Még inkább az utasokat védi majd az Unió

A tavaly elfogadott utazási csomagokról szóló új EU-irányelv hazai bevezetéséig még van némi idő, de az már bizonyos, hogy több feladat jut a szervezőknek és nagyobb védelem az utasoknak. Itthon a tervek szerint mostantól zajlanak az egyeztetések.

Tavaly év végén fogadta el az Európai Parlament az utazási csomagokról szóló új EU-irányelvet. A tagállamoknak két évük van arra, hogy az új irányelvet átültessék a saját jogrendszerükbe, majd újabb hat hónapjuk a bevezetésre.

Kép:Fotolia

Miért kellett változtatni?

A csomagok típusai
  • előre összeállított csomag”: utazásszervező által összeállított utazás vagy üdülés, amely legalább két különböző szolgáltatás – személyszállítás, szállásadás vagy más típusú szolgáltatás, például gépjárműkölcsönzés – kombinációját jelenti
  • „személyre szabott csomag”: a fogyasztó által szabadon összeállított, egyetlen kereskedőtől online vagy offline vásárolt szolgáltatások
  • „utazási szolgáltatásegyüttes”: utazási szolgáltatások együttese, amelyeket vagy online vagy hagyományos formában kínál megvételre egy közvetítőként fellépő utazási iroda, mégpedig úgy, hogy a szolgáltatásokat egymástól elkülönítve, különböző ügyletek keretében értékesíti; ilyen például, amikor a fogyasztó egy adott közlekedési eszközre online vásárol jegyet, és az adott weboldalról egy másik weboldalra jut, amelyen a célállomáson autót bérelhet Forrás: Az Európai Unió honlapja
Utazási csomagnak minősül az olyan utazási szolgáltatások együttese, amely általában személyszállítási, szállás- és egyéb szolgáltatásokat, például autóbérlést foglal magában. Az utazási csomagokra vonatkozó jelenlegi szabályok 1990 óta vannak érvényben, azóta viszont sokat változott a világ. Teret nyert az online értékesítés, lezajlott a légi közlekedés liberalizációja, így a piac ma már nem csak előre összeállított utakat és utazási csomagokat kínál. Az 1990-es irányelv tíz alapvető jogot rögzít, amelyek védelmet kínálnak az utazásaikat katalógusból választó, előre szervezett utazást foglaló fogyasztók számára, a mai fogyasztók azonban egyre inkább érdeklődnek az olyan utazási csomagok iránt, amelyeknek különböző elemeit maguk választják ki, akár kapcsolt foglalások révén. Az érvényben lévő szabályok ugyanakkor ezekre az utazási formákra egyáltalán nem, vagy csak kevéssé világos módon vonatkoznak. Emiatt az utazni vágyók bizonytalanok abban a kérdésben, hogy probléma esetén milyen védelem illeti meg őket, az utazási vállalkozók pedig nincsenek teljesen tisztában a rájuk háruló kötelezettségekkel.

Dr. Gyenizse Dorottya, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője az új szervezett utazási formákról (package travel directive) szóló irányelvet és átültetésének feladataival kapcsolatban nemrég egy konferencián elmondta, átfogó szakmai egyeztetések kezdődtek az apró hibák kiküszöbölésére. Hangsúlyozta, kiemelten fontos a transzparens egyeztetés a jogharmonizáció során az összes szereplő bevonásával.A hazai szakemberek tavaly november végén ültek össze az első egyeztetésre, ahol a nemzeti joganyag átvilágítása, eredményének véleményezése kezdődött, majd ezt idén áprilisban újabb beszélgetés követte. A kérdések tisztázásába a minisztérium bevonta az érintett fogyasztóvédelmi szövetségeket, az utazási vállalkozások, a szálláshely- és közlekedési szolgáltatók szakmai szövetségeit is, asztalhoz ült például a NiT Hungary, a MKFE, a Volán Egyesülés is. A hatályba léptetés előtt a főbb kérdéseket kell tisztába tenni, a joganyagot összevetni a hatályos hazai jogszabályokkal. A fő kérdések közé sorolta a szakember a szerződéses joganyag áttekintését az Igazságügyi Minisztériummal közösen, például a vis maior szabályok tekintetében (ld. keretes írásunkat), de a definíciók újraalkotását is (ide sorolható az önálló és nem önálló utazási szolgáltatás, egyéb turisztikai szolgáltatás, csomag, szolgáltatásegyüttes kérdése).

