Jólléti világtrendek

A CSR már nemcsak jótékonykodást és márkaépítési trükköt jelent, hanem a stratégia és a tervezés alapvető elemeként hatja át a vállalatok működését.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kötelező tananyag

Trendik a társadalmi küldetéstudatú cégek, amelyek összeegyeztethetőnek tartják, hogy a profittermelés a közjó szolgálatával is társuljon. A cégek társadalmi felelősségvállalása egykor fakultatív tantárgy volt, ma már kötelező tananyag. Főleg ma, amikor az emberek bizalma csökken a nagy állami intézményrendszerekben.

Az a vállalkozás, amelynél nem prioritás, hogy az üzletvitel összes érintettje, az ügyfelek, az alkalmazottak, a szektor érintett célközönségei, a városában élők is jól járjanak, lemarad, és kimarad a fősodorból. A stakeholder-szemlélet kiiktathatatlan. Van olyan olajipari vállalat, amely a call centeres alkalmazottainak is azt tanítja, hogy ők a CSR részei. Sok társaságnál külön posztot hoztak létre a CSR felelősének: ő a Chief Responsibility Officer, azaz a CRO.

Politikai szókimondás

Trump emigránsokat kitiltó rendelete és döntése, hogy kilépteti Amerikát a párizsi klímaegyezményből, megmozgatta az amerikai cégeket. A Starbucks vezére, Howard Schultz bejelentette, hogy tízezer menekültet vesznek fel a céghez, a Google társalapítója, Szergej Brin pedig a San Franciscó-i repülőtérre is kiment, hogy részt vegyen a Trump bevándorlási politikáját ellenző tüntetésen.

Vezérigazgatók tucatjai szólaltak fel világcégük nevében, elhatárolódtak, kritizáltak, az emissziócsökkentési célok betartása mellett is állást foglaltak. A céges aréna végérvényesen átpolitizálódott. A részvényesek, az igazgatótanácsok és a felsővezetők is érzik, hogy azok a vállalatok tudnak relevánsak maradni a világunk problémáit átérző fogyasztók számára, amelyek állást foglalnak, és a haladás letéteményeseiként pozicionálják magukat.

Világmegváltás

Véget értek azok a napok, amikor a vállalatok megúszhatják a véleménynyilvánítást a szektorukat érintő dilemmákkal, sőt botrányokkal kapcsolatban. Egyes cégvezérek egyenesen odáig mennek, hogy egy-egy széles réteget érintő problémára próbálnak megoldást találni, ahol a kormány tehetetlen, vagy egyszerűen inkompetens.

–A Warby Parker fiatal alapítói szükségtelennek tartották, hogy a szemüvegek drágák legyenek, hiszen nem hightech eszközök, mégis azon az árszinten vannak. Piacra dobták olcsó okuláréikat, s a rászorulóknak adományoznak is szemüvegeket.

– A Facebook az univerzális internetelérést tűzte ki célul, a világ gyéren lakott területein drónnal szolgáltatna wifit.

– Vannak, akik a céges kereteken kívül űzik a világmegváltást. A globális népegészségügy jobbításán fáradoznak magánvagyonukkal Bill Gates (Bill and Melinda Gates Foundation), de Mark és Chan Zuckerberg is (Chan Zuckerberg Initiative).

Éves fenntarthatósági jelentés

A vállalatok felelősségvállalása hatástudatos lett. Úgy kezelik ezt is, mint a profitorientált projektjeiket. Mit teszek a világért, és azzal mit érek el: mennyi az erőforrás-ráfordítás, és mi a hatása.

A Google-nél már évek óta algoritmusokkal elemzik a CSR-kezdeményezések impaktját. A big data segít árcédulázni a pozitív hatásokat és az externáliákat, az okozott károkat is. Egyre több multinacionális vállalat bocsát ki éves jelentést az ökológiai lábnyomáról is. A karbontranszparenciát hirdető Carbon Disclosure Project egyes cégek erdő- és vízhasználatáról is publikál adatokat. A szervezetnek jelenleg 2452 cég nyújtja be a kibocsátási adatait, míg 2003-ban számuk még csak 220 volt. Ám 2016-ban a Fortune 1000-es mezőnynek még mindig csak a fele közöl fenntarthatósági adatokat.

Körforgásos gazdaság

A cirkuláris ökonómia az újrahasznosítás körül forog. A vállalatok igyekeznek a működésük során fennmaradó összes anyagfajtát újrahasznosítani.

  1. Egyes márkák visszagyűjtik fogyasztóiktól a megunt termékeket, hogy újra felhasználják azokat. Részt vesz benne például a H&M, a Zara és az Apple is.
  2. Az erőforrás-hatékonyság pénzügyileg megtakarítást eredményez, és kevesebb környezeti terhelést is jelent. Vagyis win-win helyzetet teremt.
Munkavállalói elkötelezettség

Új jelenség, hogy a HR-eseknek és fejvadászcégeknek kiadják az instrukciót: a vezetőjelöltekkel folytatandó beszélgetésben tapogatózzanak afelől is, hogy az illető mennyire felelősségteljes tagja a társadalomnak.

A munkavállalók a legjobb márkanagykövetek. És ezzel együtt tudatos vásárlók, szavazók, önkéntesek, adakozók. Nem mindegy, hogy milyen az elkötelezettségük a cég által propagált értékek és társadalmi ügyek iránt.

A CSR-nek meg kell érintenie a fogyasztókat
Sok a világjobbító felajánlás a cégek részéről, de azoknak a CSR-akcióknak van a legnagyobb hatása a márkanév megismertetésében és renoméjának növelésében, melyek közvetlenül a fogyasztót is (meg)érintik.
Egyenjogúság

A cégek többségénél kevesebb a női vezető, mint a férfi, és a nők kisebb fizetést kapnak ugyanazért a munkáért, mint a férfiak. Sok vállalat tűzte zászlajára e különbségek felszámolását.

Adomány a bevételből

A One Percent for the Planet nevű szervezet tagvállalatai éves árbevételük 1 százalékát ajánlják fel környezetvédő és -megőrző szervezetek számára. A társaságot a Patagonia alapítója, Yvon Chouinard hozta létre.

Drive the Love című kampányában a Subaru 250 dollárt ajánlott fel jótékonysági szervezeteknek minden egyes megvásárolt jármű árából. Hasonlóképp adakozott a Tom Shoes, az Amazon, a PetSmart és a People Water.

Infografikák & VR

Az éves fenntarthatósági jelentések, de még a negyedéves beszámolók is idejétmúltak a valós idejű informálódás közegében. A cégeknek interaktív infografikákkal, videókkal és a VR-szemüvegek által kínált vizuális lehetőségekkel kell élniük, hogy érzékeltessék társadalomtudatos döntéseik hatását.

– A Heineken a fenntarthatósági jelentésében, a Brewing a Better Worldben GIF-képekkel illusztrálja a folyamatokat.

– Az olasz Salini Impregilo építőipari csoport a honlapján interaktív CSR KPI-okat – eredményességi mutatókat ­– tett közzé a bevált gyakorlatok, megoldások elmagyarázásához. A houstoni Waste Management és a hongkongi CLP közműcég is interaktívan ábrázolja anyagfeldolgozási folyamatait a honlapján.

– Az eRevalue startup terméke, a Datamaran olyan mesterséges intelligencia, mely hatalmas, strukturálatlan adattömegekből készít gyors és hatékony elemzéseket, forradalmasítva a céges jelentések világát. A FIFA- vagy a Volkswagen-botrányról éppúgy előállt elemzéssel, mint a modernkori rabszolgaságról.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo