Kötelező-e a vállalkozásoknak útnyilvántartást vezetni?

 

Ha a vállalkozás működtetéséhez autóhasználat szükséges, akkor ez egy újabb tételt jelent a kiadási sorban. Ez a tétel a legtöbb esetben nem is kevés, hiszen a magas üzemanyagárak, a folyamatos karbantartási költségek, az esetleges javítások, szervizek mind-mind növelik a kiadási oldalt.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Emellett olyan költségeket is érdemes figyelembe venni, mint a gépjárműadó vagy a cégautóadó. A költségek mellett komoly adminisztratív terhekre is számíthatunk, hiszen az útnyilvántartás vezetése egy plusz feladatot ró a gépkocsivezetőre. 

Felmerül tehát a kérdés, hogy mindenképpen kötelező-e az útnyilvántartás, ha cégautót használunk, vagy esetleg más mód is van a költségek elszámolására? Cikkünkből kiderül!

A legfontosabb kérdés: mennyit használjuk a cégautót?

Ahhoz, hogy a fenti kérdésre releváns választ tudjunk adni, a Bookkeepie oldalán is megtalálható könyvelő szakemberek által meg kell vizsgálni azt, hogy érdemes-e áttérni az átalányadózásra, vagy jobban megéri a tételes útnyilvántartás vezetése. Nagyon fontos megtenni ezt a lépést, ellenkező esetben akár több százezer forintos különbség is kijöhet éves szinten a két különböző adózási mód között. Hogy ez hogyan lehetséges? Mutatjuk!

Az átalányadózás útnyilvántartás nélkül

A vállalkozás dönthet úgy, hogy nem vezet útnyilvántartást! Ha tehát cégautót használunk, de nem szeretnénk minden egyes út előtt papíralapon, Excelben vagy alkalmazásban rögzíteni az utazási adatokat, akkor lehetőségünk van arra, hogy átalány elszámolást alkalmazzunk. Ebben az esetben egy NAV által megadott normát tudunk elszámolni mind az üzemanyag-mennyiségre, mind pedig a fenntartási költségekre.

Az átalányadózás előnyei

  • Nem kell útnyilvántartást vezetni, ezáltal hatalmas adminisztratív tehertől tudunk megszabadulni,

  • A NAV által megadott normák alapján tudjuk költségelni a gépkocsihasználatot, melynek kiszámítása egyszerű,

  • Nincs cégautóadó!

Útnyilvántartás vezetése

A másik lehetőség a cégautó üzemeltetése kapcsán, ha útnyilvántartást vezetünk. Ebben az esetben minden megkezdett út előtt be kell írni az autó adatait, a fogyasztási normát, a kilométeróra állását, az utazás adatait (időpont, kiindulópont és végállomás, utazási cél, partner neve), a megtett út hosszát, valamint a tankolásokat.

Az útnyilvántartás előnyei

A tételes útnyilvántartás alapján a valódi és pontos költségeket tudjuk betenni a könyvelésbe, mely magasabb lehet, mint az átalány. 

Kinek melyik verziót érdemes használni?

Ha az autóhasználat nem túl gyakori és havonta körülbelül 500 km-nél nem használjuk többet az autót, akkor elegendő az átalány alkalmazása, mivel ebben az esetben még a cégautóadót is meg tudjuk spórolni. Nagyobb volumenű autóhasználat esetén azonban az útnyilvántartással érhetünk el jobb eredményt.

Ha céges autót veszünk igénybe a munkánk során, akkor a legelső mindig az legyen, hogy beszélünk a könyvelőnkkel, aki segít kiigazodni a különböző adózási módokban és a számunkra legelőnyösebb verziót fogja ajánlani.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo