„A magyar vállalati hitelpiacot egyelőre a visszafogott kereslet jellemzi, a piacon 2008 óta csökkenő tendencia figyelhető meg. Ez jól látszik a vállalkozások megváltozott forrásszerkezetében is. A korábban átlagosan 47 százalékban saját tőke által történt finanszírozás a növekvő vállalati pénzállománynak köszönhetően 56 százalékra nőtt, kiszorítva ezzel a rövid és hosszúlejáratú (főleg) banki forrású finanszírozást” - mondta Hodina Péter, a K&H Vállalati ügyfélkapcsolatok igazgatóságának vezetője a pénzintézet sajtótájékoztatóján.
Továbbá az új beruházások esetében a korábban tapasztalt 30-70 százalék saját forrás-hitel arány mostanra jelentősen eltolódott. Átlagosan a vállalkozások 20-25 százalékban támaszkodnak a saját forrásaikra, 35-40 százalékban támogatásra, és csak 40-45 százalékban bankhitelre. Ezáltal jelentős az uniós és a kormányzati vissza-és vissza nem térítendő támogatások bankhitelt kiszorító hatása.
A vállalkozások szívesebben használják saját forrásaikat, mint a banki finanszírozást
Az alacsony kamatkörnyezet és a növekvő vállalati pénzeszközök arra ösztönzik a vállalkozásokat, hogy a forgóeszközeiket minél kevésbé bankhitelből finanszírozzák. Ennek hatására a bankok által rendelkezésre bocsátatott rövid lejáratú hitelek kihasználtsága a korábbi 65 százalék helyett 50 százalék alá csökkent. Ezt a tendenciát középtávon a növekvő beruházási aktivitás által várhatóan generált többlet működő tőke iránti igény változtathatja meg.
„A K&H piaci részesedése továbbra is növekszik: 2016 év végére már elérte a 10,4 százalékot. Mindez annak is köszönhető, hogy 2016-ban 127 milliárd forint értékben folyósítottunk új hiteleket vállalati ügyfeleinknek, illetve továbbra is a K&H maradt az NHP egyik legaktívabb banki szereplője. Az NHP keretében eddig 357 milliárd forint értékben kötöttünk szerződést, ami 13,6 százalékos piaci részesedést jelent” – emelte ki Hodina Péter.
Fókuszban a családi vállalkozások
Hodina Péter szerint középtávon az M&A-piac (összeolvadási és felvásárlási piac) élénkülése is várható. Egyre több családi tulajdonban lévő vállalkozás életében jön ugyanis el az a stratégiai döntés, hogy az alapító első generáció a sikeres vállalkozását átadja a következő generációnak.
A legfrissebb felmérések szerint a hazai családi vállalkozások kevesebb mint fele gondolja úgy, hogy a cég a család tulajdonában és vezetése alatt marad az első generáció távozását követően is. Nemzetközi adatok szerint azonban az első generációról a másodikra mindössze a családok egyharmada, míg másod generációról a harmadik generációra a családok csak egyötöde tudja sikeresen vállalkozását átörökíteni. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a mikrovállalkozások 95 százaléka, míg a közép és nagyvállalatok 20 százaléka minősül családi vállalkozásnak - akik az ország GDP-jének 50-60 százalékát termelik meg - az utódlás vagy a sikeres cégeladás területén nyújtott stratégiai tanácsadásban valamint a nemzetközi és hazai tapasztalatok megosztásában a magyar bankszektor szereplőinek kiemelkedően fontos feladata van.