Létezik olyan munkahely ami érzelmileg is feltölt?

Szeretnéd, hogy munkavállalóid elkötelezettek és hatékonyak legyenek?  Nem tudod, hogyan is érhetnéd el mindezt? Akkor a következő bejegyzés hasznos olvasmánynak ígérkezik.

"Nem győzöm hangsúlyozni: az elégedett dolgozó a legjobb munkavállaló. Amellett, hogy hatékonyabb, elkötelezettebb, másokat is jobban inspirál. Az elégedettséget nem csak anyagiakkal tudjuk elérni. A dolgozóink és a vezetők, illetve az egyenrangú kollégák közötti munkakapcsolat a ráció mellett nem nélkülözi érzelmeket. Az Institute for Public Relations kutatásai is arra világítanak rá, hogy a mindennapi munkavállalói élmény kialakításában mennyire fontos szerepet játszanak az emberi érzések" - írta Ríz Ádám foglalkoztatási szakértő a LinkedIn-en közzétett cikkében.

A munkavállalói élményen múlik minden

A munkavállalói élmény a munkahelyen átélt tapasztalatokból, érzésekből ered (és konkrét versenyelőnyt jelent). Nem véletlen, hogy a vállalati vezetők 80%-a az EMPX (azaz Employee Experience) fejlesztését napirendre tűzte. A világ vezető munkaadói egyre kreatívabbá válnak, ha arról van szó, hogyan tartsák meg vagy vonzzák magukhoz a tehetséges munkavállalókat. Az Amazon például nemrég jelentette be, hogy heti 30 órás munkaidőt tesztel. Az AirBnB évente 2000 dolláros „ösztöndíjat” biztosít az alkalmazottaknak az utazáshoz. A Netflix a közelmúltban egy év szülői szabadságot ajánlott alkalmazottainak. De vajon tényleg ezek a leghatékonyabb módszerek?

Kép: EU

Ha nem csak fizetést, akkor mit akarnak az alkalmazottak?

Személyes fejlődés: ideális esetben a munkavállaló célja a szakmai fejlődés. Egy kutatás szerint ehhez három dologra van szükség: autonómiára, kiválóságra és mindenekelőtt célokra. Sokszor tapasztalom én is, hogy a dolgozóknak roppant fontos már maga a tudat, hogy van értelme a munkájuknak, ami aztán hozzájárul a vállalat víziójához is. Ha ezt a fejlődést a céghez kötik, az növeli az érzelmi elkötelezettséget.

Jó kapcsolat a munkatársakkal: egy tanulmány szerint, a munkahelyi mellőzöttség ugyanolyan rossz, ha nem rosszabb, mint ha valakit zaklatnak. És ez nem túlzás! Hogyan kerülhetjük el? A közös ebéd, kávészünetek, vagy vezetőként csapatépítők szervezése rengeteget jelenthet ennek javításában. Ezzel kapcsolatban egy érdekes tanulmányt is olvastam a minap. Az Office Vibe kutatása szerint a munkavállalók 70%-a úgy véli, a munkahelyi barátság az egyik legfontosabb tényező egy munkahelyen. A nők csaknem háromnegyede például nem fogadna el még egy jobban fizető munkát sem, ha a másik helyen nem jönne ki kollégáival, és a férfiak 58%-a is hasonlóan gondolkodik.

A jó munkahely titka: élmény is kell a pénz mellé
A munkavállalók és munkáltatók közötti kapcsolat sok tekintetben feszültté vált. Az Oracle HR stratégiai igazgatója, Andy Campbell szerint 2017 végén azt látjuk, hogy a munkavállalók alapvetően vágynak a munkahelyi kötődésre és az érzetre, hogy a munkájuk valamilyen célt szolgál. A munkáltatók azonban hajlamosak megragadni a régi munkáltatói módszereknél, amelyek utolsó rangon kezelik a munkavállalókat.
Dicséret, elismerés: mindig mondom, a legegyszerűbb, amit tehetünk az elkötelezettség növelése érdekében, ha megbecsüljük a munkavállalóinkat. Úgy tűnik azonban, hogy ez a magatartás sajnos még nem jellemző, például az amerikaiak 65 %-a nem kap semmiféle elismerést vagy dicséretet a munkahelyén. Pedig fontos lenne – a Deloitte kutatása szerint a rendszeres munkavállalói elismerési gyakorlatot folytató cégek 12-szer nagyobb eséllyel számíthatnak jó üzleti eredményekre. A mindennapi tapasztalatok alapján tudjuk, hogy Közép- és Kelet-Európában legalább ekkora kihívás ez…

Rendszeres visszajelzés: hasonlóan az elismeréshez, a rendszeres visszajelzés is roppant fontos egy munkavállaló életében. Minden cégnél kellene, hogy legyen valamilyen értékelési rendszer, amelyben ugyanazon kritériumok alapján vizsgálhatjuk meg a dolgozói teljesítményeket. Az amerikai munkavállalók 65%-a több visszajelzésre vágyna, és arra tippelek, ez a magyarok esetében sincs máshogy.

Vállalat-munkavállaló racionális kapcsolatán túlmutató tényezők: ha egy munkáltató érzékelteti a munkavállalókkal, hogy nem csak darabáruként kezeli, hanem emberként is, az hatványozott érzelmi hatással járhat. Egy-egy meglepetésszerű ajándék vagy akár csak egy szülinapi képeslap vagy a gyermek születésekor egy üdvözlet vagy virág csodákra képes. Ez érkezhet a közvetlen főnöktől, de akár a cég vezetőjétől is. Érdemes ezek körét folyamatosan változtatni, hogy a meglepetés ne váljon megszokottá.

Összességében: a dolgozók igényeinek, érzéseinek monitorozása, visszajelzéseik figyelembe vétele és az ebből következő tudatos munkavállalói élmény fejlesztés a mind a közhangulatban, mind a vállalat teljesítményében mérhető, pozitív változásokat fog hozni.

Öt dolog, amiről messziről felismered a rossz munkahelyet
Ha újak vagyunk egy munkahelyen, hamar előjönnek a jelei, hogy egy elnyomó rendszerbe csöppentünk-e, vagy olyan céghez, ahol kellemes és szakmailag kiteljesítő élménye-e ott dolgozni. De vajon azelőtt is rájössz erre, mielőtt felvennének? Az lenne az igazi, mert akkor megspórolhatnánk magunknak nem kevés munkahelyi nyűglődést.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo