Másfélszer annyit dolgozunk otthon, mint az irodában

A munkavállalók oldaláról egyre inkább elvárás a távmunka lehetőségének biztosítása, a cégek többsége mégis ódzkodik tőle. Pedig számok bizonyítják, hogy hatékonyabbá teszi a munkát, persze csak ha megfelelő előkészítéssel állunk át.

Egy nemrégiben készült kutatás szerint az európai munkavállalók 62 százaléka a munkája egy részét ma már otthonról végzi. A home office olyannyira közkedvelt, hogy a megkérdezettek közel fele akár 20 százalékkal kevesebb fizetésért is hajlandó lenne dolgozni, ha ezt otthonról tehetné. A távmunka megítélésének ellentmondásossága mögött leginkább a munkavállalók és munkaadók eltérő tapasztalatai és vélekedései húzódnak meg a Távmunka Szövetség friss tanulmánya szerint. A népszerűség növekedése érdekében az egyetlen megoldás az lenne, ha egzakt adatok bizonyítanák azt, amit már egyre többen éreznek: hatékonyabban dolgozunk, ha otthon lehetünk.

Hogy mennyire eredményes a távmunka, azt a munkafolyamatok jellegzetességei is meghatározzák. A nagyobb kollaborációt, speciális tárgyi eszközöket igénylő feladatok esetében értelemszerűen nem, míg az elmélyülést, összpontosítást és egyéni kreativitást igénylő feladatok esetében kifejezetten megfelel ez a fajta munkavégzés. Befolyásoló tényezők emellett a vállalaton belül elterjed kommunikációs szokások, a vezetői attitűd és természetesen a munkavállaló személyisége, szociábilitása is a Távmunka Szövetség tapasztalatai szerint.

Kép: Pixabay

A legzavaróbb: a kolléga

A Távmunka Szövetség felmérése szerint a leginkább zavaró tényező a munkahelyen a kollégák jelenléte. Valójában nincs abban semmi meglepő, hogy a munkahelyi beszélgetések kevesebb, mint fele köthető az aktuális feladatokhoz. A munkahely a társas érintkezés egyik fontos színtere, amivel a szakértők szerint nincs is semmi baj. Azonban tény, hogy az együtt dolgozó emberek sokasága közötti folyamatos információáramlás nehezíti az elmélyült munkavégzést.

A szakértők szerint nem lehet elvitatni a kávészünetek, folyosói megbeszélések, informális meetingek jelentőségét a munka hatékonyságának szempontjából sem, ugyanakkor a rendszeresen megszakított munka és leginkább az egyterű irodák miatt egyre inkább zavaróvá váló zaj, és a többség számára nagyon is megnehezíti a koncentrációt. Pedig a hatékony munkavégzés egyik kritikus eleme, hogy az aktuálisan kitűzött feladatokat megszakítás nélkül, az összpontosított figyelem folyamatos fenntartásával tudjuk elvégezni. Ha valami – mondjuk, egy félmondatos kérdés egy másik projekttel kapcsolatban – megszakítja a koncentrált (optimális esetben flow-ban töltött) időszakokat, akár hosszú percekbe telhet, mire visszatalálunk ahhoz, amivel korábban foglalkoztunk. Ha belegondolunk, hogy hányszor szakítanak meg „csak egy gyors kérdéssel” a nap folyamán, könnyen belátható, hogy súlyos kiesésről van szó.

Az ingázás tiszta pocsékolás
A Regus legfrissebb felmérésében megkérdezett munkavállalók világszerte úgy vélik, hogy az iroda és az otthonuk közötti oda-vissza utazás kedvezőtlenül befolyásolja teljesítőképességüket. A megkérdezett közel 40 ezer válaszadó 37 százaléka értelmetlen és haszontalan időtöltésnek tartja az ingázást, míg 27 százalékuk kifejezetten gyűlöli, és elvesztegetett, drága időként gondol rá. Ez azt jelenti, hogy a magyarok bő többsége ingázás helyett hatékonyabb munkára vagy néhány órával hosszabb alvásra fordíthatná idejét.
Így nem lehet dolgozni?

A szövetség kutatásának adatai alapján úgy látják, hogy a leginkább megfogható különbség az irodai és távmunka között az, hogy mennyire szakadozik a munkavégzés a nap folyamán. Egy irodában töltött munkanap során akár 60–100 perc munkaidő-kiesést jelenthet egy váratlanul összehívott meeting, egy sürgősként jelzett e-mail vagy egy azonnal elintézendőnek címkézett feladat a vezetőtől. Az ilyesmi nemcsak jelentős teljesítménykieséssel, de vérmérséklettől függő mennyiségű felesleges stresszel is jár.

