Gyakran nem a tőke miatt kell egy befektető mellett dönteni, hanem mert a cégnek a pénzforrások mellett vagy helyett gyors piacra lépésre, nagyobb vagy más jellegű szakmai tapasztalatra, egyébként elérhetetlen kapcsolatokra és máshogy nem megszerezhető kompetenciákra is szüksége lehet. „Mindezeket gyakran csak az iparág meghatározó stratégiai befektetői képesek biztosítani, akik elsődlegesen nem a rövid távú hozamot, megtérülést keresik, más célok fogják motiválni. Olyan új lehetőségek, piacok, technológiák és speciális tudás birtokába szeretnének jutni egy cég megvásárlásával, amelyet kiépíteni nehezebben tudnának” mondta Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere a HVCA és az M27 ABSOLVO közös szervezésű rendezvényén.
A szakértő az EVCA 2013. évi felmérésére hivatkozva arra az érdekességre hívta fel a figyelmet, hogy a kockázati tőkebefektetések értékesítése esetén még mindig a stratégiai befektetők irányába történik a legtöbb cégeladás a közép-kelet-európai régióban, amely 60%-os értékbeli arányával jelentősen meghaladja a 27%-os európai átlagot. Ez a tény várhatóan alapjaiban határozza majd meg a hazai befektetési piac „kiszálló ágának” irányait is a következő időszakra. „Éppen ezért válik kiemelkedően fontos stratégiai feladattá a potenciális szakmai befektetők megtalálása, amelynek előkészítését azonban időben meg kell kezdeni” - tette hozzá Horgos Lénárd.
Többek között az időfaktort emelte ki Burkhard Feurstein, a régiónkban is befektető Gamma Capital Partners vezetője, aki szerint kb. 12 hónap szükséges ahhoz, hogy a tranzakció megvalósuljon egy stratégiai befektetővel, melyet alaposan előkészített és tudatosan végrehajtott stratégia kell, hogy megelőzzön. Az előkészítés kapcsán Feurstein számos praktikus jó tanácsra hívta fel a figyelmet, mint például hogy még a tárgyalássorozat elején kell tisztáznia az eladóknak a köztük lévő nyitott kérdéseket, amikor még a csúcson vannak a várakozások, vagy hogy nem kell az alacsonynak tűnő ajánlatot élből visszautasítani, hiszen jó lesz referenciának vagy vészforgatókönyvnek. „Nem kell túl sokáig kizárólagosságot sem adni a befektetőnek, hanem tessék egyszerre akár többel is tárgyalni, ha úgy érezzük, hogy az elvárásainkat az adott befektetői ajánlat nem teljesíti” - fűzte hozzá. Óva intette az eladást fontolgató cégeket attól, hogy az értékesnek vélt szinergiát partnerség keretében adjuk át. A stratégiai befektetők egy partnerség után kevéssé fognak felvásárlásban gondolkodni, hiszen „minek vennék meg a tehenet, ha a tejet is megkaphatják, olcsóbban”.
Burkhard Feurstein még elmondta, a statisztikák szerint dupla akkora az esélye a sikeres cégeladásnak, ha szakértő cég bevonásával indulunk neki a tranzakciónak, mintha tanácsadó, szakértő nélkül tennénk azt. Ráadásul a cég vezetőinek a tranzakciós ügyek helyett az operatív vezetésre, a fejlesztésre, a technológiai kérdésekre érdemes koncentrálniuk, arra, amihez valójában értenek, és ami a profitot termeli részükre. „Egy szakértő a nap 24 órájában a befektetői piaccal foglalkozik: ismeri a befektetők elvárásait, a piaci trendeket, sokkal nagyobb a rálátásuk erre a területre, és külső szemlélőként tudnak részt venni az előkészítés során és a tárgyalásokon, segítve a mindkét fél számára előnyös megállapodás létrejöttét”, tette még hozzá az osztrák kockázati tőkebefektető.
A HVCA és az M27 ABSOLVO konferenciáján az elméleti és gyakorlati megoldások mellett friss hazai sikersztorik kulisszatitkait is meg lehetett ismerni. Az adatbányászattal foglalkozó Radoop céget a nemzetközi RapidMiner vásárolta meg a nyáron, ahogyan az orvostudományi területen ismertté vált intelligens kést fejlesztő MediMass technológiáját is ekkor vette meg az amerikai Waters Corporation.
Mind a Radoop ügyvezetője, Prekopcsák Zoltán, mind pedig a MediMass vezetője, Tallós Ákos is azon a véleményen volt, hogy a befektetők esetében számukra is elsősorban kompetenciákra, piaci kapcsolatokra volt szükség, mintsem csak pénzforrásra. Már korábbi üzleti kapcsolat volt a cégek között, így nem egyik napról a másikra alakult ki a „szerelem”. Prekopcsák és Tallós elmondása szerint a befektető háttere, szakmai tudása, piaci kapcsolatai sokkal gyorsabban eljuttatják őket a megfogalmazott stratégiai célhoz. Bár hangsúlyozták, sok üzletnél elég lehet a tőke, az ő esetük is jól mutatta, hogy vannak projektek és célok, ahol a tőke nem elég.