Így működik a sikeres franchise

Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. Minderről Mandel Katalin a Magyar Franchise Szövetség főtitkára beszélt a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

Meddig húzza még ilyen lapos pénztárcával Budapest?
Politikai csatározások közepette vagy stabil háttérrel működik majd a főváros?
Online Klasszis Klub élőben Kiss Ambrussal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Fővárosi Önkormányzat főigazgatójától!

2024. október 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A franchise jelentette kipróbált know-how és szervezeti felépítés, a közös marketing számos kezdeti buktatón átsegítheti az újdonsült vállalkozót, javítja egy induló cég túlélési esélyét, ráadásul a bevezetett márka dinamikusabb növekedést ígér, és a kríziseknek való kisebb kitettséggel kecsegtet. Néhány új, sikeres hálózatról itt olvashat! De hogy épül fel egy franchise?

Kép:PP archív

Hogy épül fel?

Egy franchise hálózat építésének első és legfontosabb lépése a márka kialakítása. Találnunk kell egy megfelelő cégnevet és azt levédetni. Ha külföldre is mennénk, akkor ne feledkezzünk el az uniós védettségről sem! (Itt talál néhány megfontolásra érdemes dolgot a névválasztáshoz.)

Fontos hangsúlyozni, hogy a franchise szerződés két egyenlő fél közötti szerződéses alapon működik, az első nagy lépéseket azonban a későbbi franchise átadónak magának kell megtennie, mégpedig szépen, fokozatosan. Nem érdemes elsietni semmit.

Pontosan kidolgozott és kipróbált (!!!) üzletre van szükség, egy ötletet ugyanis nem lehet franchise-olni. Az átvevők nem arra vannak, hogy teszteljék a mi ötletünket, létre kell hozni egy, de inkább több – a lehető legtöbb – mintaüzletet, lehetőleg az ország több részében. Le kell tesztelni, hogy tényleg működő ötlet-e. A következő lépés tehát mindenképpen ez, a mintaüzlet kialakítása. Ez, vagy ezek azok, amelyek lehetőséget biztosítanak a know-how pontos kialakítására és finomhangolására, a részletek letisztázására és az üzleti ötlet gyakorlati letesztelésére.

A minta üzletek tapasztalatai alapján lehet belekezdeni a franchise kézikönyv kialakításába. Itt kell kialakítani azt, hogy valóban másolható legyen a koncepció részleteiben. Össze kell tudnunk foglalni az ismereteket részletesen úgy, hogy az külső vállalkozó számára átadható legyen. Nagyon fontos az írásbeliség, vagyis nem elég egy – vagy sok – beszélgetésben átadni a tudást, mindennek egzakt módon, és később számon kérhetően és ellenőrizhetően rögzíteni kell.

A kézikönyv pontos és átgondolt kidolgozása azért is nagyon fontos, mert ez alapján jön létre a franchise szerződés.

Milyen előnyöket jelent az átvevőnek?
  • A bevezetett nevet, amit feltehetőleg már ismernek és keresnek a vásárlók
  • Kipróbált üzleti modellt
  • Kidolgozott arculatot
  • Folyamatos termék és szolgáltatás innováció
  • Betanítás, folyamatos segítségnyújtás,
  • Rendszeres képzések
  • Közös beszerzés, aminek révén sokkal előnyösebb beszerzési árak érhetők el
  • Komoly háttér, ami garantálja, hogy nem marad egyedül a vállalkozó a problémáival
  • Központi pr és marketing
  • Az üzlet viszonylag gyorsan elindítható
Ha ezután elkezdenek csatlakozni az átvevők, akkor elindítja a franchise gazda a kettős marketinget – átvevőket és vevőket keres egyszerre.

A következő lépés a hálózat kiépítése és működtetése, aminek fontos eleme a képzés és a folyamatos tanácsadás is. Az átvevők azért csatlakoznak, mert igénylik ezt a biztos hátteret, a tanácsokat, az innovációs támogatást. Nem szabad elhanyagolni ezt a feladatot, hisz fontos eleme a franchise rendszerű működésnek, hogy senki nincs magára hagyva.

A siker elemei a gyakorlat alapján

A sikeres hálózat ismérve, hogy sikeres vállalkozók lépnek be átvevőként – hangsúlyozza Mandel Katalin. A legjobb mintaüzletek sem működnek, ha utána csak anyagi szempontok alapján szűrik a későbbi csatlakozókat. Nem csak ez számít, hanem a személyiség, a szakmai képzettség is.

A sikerhez elengedhetetlen, hogy az átvevő partnerek is innovatívak és elkötelezettek legyenek, lássák például a fontosságát annak, hogy maguk is részt vegyenek a marketing tevékenységben. Az egyes üzletek népszerűsítése elengedhetetlen, a helyszínen csak maga az üzlet üzemeltetője tudja megtenni.

A siker érdekében nagyon fontos az egységes megjelenés, hogy a vásárló minden esetben tudja, az üzletbe lépve mire számíthasson. Akkor nevezhetjük jónak a működést, ha az ügyfél nem tudja megkülönböztetni, hogy mintaüzletbe vagy egy átvevő üzletébe lépett-e be.

Ezért nagyon fontos az ellenőrzés, amit az átvevők általában nem szeretnek, pedig nagyon fontos a közös siker érdekében az egységes színvonal fenntartása. Minden részletre figyelni kell. A termékkör, a márkanév rendeltetésszerű használata, a külső és belső megjelenés egységessége mind-mind számít.

A franchise olyan, mint egy házasság fontos, hogy mind a két fél akarja a másikat – hangsúlyozta a szakember. De ez egy közös érdekeken alapuló házasság. Mielőtt házasságot kötünk, meg kell ismerni egymást, nem szabad elsietni a dolgot. Ismerni kell a számokat és minden más információt, ami egy megalapozott döntéshez szükséges. Hosszú időre szól, de nem örökre – az előzetes megállapodás rögzítheti azt is, hogy hány évre szerződünk, így igény esetén vita nélkül, békében el lehet válni.

A jó átvevő
  • Motivált és kezdeményező – a McDonalds BigMac-je is egy átvevőtől származik, először nem is akarta engedélyezni a központ, de annyira kitartott, hogy meggyőzte őket. Tehát érdemes figyelni az átvevők ötleteire.
  • Azonosulni tud a koncepcióval és képes követni azt
  • Van érzéke a csoport irányításhoz
  • Ügyfélközpontú
  • Erős munkamorállal rendelkezik
  • Tudja, hogy az ellenőrzés közös érdek
Fontos a területi kizárólagosság a tapasztalatok szerint, Mandel Katalin szerint rengeteg példa van, hogy a hálózaton beüli konkurencia miatt ment végül csődbe hálózat.

A márka védelme is közös érdek, ha konkurencia, másolat jelenik meg, azt az átvevőnek is figyelni és jelezni kell.

A franchise nem az önmegvalósítás terepe, el kell fogadni azokat az elemeket is, amelyekkel nem értünk egyet. Ez okoz konfliktust, de ezt tudnunk kell, amikor vállaljuk. Nem tehetjük ki a gyerekeink fényképét, vagy találhatunk ki egyedi újdonságokat. A szabályok részletes betartása ugyanolyan kötelesség, mint a díjak befizetése. Kötelezettség a folyamatos önképzés is, akkor is, ha sokszor az átvevők azt gondolják, már mindent tudnak. A közös képzésekre elmenni nagyon fontos.

A fizetendő díjak fontosak, Mandel véleménye szerint a belépési díj nagyon fontos, ez adja meg egy hálózat értékét és biztosítja, hogy az átvevő partnerek elkötelezettek legyenek, ne „ugorjanak ki” túl hamar. Emellett létezik a royalty, más néven forgalmi jutalék, illetve van, ahol marketing díjat vagy innovációs díjat is szednek. A díj mértékét minden esetben a kitermelhető nyereség alapján érdemes meghatározni, tehát a mintaüzletek tapasztalatai alapján.

Nagyon fontos az innováció, sok hálózat nem tud megújulni, pedig enélkül természetesen ezek sem sikeresek.

Az üzlethelyiség kiválasztása is nagyon fontos a partner mellett. Ne engedjük, hogy olyan helyen nyisson üzlet, ami a koncepció szerint láthatóan nem lesz eredményesen működtethető. (A Starbucks sikerének titka azt mondják, legnagyobb részben a nagyon tudatos elhelyezkedésnek köszönhető.)

Hogyan válasszunk hálózatot?
  • Olyan területen próbálkozzunk, amiben van szakmai tapasztalatunk
  • Amihez tényleg kedvet érzünk
  • A döntés előtt mindenképpen gondoljuk át, mekkora tőkét kívánunk befektetni
  • Sok helyen kritérium, hogy az átvevőnek ott kell lennie üzletvezetőnek – tehát mérlegeljük, hogy ezt akarnánk-e. Ez nem befektetés.
  • Belépés előtt érdemes más átvevőkkel beszélgetni a gyakorlati tapasztalatokról
  • Mindig érdemes megnézni, hogy mit ajánl a konkurencia, hogy a legjobbat választhassuk

Véleményvezér

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.
Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video

Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video 

8 millió forint lesz az ára az új szuper robotnak.
Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között

Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között 

Újabb botránykönyv érkezik a piacra.
Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor

Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor 

Lesz-e bocsánatkérés egy ilyen fajsúlyos tárgyi tévedés után?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo