Kivel szerettessük meg a márkánkat a neten?

A felhasználók többsége a barátoktól és ismerősöktől szerzi be az információkat az interneten, mielőtt vásárlási döntést hozna. Az innen származó információk sokkal többet nyomnak a latban a vásárláskor, mint a legtöbb céges poszt a közösségi oldalakon, vagy blogbejegyzés. Viszont arról keveset tudunk, hogy mi alapján és kik mondanak véleményt a márkánkról, mi motiválja a megmondó-embereket. Egy friss kutatás most a nyomukba eredt.

Kép:Pixabay

A közösségi médiumok egyre jelentősebb befolyással bírnak a vásárlókra, főleg a nők (36%), a 18-24 évesek (40%) és a magas jövedelműek (35%) esetében, akik a közösségi oldalakon tartanak lépést a különleges ajánlatokkal és eseményekkel. Európában jelentős különbség van a fiatalok között: míg Romániában 60, Törökországban pedig 62 százalék tájékozódik a közösségi oldalakon, a dán és brit nők és férfiak harmada sem teszi ugyanezt.

Hogy összességében milyen fontos a cégek számára, hogy figyeljék, mit mondanak róluk mások, az jól látszik egy korábbi felmérésből, amely szerint a felhasználók több mint fele változtatta meg nyaralása helyszínét a közösségi médiában elhangzott vélemények alapján. Az itt elhangzó kritikákat az emberek több mint kétharmada hiteles forrásnak tartja. Mindez azt jelenti, hogy egyre nagyobb szerepe lesz a minőségnek, hiszen a termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatos pozitív és negatív élmények is széleskörű nyilvánosságot kapnak.

Ha a közösségi oldalakon a felhasználókat érő impulzusok ilyen fontosak, akkor érdemes tudni, hogy kik állnak a posztok, lájkok és vélemények mögött. Erre vonatkozott a müncheni Macromedia főiskola és a Webguerillas online marketing cég közös nemzetközi kutatása, amelyben a márkákat érintő posztokat és az azokat közzétevő felhasználókat vették górcső alá.

Sokakhoz eljut

Talán meglepő, de nagyon sok felhasználó, egész pontosan a rendszeres internetezők harmada rendszeresen tesz közé pozitív, vagy negatív értékelést az általuk használt, vagy vásárolt márkákról. Ezeknek több mint fele, (54 százalék) a barátok szűk körén túl is elterjed, megosztás, vagy blogposztok formájában. Ennek a csoportnak 5,6,5 százaléka különösen aktív a közösségi oldalakon, közülük 73,6 százalék pedig saját bevallása szerint is elkötelezett bizonyos márkák iránt, illetve másokkal szemben. Ez a csapat – mintegy minden tizenegyedik internetező – túlnyomórészt 35 év alatti, férfi alkalmazott, az átlagosnál magasabb iskolai végzettséggel. Ők azok, akiknek a véleményére különösen adnak egy közösségen belül, legyen az a család, barátok, blograjongók, stb., az "influencer-csoport", azaz a "véleményvezérek" akik a marketingstratégiák legfontosabb célpontjai lehetnek.

Ne becsüljük alá a véleményvezérek jelentőségét! Mint azt korábban megírtuk, azok a személyek, akiknek a szava számít a fogyasztóink szemében, kulcselemét jelentik a márkaépítésnek, így fontos, hogy jó kapcsolatot alakítsunk ki – és ápoljunk – velük. (Itt olvashat hat lépést, amely elvezetheti márkáját a véleményvezérek szívéhez!)

A többség nem egyoldalú

A felmérés szerint három legfontosabb csoportra bonthatók: az elkötelezettek (27 százalék), a kritikusok (24 százalék) és a szakértők (23 százalék). Az elkötelezettek főként - de nem kizárólag -  pozitív oldalról közelítik meg az általuk kedvelt márkát, míg a kritikusok elsősorban negatív megjegyzéseikkel általában reakciót akarnak kicsikarni a gyártóból, vagy forgalmazóból. A megosztások alapján leginkább befolyásosabb csoport azonban a szakértőké, akik ugyan alapvetően kritikus hangvételűek, mégis hajlamosak pozitívan viszonyulni egy-egy márkához. A befolyásolók többsége tehát mind pozitív, mind negatív véleményt kifejt, meglepő módon a csak pozitív, vagy negatív posztok kisebbségben vannak. (20 és 2 százalék)

Így lesz a cégünk rajongás tárgya
Mindenre lehet márkát építeni, csak megfelelően kell csinálni – mondja Nagy Barna, Kreatív Vonalak Kft. ügyvezetője a Piac&Profit KKV-Akadémiáján. De mitől lesz érdekes a cégünk megjelenése?
A márkaügyekben online aktív felhasználók 54 százaléka legalább hetente egyszer készít blog, vagy fórumbejegyzést, 69 százalékuk kommenteli ezeket heti rendszerességgel, 99 százalékuk követi „márkáját” a Facebook-on, 89 százalék pedig a Twitteren, 75 százalék pedig a Youtube-on is.

A dicséret általános, a kritika személyes

Minél gyakrabban írnak azonban egy termékről, annál nagyobb a valószínűsége, hogy rossz tapasztalataik vannak. Érdekes, hogy amíg a pozitív javaslatok sokszor olyan indokok miatt születnek, mint a „jó cégek” támogatása, kiállás fenntartható módon készült termékek, etikus gyártók mellett, addig a kritikus megjegyzések mindig személyes tapasztalatokon alapulnak: rossz tapasztalat a termékkel, illetve az ügyfélkiszolgálással kapcsolatban. Sok esetben ilyenkor a személyes bosszú vezéreli a véleményvezéreket, mivel nagyon erős az illető márka iránti elkötelezettségük, így a csalódásuk is nagyobb. (A panaszos ügyféllel ezért kell elővigyázatosan bánni, mert nagy kockázatot jelent, de egyben nagy lehetőséget is.)

Hogy milyen szorosan kötődnek a márkájukhoz ezek a fogyasztók, az jól látszik abból, hogy amíg a „normál” felhasználók 39 százaléka vélekedik úgy, hogy az általa használt márkákon keresztül mások megismerhetik a személyiségét, addig a véleményvezérek 96 százaléka vélekedik így. A legnagyobb márkák sikerének titkáról itt olvashat!

Ki áll a kattintás mögött?
Észtországban és Ukrajnában inkább a nők, mint a férfiak kattintanak a hirdetésekre (56% illetve 44%). Ennek épp az ellenkezője tapasztalható Bulgáriában, Horvátországban és Szerbiában. Ezekben az országokban a férfiak alkotják a hirdetésekre kattintó internetezők több mint felét. Hasonló különbségek figyelhetők meg az életkor terén. Például a hirdetésre kattintó 16–24 éves internetező korosztály aránya a legmagasabb Ukrajnában (27%) és Romániában (26%), míg a legalacsonyabb Horvátországban (8%).

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo