Jelentős változások jellemezhetik a hazai e-kereskedelmet

Számos hír és elemzés jelent meg mostanában a hazai e-kereskedelem háza tájáról. Noha a koronavírus-járvány hatásai miatt a 2020-as és ’21-es év kifejezetten mozgalmasnak volt mondható a szektor szereplői számára, a piaci szakértők úgy vélik, a jelentős változások ezután is jelen lesznek az online piacon.

A vásárlói összetétel változása

A fejlett e-kereskedelemmel rendelkező piacokon mindenhol tapasztalható a vásárlói bázis növekedésének jelentős lassulása. Ennek egyszerű a magyarázata, hiszen a webáruházak nem képesek új vásárlókat megszólítani. Ez a tendencia évek óta jelen van Magyarországon is, most viszont olyannyira meghatározó, hogy még a koronavírus szorításában sem tudott jelentősen nőni az aktív vásárlók bázisa.

Mindemellett folyamatos a korcsoportok változása a szektorban. Noha az e-kereskedelem hajnalán még a szakma is úgy vélte, az online tér legfontosabb törzsközönsége a Z-generáció lesz, ezzel szemben a későbbi gyakorlat azt mutatta, hogy a vásárlói bázis átlagéletkora lényegesen magasabb. Míg a Z-generáció a vásárlásra sok esetben szórakozásként, szabadidős tevékenység tekint, ami nagyszerűen összekapcsolható gasztronómiai élvezetekkel vagy akár mozilátogatással, addig a gyakorlatiasabb X- és Y- generációs az időmegtakarítást és a kényelmet látja az online vásárlásban. Magyarországon az online vásárlók átlagéletkora 44 év körüli. Elmondható az is, hogy az 55 év feletti korcsoport egyre nagyobb részesedést képvisel a generációs tortából.

A gyártók a kezükbe vehetik az irányítást

Noha napjainkban a gyártók által közvetlenül értékesített termékek az online kereskedelem aprócska részét képezik, mégis egyre meghatározóbban ezek a törekvések, ráadásul vannak olyan iparágak, ahol egyes szereplők mind nagyobb számban utasítják vissza a nagykereskedőket. Egyelőre a divat- és ruházati kereskedők körében látunk rendkívül agresszív törekvéseket a direkt értékesítés növelésére. Gyakorlatilag minden piaci előrejelzés arra számít, hogy ez az arány nőni fog a következő években.

Globális óriások érkezése

Évek óta hallani pletykákat az Amazon érkezéséről, azonban a mai napig nem egyértelmű, hogy az e-kereskedelmi óriás mikor érkezik Magyarországra, egyáltalán megérkezik-e. Egyes vélemények szerint csak idő kérdése, hiszen egyértelműen érdekelt a közép-kelet-európai régió meghódításában, más vélemények szerint azonban az ország viszonylag alacsony gazdasági jelentősége, valamint az eMAG-Extreme Digital páros jelenléte komoly mértékben megnehezítené számára a piacszerzést, így egyáltalán nem vehető biztosra, hogy hazánk bele esik a meghódítandó területek sorába.

Ez utóbbi forgatókönyv jelentős megkönnyebbülést hozhat a kis webáruházak üzemeltetői számára is, akik kifejezetten kiszolgáltatottak lehetnek a világ minden tájáról érkező piactér-partnerekkel szemben.

Véleményvezér

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo