Az Országgyűlés 2013. novemberében számos ponton módosította a magyar versenytörvényt (a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvényt). A módosítások jelentős része 2014. július 1-től lép hatályba.
Előbb a vizsgálat, aztán az üzlet
Az első és talán legfontosabb változás a fúziókontrollt, azaz a vállalkozások összefonódását érinti: a versenytörvény új rendelkezése bevezeti az ún. végrehajtási tilalmat, amelynek értelmében az tranzakciót a felek nem gyakorolhatják irányítási jogaikat mindaddig, amíg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt nem engedélyezte. Vagyis hiába kerül aláírásra a szerződés a vállalatok összeolvadásáról vagy felvásárlásáról, a GVH engedélyének megérkezéséig az új tulajdonos nem gyakorolhatja szavazati vagy döntési jogát. A korábbi törvény ezen időszakra függő helyzetet hozott létre, amikor polgárjogi kockázatokkal (ha a GVH nem engedi a fúziót, semmissé válnak az átmeneti időszak döntései), de engedélyezte saját kockázatra a tranzakció lezárását, a módosítás után azonban ez kifejezetten tilos – derült ki a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda sajtóbeszélgetésén.
Gyakorlati szempontból a végrehajtási tilalomnak inkább abból a szempontból lesz jelentősége, hogy az átmeneti időszakban a vevő hogyan tudja ellenőrizni új cégének működését, hiszen az átmeneti időszakban nem szerezhet irányítást, ugyanakkor szükség lehet döntő fontosságú üzleti döntések meghozatalára is. A megoldást külső megfigyelő delegálása jelentheti, de lehetőség van a szerződésbe foglalni azt is, hogy az átmeneti időszakra a normál ügymenet szerinti működést ír elő a vevő.
Némi rugalmasságot jelent, hogy a vállalkozások indokolt kérelmére azonban a GVH hozzájárulhat ahhoz, hogy az irányításszerző az irányítási jogát az engedélyező döntés meghozatala előtt is gyakorolja, például ha ez a befektetés értékének megőrzéséhez szükséges.
Európai szintű változások
Változások várhatóak az európai versenyjogban is, az Európai Parlament néhány hete megszavazta azt az új irányelvet, amely segítheti a kártérítési igények érvényesítését kartellügyekben. A magyar joghoz hasonlóan, az EU jog alapján is teljes kártérítés jár azoknak a személyeknek, akik versenyjogi jogsértések, például kartellek eredményeképpen szenvedtek kárt. Ennek érvényesítése azonban számos tagállamban jogi és gyakorlati nehézségekbe ütközik – többek között a bizonyító erejű iratokhoz való hozzáférés nehézsége miatt. Az új jogszabály biztosítja minden félnek az ezen iratokhoz való hozzáférés lehetőségét, ami előmozdíthatja a károsultak hatékonyabb jogérvényesítését.
Az új szabály is védi ugyanakkor az önfeljelentéssel élő kartelltagokat, hiszen ennek és az ún. „engedékenységi politikának” (amely mentesítheti a bírság és adott esetben a kártérítés alól az önfeljelentéssel élőt) nélkülözhetetlen szerepe van a titkos kartellek nyilvánosságra kerülésében.(A GVH magánszemély bejelentőket is jutalmaz júliustól a kartellek felderítése érdekében.)
Az irányelvet még az Európai Unió Tanácsának is el kell fogadnia, amelyet követően két éve lesz a tagállamoknak arra, hogy annak a nemzeti jogba történő átültetését végrehajtsák.