Hogy mennyivel jobbak ezek a mutatók távmunka esetén? A Távmunka Szövetség a JobControl Kft. segítségével végzett kutatást a témában. A munkavállalók tevékenységét számítógépen rögzítő adatfelvétel nagyon jól mutatja, hogy mennyivel szaggatottabb az irodai munkavégzés az otthoni munkánál. A kutatás során mérték, hogy hányszor szakad meg egy munkafolyamat, illetve mennyi az átlagos munkavégzés hossza távmunkában és irodai munka esetén. A megszakítások hossza a távmunkában az adatok szerint a fele az irodainak (15 perc vs. 30 perc egy nap alatt). Az aktív munkaszakaszok hosszában is jelentős különbségeket találtak a távmunka javára. Az adatok alapján alkották meg a munkatöredezettségi indexet.

Forrás: Távmunka Szövetség

A kutatás eredményei alapján az intenzív munkaszakaszok megzavarásból eredő megszakítása számítógépes munkavégzés esetében 34 százalékkal alacsonyabb volt a távmunkában, mint irodai munkavégzés esetén. Szignifikáns csökkenés volt mérhető a kutatásban a marketinges (58%) és a vezetői (44%) munkakörben dolgozó kollégák esetében a számítógépes tevékenység megszakításában, ha otthonról dolgoztak. Összességében az adatok 54 százalékkal nagyobb arányú fókuszált időszakot mutatnak távmunkában, mint irodai környezetben.

Pályázati is segíti a fejlesztést
Még bőven van lehetőségük pályázni a kis cégeknek azon a GINOP pályázaton, amely az atipikus munkavégzés kialakítását szolgálja. A magyar vállalkozásokra rá is férne, hogy erősítsék ezeket a foglalkoztatási formákat, miközben ugyanis többségük munkaerőhiánnyal küzd, a távmunkától és a munkaerő-kölcsönzéstől óvakodnak. Április 4-től folyamatosan adhatják be támogatási kérelmeiket a vállalkozások a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program 5.3.2-16 számú, „A rugalmas foglalkoztatás elterjesztése a konvergencia régiókban – Rugalmas, családbarát foglalkoztatási módszerek bevezetése a munkáltatóknál” című felhívásra. Itt találja a részleteket.
Kell a befektetés

A vezetők többsége egyelőre bizalmatlan ezzel a formával szemben, pedig a munkavállalók önállóságának alábecslése azzal a káros következménnyel is jár, hogy az eredményesség demonstrálására csak a vezető jelenlétében van lehetőség – vagyis kizárólag a vezető személyes és fenyegető ellenőrzése az, ami valódi erőbedobásra készteti a munkavállalót – ez pedig nyilvánvalóan kontraproduktív a szervezet és a vezető szempontjából. Az ellenőrzés természetesen fontos, de mindkét fél számára hatékonyabb, ha olyan eszközök segítségével történik, amivel a munkavállaló többletadminisztráció nélkül mutathatja meg, hogy ugyanolyan intenzitással végzi a feladatait távmunkában is – ezekre azonban egyelőre kevés a jó megoldás, bár a létező projektmenedzsment és vállalatirányítási eszközök, feladatkezelő alkalmazások kínálnak bizonyos fokú távoli ellenőrzési lehetőséget nemcsak a munkával töltött idő, de annak hatékonysága ellenőrzésére is. A teljesítmény sok esetben teljesen egzakt módon mérhető – elvégzett egységek, lebonyolított telefonhívások száma stb. Sok esetben viszont azt nehéz megítélni, hogy a távmunkás mondjuk komplexebb feladatokon dolgozott vagy nem dolgozott az adott időszakban.

A vállalat oldaláról tehát komoly háttérmunkát igényel a távmunka megfelelő körülményeinek kialakítása – hívják fel a figyelmet a Novell szakértői. A legtöbben azt gondolják, a távmunkához elegendő, ha a munkavállalónál rendelkezésre áll egy nyugodt és ergonomikus kialakítású munkasarok kényelmes székkel és íróasztallal, van a lakásban szélessávú internet, és az ember jól tudja kezelni az időbeosztását. A munkaadó részéről pedig elég, ha biztosít egy laptopot és hozzáférést a céges dokumentumokhoz. A biztonságos és kényelmes távmunka feltételeinek megteremtéséhez azonban ennél több kell. Ideális esetben nemcsak a fájlokhoz való hozzáférést kell ellenőrizni és egyszerűvé tenni, hanem ugyanígy érdemes az alkalmazások elérésénél is hasonló feltételeket teremteni például konténeres virtualizáció segítségével. A legfejlettebb konténeres megoldások nemcsak az alkalmazottak, de az informatikai szakemberek számára is rendkívül egyszerűen használhatók. Az adminisztrátorok egyrészt néhány kattintással „becsomagolhatják” a programokat, másrészt könnyen kioszthatják a hozzáféréseket, követhetik az alkalmazások használatát, és bármilyen, internetkapcsolattal rendelkező helyen lehetővé tehetik azok használatát.

Véleményvezér

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok

Kimaradtak a pedagógus-béremelésből a gyermekvédelmi gyámok 

Vannak még gondok a gyermekvédelem területén.
Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa

Megszületett az első magyar extra szűz olívaolaj, nem tréfa 

Egy álom lett kézzelfogható igazság.
Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek

Szenved Európa, kivétel litvánok és lengyelek 

Nem bízunk a pozitív pénzügyi jövőnkben.
Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo