Jelentős változások jellemezhetik a hazai e-kereskedelmet

Számos hír és elemzés jelent meg mostanában a hazai e-kereskedelem háza tájáról. Noha a koronavírus-járvány hatásai miatt a 2020-as és ’21-es év kifejezetten mozgalmasnak volt mondható a szektor szereplői számára, a piaci szakértők úgy vélik, a jelentős változások ezután is jelen lesznek az online piacon.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vásárlói összetétel változása

A fejlett e-kereskedelemmel rendelkező piacokon mindenhol tapasztalható a vásárlói bázis növekedésének jelentős lassulása. Ennek egyszerű a magyarázata, hiszen a webáruházak nem képesek új vásárlókat megszólítani. Ez a tendencia évek óta jelen van Magyarországon is, most viszont olyannyira meghatározó, hogy még a koronavírus szorításában sem tudott jelentősen nőni az aktív vásárlók bázisa.

Mindemellett folyamatos a korcsoportok változása a szektorban. Noha az e-kereskedelem hajnalán még a szakma is úgy vélte, az online tér legfontosabb törzsközönsége a Z-generáció lesz, ezzel szemben a későbbi gyakorlat azt mutatta, hogy a vásárlói bázis átlagéletkora lényegesen magasabb. Míg a Z-generáció a vásárlásra sok esetben szórakozásként, szabadidős tevékenység tekint, ami nagyszerűen összekapcsolható gasztronómiai élvezetekkel vagy akár mozilátogatással, addig a gyakorlatiasabb X- és Y- generációs az időmegtakarítást és a kényelmet látja az online vásárlásban. Magyarországon az online vásárlók átlagéletkora 44 év körüli. Elmondható az is, hogy az 55 év feletti korcsoport egyre nagyobb részesedést képvisel a generációs tortából.

A gyártók a kezükbe vehetik az irányítást

Noha napjainkban a gyártók által közvetlenül értékesített termékek az online kereskedelem aprócska részét képezik, mégis egyre meghatározóbban ezek a törekvések, ráadásul vannak olyan iparágak, ahol egyes szereplők mind nagyobb számban utasítják vissza a nagykereskedőket. Egyelőre a divat- és ruházati kereskedők körében látunk rendkívül agresszív törekvéseket a direkt értékesítés növelésére. Gyakorlatilag minden piaci előrejelzés arra számít, hogy ez az arány nőni fog a következő években.

Globális óriások érkezése

Évek óta hallani pletykákat az Amazon érkezéséről, azonban a mai napig nem egyértelmű, hogy az e-kereskedelmi óriás mikor érkezik Magyarországra, egyáltalán megérkezik-e. Egyes vélemények szerint csak idő kérdése, hiszen egyértelműen érdekelt a közép-kelet-európai régió meghódításában, más vélemények szerint azonban az ország viszonylag alacsony gazdasági jelentősége, valamint az eMAG-Extreme Digital páros jelenléte komoly mértékben megnehezítené számára a piacszerzést, így egyáltalán nem vehető biztosra, hogy hazánk bele esik a meghódítandó területek sorába.

Ez utóbbi forgatókönyv jelentős megkönnyebbülést hozhat a kis webáruházak üzemeltetői számára is, akik kifejezetten kiszolgáltatottak lehetnek a világ minden tájáról érkező piactér-partnerekkel szemben.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo