Hibát követünk el, ha az egy generációhoz tartozókat bedobozoljuk, de ne becsüljük le a különféle életkorú munkatársak változó igényeinek fontosságát - szakértőnk, Róbert Nóra a LifeTraining Központ trénere, aki cikksorozata második részében az újgenerációs kihívásokhoz ad kulcsot a cégvezetőknek.
A cikksorozat első részében szakértőnk rávilágított, hogy egy-egy generációt hiba lenne bedobozolnunk, ráhúzni egységes jellemzőket. Azért mert egy bizonyos csoportnak azonos a születési száma még nem feltétlen egyformák, hiszen akár a személyiségeikben is különbözhetnek. Egyszerű belegondolnunk abba, hogy egy borsodi településen élő közmunkát végzőnek még ha ugyanannyi idős is, nem a távmunka megoldásán fáj a feje, mint a pesti multinacionális vállaltnál dolgozó kortársainak.
A következőkben egy hasznos kulcskészletet mutatunk be a cégvezetőknek a generációs kihívások kezelésére.
2 perc figyelem?
Felmérések szerint a ’80-as években még 25 percig tartott a figyelem, a ’90-es években 18 percig, ma pedig ez mindösszesen 2 perc. Ez azt jelenti, hogy egy megbeszélésen kétpercenként kellene új impulzust adnia a fiatal munkatársaknak. Ezt tetézi, hogy csupán 8 mp-alatt döntenek arról, hogy valami érdekli-e őket vagy sem. Vonjuk be őket ezért partnerként a vállalat működésébe, tartsuk szemelőtt, hogy ők is aktív részesei akarnak lenni a történéseknek.
Együttműködés:
A hatékony együttműködéshez három dolog szükséges: nyitottság egymás iránt, elfogadás és a rugalmasság. Ez pedig nem mehet másként, mint megtenni az első lépéseket egymás felé, kilépni a komfortzónákból, megtalálni azokat a formákat, egy reggeli közös kávézáson keresztül egy élménygazdag csapatépítésen át, ahol megtapasztalhatjuk ezt az élményt.
Szerzőnkről:
Róbert Nóra a Corvinus Egyetemen végzett, majd ezt követően HR kutatóként és szakértőként dolgozik. Jelenleg a LifeTraining Központ készségfejlesztő tréningjeiben lát tréneri feladatokat.
A visszajelzés kultúrája
A fiatal generáció működésének kulcsa a visszajelzés adása, alkalmazzunk bátran, tekintsünk úgy, mint egy fogódzóra számukra, hogy bebizonyosodjanak arról, jó úton járnak-e.
Fordított szocializáció
Régen stafétaként adták át a generációk a tudást, most pedig a fordított szocializációval ismerkedünk. A világtörténelemben először fordul elő, hogy az előttünk lévő generáció okosabb lesz, mint mi vagyunk sok téren. Érdemes kiaknázni és elismerni ezt a tudást és beépíteni a vállalati kultúrába. Ne számítsunk ugyanakkor rá, hogy az YZ generációsok az idősebb munkatársaikat az életkora alapján fogják tisztelni, egyedüli fokmérő a hitelesség és a teljesítmény, az amit letett már az asztalra.
A bizalom elnyerése
A fiatal generáció hatékony elérése a legnagyobb kihívás elé állítja vállalatvezetőket, cégeket. Két titkos recept, amivel mégis bevonhatók, meggyőzhetők az a közösséghez, csapathoz való tartozás élménye és a személyes kapcsolatok megélése.
A sikeres vállalatvezetők jellemzője a generáció fókuszú irányítás és ennek eredménye a szinergia, együttműködés. Ahhoz, hogy a fiatal generációkkal is hatékonyan tudjuk együtt dolgozni, nem csak a vonzó fizetésre, önfejlesztésre (coaching), a karrier lehetőségekre és érdekes projectek van szükségük, hanem a munka-magánélet egyensúlyára is. Érdemes a generációkat megismerni, egymástól bátran tanulni, a fiatal generációsok pedig akár csak Szókratész idejében lendületükkel az új látásmódjukkal, erejükkel mutassák a jövő felé vezető utat.
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.