Vis maior

Fontos változások várhatóak a rendkívüli körülmények (vis major) fogalma kapcsán. A tervezet szerint kiterjedhet:

  • a háborúra és más olyan súlyos biztonsági problémára, mint a terrorizmus,
  • valamint az emberi egészséget veszélyeztető jelentős kockázatokra, például az úti cél helyén terjedő súlyos betegségekre,
  • továbbá a természeti katasztrófákra, például az árvizekre vagy a földrengésekre,
  • illetve az olyan időjárási körülményekre, amelyek következtében lehetetlen az utazási csomagra vonatkozó szerződésben meghatározott módon biztonságosan elutazni a célállomásra.
Amennyiben a fentiek miatt nem biztosítható az utas visszaérkezése, az utazásszervezőnek kell viselnie – az utas legfeljebb három éjszakára történő – elszállásolásának költségeit.

Több feladat, nagyobb biztonság

A szakemberek szerint az új irányelv nagy változásokat hoz, ami főleg az utazási vállalkozásokat fogja érinteni, de a szállodák és a biztosítók is érintettek. Az utazási irodák számára vannak előnyösebb és kevésbé előnyös változások is, de amit a szakemberek előre jósolnak, hogy az utazási irodák áremelésre kényszerülnek majd a bevezetendő számos új előírás miatt mivel az amúgy is fogyasztóvédelmi típusú jogszabályban a korábbinál is erősebben érvényesülnek és kibővültek a fogyasztói jogok.

A változások egyik leglényegesebb része a csomagajánlatok szabályozása. Az új irányelv kétféle csomagra vonatkozik: először az utazásszervező által összeállított, hagyományos csomagra tér ki, emellett az utazásiszolgáltatás-együttesre. Az utóbbiról akkor beszélünk, ha az utas önmaga, önállóan által összeállított csomagot állít össze online. Csomagnak minősül az is, ha egy szolgáltatás megvásárlása után a vevő adott honlapról egy másik szolgáltató honlapjára átkattint, és ott 24 órán belül egy másik szolgáltatást is megvásárol. Emellett a két szolgáltató átadja egymásnak az utazó nevét, fizetési adatait és e-mail címét. Az irányelv kimondja azt is, hogy az utazási csomag csak utazási szolgáltatások kombinációja lehet, tehát a takarítás például nem tartozik ide. De nem minősül csomagajánlatnak, ha a szálláshelyen például reggelit is biztosítanak, vagy transzfert veszünk igénybe. Az irányelv külön nevesíti viszont az autó- és motorbérlést a turisztikai szolgáltatások között, a személyszállítás, a szállás és az egyéb szolgáltatások mellett, és ez utóbbiak fogalmát is pontosítja.

Lényeges változás a tájékoztatási kötelezettséggel kapcsolatban, hogy teljes körű tájékoztatást kell adni az utas jogairól, például arról, hogy utazási csomagot vásárolt-e vagy sem, és hogy bizonyos esetekben milyen védelemben részesül. Az utazásszervezők terheit növeli a vis maior esetek szabályozása, ha az utas önhibáján kívül nem tud hazautazni, legfeljebb három éjszakai szállást biztosítania kell neki egy ugyanolyan vagy hasonló szálláshelyen.

A tervek szerint itthon idén áprilistól októberig zajlanak az egyeztetések, a parlament elé 2017-ben kerülhet az irányelv. Így még sok minden finomodhat, hiszen a tagállamok nagy mozgástérrel rendelkeznek ahhoz, hogy az irányelvben meghatározottak mentén hangolják a konkrét rendelkezéseket.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo