Marketingkísérlet, avagy a joghurt neurológiája

Van aki, szereti, van, aki hozzá sem nyúl. Ráadásul tele van „élőflórával”, ami önmagában nem túl bizalomgerjesztő. Ez bizony a joghurt, amiről egy nemrég végzett neuromarketing kísérlet igen érdekes dolgokat fedezett fel.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy gyors játék…

Képzeld el, hogy ott van a kezedben a kedvenc joghurtod. Mindjárt meg fogod enni. Oké? Ha elképzeled, onnantól kezdve, hogy meglátod, majd a kezedbe veszed, kinyitod, belekavarsz a kanállal, összekevered a gyümölccsel, beleszagolsz, majd megeszed az első kanalat, majd a következőt. Szerinted melyik része lenne a legélvezetesebb az agyadnak?

Mi az a NIS?

Dr. A.K. Pradeep a Buyin Brain című könyv szerzője kutatásában azt találta, hogy a megkérdezettek többsége a joghurtevésben a legélvezetesebbnek a kanalazást, és a gyümölcs felkeverését találta. Ez eddig rendben is volna – olyan logikusan hangzik. Azonban a Neurofocus laboratóriumban végzett egyik kísérlet más eredményre jutott. A joghurt fogyasztási szokásokat kutatva agykutatási eljárásokkal azt találták, hogy az agyunk számára „legkívánatosabb” rész a doboz kézhezvétele, és a fedőfólia eltávolítása volt.

Kép: Pixabay

Ezt a jelenséget nevezték el NIS-nek, azaz ikonikus neurológiai jegyeknek. Ennek lényege, hogy minden terméknek megvan a maga NIS-je, azaz olyan neurológiai jellemzők, amelyek alapján agyunk azonosítja a termék legjellemzőbb és élvezetileg legjelentősebb tulajdonságait. És ezek – a kutatások alapján – sok esetben nem azok a tulajdonságok, amelyekre elsőre gondolnánk.

Ha most valaki azt gondolja, hogy mihez kezdjen, ha éppen nem tud elvégezni egy neuromarketing kísérletet, hogy megtudja a termékéhez kapcsolódó NIS-t, akkor örömmel írom, hogy van más út is. Legalábbis másoknak már a neuromarketing előtt is sikerült hatékony NIS-eket találni egy termékhez. Például a Rice Krispies Amerikában, vagy a Chio Chips Magyarországon már jóval korábban talált ilyen tulajdonságot. A márkák ugyanis a termék ropogásának hangjával váltak híressé, és a hozzá kapcsolódó szlogennel, „roppan, ropog, pattog”. De ide sorolható tartozik az M&M „csak a szádban olvad, nem a kezedben” szlogenje is.

Szerzőnkről:
Földi Miklós Dániel, több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.
Hogyan használjuk?

A legfontosabb tanulság, hogy a fontos termékjellemzők sokszor rejtve vannak. Ne higgy annak, amit a logika diktál, hanem keresd meg azt, ami a valódi termékelőny.

A NIS általában valamilyen érzékszervi csatornához kapcsolódik (látás, hallás, szaglás, tapintás). Vizsgáljuk meg alaposan, hogy milyen érzékszervi információkkal lehet jellemezni a termékedet, írd le őket, és egyesével próbáld ki, hogy melyik mennyire egyedi, és mennyire jellemzi egyedien a terméket, és amelyik győz ( konverzió vagy egyéb mérőszám alapján) azt használd, függetlenül attól, hogy mit gondolsz jónak vagy mi tűnik racionálisnak.

Vagy ha van a közeledben egy neuromarketing labor, akkor gyorsan szaladj be egy tesztre. Ha labor nincs egy jól informált reklám- és neuropszichológus is elég lesz.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklámpszichológus,

Reklámpszichológia.hu

Manipuláció és/vagy befolyásolás?
A modern reklámokat sokszor vádolják azzal, hogy manipulálni próbálják a fogyasztókat. Természetesen minden márka megkísérli alakítani a vevők ízlését, és hatást gyakorolni a vásárlói szokásokra. De hol húzódik a határ a jó szándékú befolyásolás és a káros manipuláció között?

Véleményvezér

Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo