Játékra fel! De komolyan

Ma az emberek az élet minden területén élményekre vágynak. Termékek helyett élményt vesznek, és úgy szeretnek dolgozni, ha motiváltak a munkájukban. Ahhoz, hogy vásároljanak, vagy lelkesen dolgozzanak, meg kell értenünk, hogyan adhatjuk meg nekik ezt az élményt.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP archív

A játékokban rejlő hihetetlen erőt már viszonylag régen felfedezte az üzleti szektor. A pontgyűjtő programok, törzsutas-kedvezmények, nyereményjátékok mind valamilyen, a játékban használt motivációs elemet tartalmaznak. „Pontok, szintek, plecsnik, bármerre nézünk” – mondja Farkas Máté, a Games for Business szakértője. A trend áttörése az Y generáció munkahelyeken való megjelenéséhez köthető, a tapasztalatok szerint ugyanis ők könnyebben tanulnak, és a szabályokat is könnyebben fogadják el a játékból ismert keretekkel. Ha a játékelemeket (pontok, szintek, időkeret) és a mechanizmusokat (siker iránti vágy, szerencsefaktor) átültetjük a vállalati működésbe, a minőségbiztosított és kontrollált folyamatokban is megjelenhet a vágyott élmény, így a játékkal járó elkötelezettség is. A módszer célja, hogy játékkal motiváljunk valamilyen játékon kívüli tevékenységet.

Szakértőnk tippjei marketingeseknek

● A pontgyűjtő akciókat mindenki szereti. Az ideális recept: ha összegyűjt valaki X pontot hó végéig, X% kedvezménnyel vásárolhat bármit.

● Használjunk QR kódokat! Helyezzük el a terméken, bármi is az! Ha a vevő leolvassa a kódot, kiderül, hogy nyert-e kedvezményes kupont. A leolvasás élménye izgalmas, a kupon pedig tuti vevőcsalogató.

● Miért ne lehetne egy szerencsekerék a pénztárnál, amit megtekerve a következő vásárlásra kedvezményeket lehet gyűjteni?

A jó játék a célcsoport igényeit veszi figyelembe. Vezetők számára általában a versenyjátékok ideálisak, a csapat erősítéséhez viszont az összefogást díjazó típusok alkalmasabbak. A kreativitás ösztönzésénél pedig a felfedezőjátékok működnek általában a leginkább.

Mára gamificationt – játékosítást –, vagyis a játékok komoly folyamatokban való alkalmazását nagy sikerrel alkalmazzák a fogyasztói és a munkavállalói elégedettség növelésében is. A megváltozott vizualitás, az egyszerű célok, a követhető jutalmazási rendszer és a ranglisták átláthatóvá és érthetővé teszik a vállalati célokat. Olyan fontos területeken is sikerült áttörést produkálni, mint a környezetvédelem vagy az oktatás. Sokkal nagyobb elköteleződést lehetett játékosan kialakítani, mint a hagyományos eszközökkel.

A nagy cégek milliárdokért építenek ki igazán szórakoztató játékokat, de a kkv-knak is tartogat lehetőségeket a gamification. „Lehet, hogy csak egy megállító táblára, Facebook-alkalmazásra vagy éppen valamilyen weboldalbeli változtatásra telik, a lényeg, hogy megoldásunk legyen izgalmas, eredeti, és az emberek beszéljenek róla. A vásárlók értékelni fogják” – mondja Farkas Máté.

Szakértőnk tippjei HR-eseknek

● Minden pozíciónál legyen előre látható és mérhető az előrejutás. Legyen jutalom a „szintek” teljesítésekor. Ha sikerül jól átlátható, mérhető rendszert létrehozni, könnyebb lesz az ellenőrzés: elég ránézni a ranglistára.

● A szimulációs játékok önbizalmat adnak: a dolgozók tét nélkül kipróbálhatják magukat más szerepben.

● Képzéseken és megbeszéléseken a játék segít levetkőzni a gátlásokat, és aktivitásra serkent.

Jó példák a legnagyobbaktól

Az első telefonos alkalmazások között alapította meg Dennis Crowley a Dodgeballt, amelynek a segítségével bejelölhettük egy térképen, hogy hol vagyunk éppen. A Google 2005-ben felvásárolta a céget, azután 2009-ben megszűnt. Eközben Crowley útjára indított egy hasonló, de a felhasználói élményt középpontba helyező szolgáltatást. Pont- és jelvényrendszert, valamint a helyszínek „értékhierarchiáját” hozta létre, amelyek szabályozták a becsekkolások jutalmát. Ez lett a Foursquare, ami mára több mint 70 millió dollárnyi kockázati tőkét vonzott magához, és jelenleg 45 millió felhasználója van.

A világ első számú online aukciós portálja, az eBay működésének kulcseleme a versengés. A licitálók tulajdonképpen versengenek azért, hogy a legjobbak legyenek, és végül legyőzzék „ellenfeleiket”, azaz a többi licitálót. Az eBay gamification stratégiája az eladókat is jutalmazza. Itt olvashat részletesen erről a modellről.

Még hogy nem komoly?!
Jane McGongigal TED előadó számításai szerint az emberiség heti 3 milliárd órát tölt online játékokkal.
Az Entertainment Software Associations felmérése szerint az USA játékosainak átlagéletkora 30 év, tehát korántsem ráérő kamaszokról van szó.
A videojáték-ipar hamarosan nagyobb árbevétellel rendelkezik, mint Hollywood. 2012-ben 66 milliárd dolláros bevételt könyvelhettek el az amerikai játékcégek.
 

 

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo