Ha visszatekintünk az elmúlt évekre, biztosan felbukkan az emlékeinkben valami nagyon tipikus céges karácsonyi ajándék, amiből többet kaptunk, mint amire valójában szükségünk volt. Logózott bögre, toll, pendrive, stb. Annak jártunk utána, hogy vajon hogyan és milyen irányba változott a vállalkozások ajándékozási kedve.
- Igazából mindig van egy-egy felkapott termék - mondja Plichner Zoltán, a Stúdió 68 Kft. tulajdonosa, arra kérdésre válaszolva, hogy idén mit favorizáltak a cégek. Ebben az évben vita nélkül elmondható, hogy a power bank az igazi sláger.
Az elmúlt években a gasztronómia minden területen erősített az országban, jobbnál jobb éttermek nyíltak, elindult egy igazán a minőségre törekvő vonal. Megtudtuk, hogy az a trend a céges ajándékozásba is megmutatkozik. - Nekünk négy üzletágunk van, talán most azt mondhatom, hogy a kulináris vonalon éreztünk nagyobb aktivitást. Bor, pálinka, kézműves csokoládé, mind a keresett termékek között voltak 2015-ben, egészíti ki a listát Plicher Zoltán.
Ami feltűnő az elmúlt évek tapasztalatai alapján, hogy a kifejezetten karácsonyi motívumos termékek iránt, csökkent a kereslet. Mindenki inkább valami egyedibb megoldást keres.
Csodálkozunk rajta, és azt gondoltuk, már mindenki unja őket, de szigorúan tartja magát az élvonalban a klasszikusok négyese. A bögre, pendrive, toll, naptár még mindig az első helyeket foglalja el a céges ajándékozási listákon. Nincs olyan év vége, amikor ne merülne fel óriási igény, ezekre a termékekre.
A toll és naptár pedig hozzátartozik az ajándékozáshoz, ugyanúgy, mint a pendrive, ahol inkább manapság már csak az a kérdés, hogy ki mekkora kapacitással rendeli, mert az erre való igények lettek inkább magasabbak. Mivel azonban ezen termékeket egy kötelező adathordozó matrica is terheli, amit gigabiteként számolnak és növeli a darabárat, ezért nem lehet azt mondani, hogy 8Gb felett túljelentkezés lenne itthon.
Mennyit költünk?
Arról, hogy mennyit hajlandóak költeni fejenként az ajándékra a cégek, nem lehet pontos választ adni a szakértő szerint. Ez évről-évre változik, akár ugyanannál a cégnél is. Mindemellett az a pozitív tapasztalat, hogy akik az elmúlt években kicsit megnyirbálták a költségvetésük ezen részét, újra elkezdtek költeni, bár azért óvatosan, megfontoltan. Az érintett forgalmazó cégek örömmel tapasztalják, hogy a válság tépázta évek után, újra fellendülés tapasztalható a piacon.
Hogy némi konkrétummal is szolgáljunk, az elköltött összeg vállalkozásonként 100.000 forinttól akár több millió forintig is terjedhet.
Elkésett? Nincs veszve semmi!
A későn ébredők, akik az utolsó pillanatban szeretnének céges ajándékot küldeni a partnereiknek, bár idén már nem sok jóra számíthatnak, Plichner Zoltán szerint váltsanak stratégiát. - Ahogy szoktam mondani, mindent megoldunk, de a csodákra egy-két percet várni kell! Egyébiránt a tapasztalatunk az, hogy év végén, az utolsó pillanatban, már nagyon nehéz személyesen átadni az ajándékot, lévén mindenki más időpontban hagyja abba a munkát. A névre szólóan beküldött utolsó pillanatos ajándék pedig, vagy célba ér, vagy nem, vagy eléri a célját, vagy nem.
Amennyiben utolsó pillanatban derül ki, hogy maradt pénz ajándékozásra, vagy pusztán időnk nem volt vele foglalkozni, remek megoldás lehet az időpont eltolása. Tegyük át az ajándék átadását a következő év elejére, ami jó belépő lehet az újévre és alkalom a személyes találkozásra.