Kevés az a szerencsés cégtulajdonos, aki elsőre megtalálja az „igazit”. Nem hezitál, nem gondolja meg magát, nem gondolkodja túl. Gyakran azért vacillálunk, mert szeretnénk valami különleges, ám jól megjegyezhető, nem túl hosszú márkanevet, ami könnyedén válhat komoly branddé. Egy jó terméknév ugyanis félig már el is adja a terméket - ha viszont rosszul választunk, rengeteg plusz munkát veszünk a nyakunkba, hogy megpróbáljuk megmagyarázni a fogyasztóknak, a mi termékünket szeretnék, még ha ezt maguktól nem is veszik észre.
Adunk néhány tippet, hogy hogy találjuk meg magunknak a tökéletest!
1. Szerencsés, ha a név reflektál a termék, szolgáltatás tartalmára. Így könnyebben beazonosítható, a vásárlók szeretik, ha tudják, mi az, amit vesznek és mielőtt leemelik a terméket a polcról, nem kell gondolkodniuk, vajon mi lehet az.
2. Választhatunk olyan nevet is, ami látszólag nem kapcsolódik a termékhez, de ez esetben fontos, hogy meg tudjuk magyarázni a névválasztást, legyen valami logika, történet, ami kapcsolódik a termékhez és nem utolsósorban fontos, hogy ezt megismertessük a potenciális vásárlókkal.
3. Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy milyen piacra vagy piacokra termelünk. Amennyiben csak egy ország piacán, akkor az ottani nyelvi sajátosságoknak kell megfelelnünk, de ha nemzetközi piacra is kilépünk, akkor nézzünk körül, mi működhet abban a nyelvi környezetben. (Az igen népszerű, olasz Fosch fesztivál például magyarul nehezebben győz meg, hogy érdemes ellátogatni oda.)
4. Fontos szempont, hogy ne legyen bonyolult kiejteni és leírni, mert amit könnyű eltéveszteni, azt általában el is tévesztik. Különösen igaz ez arra az esetre, amikor interneten keresgélnek a potenciális látogatóink, vásárlóink, akkor egy félregépelés elég és rögtön a konkurensnél kötnek ki.
5. Szeressük a nevet, amit választottunk és tudjunk vele azonosulni. Mindkettő elengedhetetlen ahhoz, hogy célcsoportunk is szeresse és azonosulni tudjon vele.
- Nem érdemes sokat rágódni rajta. Ha túl sok nevet összegyűjtünk, akkor nagyon nehéz lesz választani. Egyszerre mindig csak két-három név variációból döntsünk.
- Névválasztásnál érdemes a grafikussal vagy marketingessel egyeztetni, mert a szakemberek mögé tudják képzelni azt a tartalmat, amit majd jelképezni fog.
- Ne vonjunk túl sok embert be a névválasztás folyamatába, minél több ember vesz részt benne, annál nehezebb lesz dönteni.
- Teszteljük a nevet, hogy nem foglalt-e, nincs-e hasonló csengésű név a piacon, de teszteljük a nevet hangzás után is. Gondoljunk bele, hogy milyen lesz majd telefonba bemondani, nem félreérthető-e.
- Mindig jobb ma dönteni egy jónak tűnő név mellett, mint halogatni, vagy éppen NEM dönteni és várni a tökéletesre.