkább a minőségben keresendő. „Rengetegen küldik be mindenféle pozícióra az önéletrajzukat, gyakran nulla tapasztalattal." fogalmaz a díjmentes hiteltanácsadásokkal foglalkozó Benks Kft. ügyvezető igazgatója, Lippner Tamás, „Az előszűrés így aztán temérdek munkával és költséggel jár, és az eredményesség is kétséges". Gyakran alkalmatlan jelöltek interjúztatásával megy el a nap, ami egy olyan vállalkozásnál, ahol nincsen szakértő személyzetis munkatárs, komoly terhet és frusztrációt okozhat. Ha pedig végül nagy nehezen kiválasztásra kerül egy megfelelőnek tűnő kolléga, könnyen kiderülhet róla, hogy a tényleges munkavégzésben teljesen inkompetens, és a próbaidő költségei máris tetemesre rúgnak.

A toborzók előnyei

Néhány kkv így inkább bízza a toborzást külső tanácsadókra, azaz munkaerő-közvetítő irodákra és fejvadászcégekre, akik rendszerint gyorsabban, biztonságosabban és jóval kisebb költséggel oldják meg a felmerülő munkaerő-hiányt. „Inkább töltöm munkával azt az időt, ami a pályázatok bogarászásával és az interjúkkal megy el" fogalmaz Kamondi Krisztina, jól tükrözvén a külső toborzást választó vállalkozások általános hozzáállását. Ezek a cégek inkább kifizetik a munkaerő-közvetítők által általában elkért egy-két havi bérnek megfelelő díjat, minthogy egy esetleges rossz döntéssel járó, jóval nagyobb költségeket kockáztassanak. Mindezt biztonságosabbá teszi, hogy a toborzók legtöbbje garanciát vállal, azaz ha egy bizonyos határidőn belül nem válna be a kiközvetített jelölt, ingyen kerítenek újat a helyére.

Ennek ellenére a kkv-k egy része még mindig idegenkedik a toborzó cégektől és fejvadászoktól, mondván az ilyesmit csak a multik engedhetik meg maguknak. A munkaerő-közvetítők ugyanakkor potenciális piacot látnak a kisebb cégekben is. „A nehéz gazdasági helyzet miatt az árainkat is levittük, hogy igazodjunk a hazai vállalkozások pénztárcájához" hangsúlyozza Rozovics Krisztina, a Job-Center Személyzeti Tanácsadó Iroda ügyvezetője, aki szerint gyakran a bizalomhiány is problémát okoz. „Sokan nem hiszik, hogy a kiválasztás során meg tudjuk ítélni, vajon egy pénzügyi szakember vagy egy informatikus alkalmas-e szakmailag is egy adott pozícióra. Pedig a legtöbb szakmára van kellő rálátásunk, hiszen a személyzeti pályafutásunkat megelőzően más-más pozíciót töltöttünk be különböző gazdasági vonalon. Akkor mondhatjuk, hogy valaki jó kiválasztási szakember, ha nem csak a személyiségi tulajdonságokat, de a szakmai tapasztalatot is ellenőrizni tudja, hiszen ő maga is szakmabeli."

Tele a piac kiváló munkaerővel

Többen állítják, hogy épp a jelen helyzetben lenne a legnagyobb szükség rá, hogy a kisebb cégek megbízzanak egymásban, a válság ugyanis a kkv-k nagy lehetősége is egyben. „A multik most tömegével építik le a kiváló és tapasztalt alkalmazottakat, akik csak arra várnak, hogy a szemfülesebb vállalkozások lecsapjanak rájuk." állítja Rozovics Krisztina, aki első kézből tapasztalja, hogy jelenleg még a komoly vezetői múlttal rendelkezőknek is meg kell küzdeniük egy jó állásért. Ilyen körülmények között a fejvadászok és toborzók szerepe is felértékelődik, hiszen egy igazán értékes munkatárs megtalálása nem csak a válság alatt, de a várható fellendülésnél is jelentős versenyelőnyt jelenthet a megbízóknak.

Aki mindezek fényében külső toborzó bevonása mellett dönt, szolgáltatások széles kínálatából válogathat. „Az álláshirdetések feladásától az adatbázis-kereséseken át a telefonos és személyes interjúkig igény szerint minden toborzással kapcsolatos feladatot átvállalunk" avat be Rozovics Krisztina. „A megbízóinknak nincs más teendője, mint hogy megadják a kritériumokat, mi pedig határidőre vállaljuk a megfelelő jelöltek szállítását, hogy közülük a cég kiválaszthassa a neki tetszőket. Ezzel tapasztalataink szerint mindenki nyer".

Valóban, a tapasztalatok szerint egyre több és több kkv érzi úgy, hogy a külső toborzók bevonása nyer-nyer helyzetet teremt, s a válság ellenére is szép számmal akadnak, akik rájuk bízzák az új munkaerő felvételét. És hogy mit hoz a jövő? Rozovics Krisztina optimista: „Vannak jelei a kilábalásnak. Ráadásul, nap mint nap érzékeljük, hogy a kis cégeknek is egyre több emberre van szükségük. Azt gondolom, ez mindenképpen bíztató."

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo