Kinek éri meg céges kocsit adni?

Egy bizonyos státusz felett még Magyarországon is mindenkinek jár a vállalati kocsi, ám sok olyan dolgozó is van, akinek a munkájához elengedhetetlen, és ez ma már nem is terheli meg annyira a munkáltató pénztárcáját, mint korábban.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A válság idején ugyan visszaesett a cégautók száma és kevesebb pozícióhoz jár státusz autó, ám még mindig kedvelt juttatási forma a vállalati kocsi. Kerti Piroska, a Towers Watson kompenzációs szakértője szerint hierarchia csúcsán lévők mellett azok számíthatnak autóra, akik vagy valamilyen kulcsképességgel rendelkeznek, vagy napi szinten használnak autót. Ilyenek például az értékesítők, a területi képviselők, az orvoslátogatók, vagy az építésvezetők. „Ugyan ők is használhatják saját használatra a céges kocsit, ám ezek a járművek jellegükből adódóan gyakran nem alkalmasak arra, hogy a családot is furikázni lehessen velük. Gyakori például a dobozos, vagy a kétüléses „munkaautó”, ahová be sem férnének a hozzátartozók” – fogalmazott Kerti Piroska a HR portálnak.

Nem is kerül már olyan sokba

A céges autók divatját jól mutatja, hogy a hazai autópiacot több éve a flottaeladások húzzák. A válság idején ugyan sok cég elhalasztotta a járműpark frissítését, de tavaly már 5,8 százalékkal több személyautót adtak el, mint 2012-ben. Ennek nagyjából 70 százaléka vállalati flottába került, ami egyben azt is jelzi, hogy egyre többen ismerik fel a flottamenedzsmentben rejlő lehetőségeket.

Zöldebbek a céges járművek mint a magánautók
Egy luxemburgi gépkocsi lízingelő cég évek óta dolgozik azon, hogy minél több ügyfelét rábírja arra, fizessenek plusz pénzt járműveik emissziójának ellentételezésére. A céges beszerzők hajlandóbbak erre, mint a magánautósok.
A hazai vállalatok ugyanis gyakran már nem készpénzben vagy banki hitelre vásárolnak autót, hanem lízingelik vagy úgynevezett operatív lízing-konstrukcióban „vesznek” autót. A pénzügyi lízingelés során a gépjármű a cég tulajdonába kerül, ennek megfelelően teljes értékét ki kell fizetnie havi bontásban. Az operatív lízingelés során viszont nem lesz a vállalaté a kocsi, a használat után visszakerül a flottakezelő céghez. Ugyanakkor nem is kell kifizetni a teljes értéket, csupán a beszerzési érték és a maradványérték közötti különbözetet.

Lízingen sokat lehet spórolni

Utóbbi esetén sokat spórolhat a cég, miután egy gépkocsi tartós bérlete – a flotta nagyságától függően – 100 és 150 ezer forint közötti összegbe kerül. A flottakezelők azonban számos kényelmetlenséggel járó feladatot is átvállalnak, így például a szervizelést, a téli-nyári gumicserét, vagy akár a biztosítások megkötését is. Ezzel azt is elérhetik a cégek, hogy egy új vezető kinevezésekor nem kell a korábbi főnök autójába ülni, hanem ismét nullkilométeres kocsit adhatnak.

A legtöbb vállalat azonban továbbra is ragaszkodik a saját tulajdonhoz. Nekik érdemes szintén tartós bérletbe adni az autót annak az alkalmazottnak, aki majd használja a járművet, miután így mentesülhetnek a cégautóadó alól. Ez a havi szinten – környezetszennyezés mértéke alapján meghatározott - 7 és 44 ezer forint közé eső összeg éves szinten több százezer forintos megtakarítást is jelenthet. Miután a kisebb vállalkozások gyakran használt autót jelentenek be cégautóként, ez az összeg akár a gépjármű értékének felét is jelentheti.

További előnye lehet a tartós bérletnek, hogy az alkalmazott jobban vigyáz majd az autóra, hiszen annak költségeit – benzin, biztosítás, parkolási díjak – ő viseli, ráadásul az esetleges büntetések is az ő nevére érkeznek majd.

A flottás kocsi használt autóként is megéri?
Az évek óta stagnáló új autó piac miatt egyre kevesebb fiatal használt autó keresi gazdáját, miközben nem könnyű elkerülni a külföldről behozott, nehezen ellenőrizhető előélettel rendelkező használt járműveket – állítják a szakértők, akik megoldást is látnak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo