Így működik a sikeres franchise

Újabbnál újabb sikersztorik, rohamosan bővülő hálózatok hívják fel az üzleti szektor figyelmét a franchise-ra mint követni érdemes üzleti modellre. A sikerhez azonban fontos tisztán látni a franchise üzleti modell legfontosabb jellemzőit, az elvárásokat és előnyöket. Minderről Mandel Katalin a Magyar Franchise Szövetség főtitkára beszélt a Piac&Profit KKV-Akadémiáján.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A franchise jelentette kipróbált know-how és szervezeti felépítés, a közös marketing számos kezdeti buktatón átsegítheti az újdonsült vállalkozót, javítja egy induló cég túlélési esélyét, ráadásul a bevezetett márka dinamikusabb növekedést ígér, és a kríziseknek való kisebb kitettséggel kecsegtet. Néhány új, sikeres hálózatról itt olvashat! De hogy épül fel egy franchise?

Kép:PP archív

Hogy épül fel?

Egy franchise hálózat építésének első és legfontosabb lépése a márka kialakítása. Találnunk kell egy megfelelő cégnevet és azt levédetni. Ha külföldre is mennénk, akkor ne feledkezzünk el az uniós védettségről sem! (Itt talál néhány megfontolásra érdemes dolgot a névválasztáshoz.)

Fontos hangsúlyozni, hogy a franchise szerződés két egyenlő fél közötti szerződéses alapon működik, az első nagy lépéseket azonban a későbbi franchise átadónak magának kell megtennie, mégpedig szépen, fokozatosan. Nem érdemes elsietni semmit.

Pontosan kidolgozott és kipróbált (!!!) üzletre van szükség, egy ötletet ugyanis nem lehet franchise-olni. Az átvevők nem arra vannak, hogy teszteljék a mi ötletünket, létre kell hozni egy, de inkább több – a lehető legtöbb – mintaüzletet, lehetőleg az ország több részében. Le kell tesztelni, hogy tényleg működő ötlet-e. A következő lépés tehát mindenképpen ez, a mintaüzlet kialakítása. Ez, vagy ezek azok, amelyek lehetőséget biztosítanak a know-how pontos kialakítására és finomhangolására, a részletek letisztázására és az üzleti ötlet gyakorlati letesztelésére.

A minta üzletek tapasztalatai alapján lehet belekezdeni a franchise kézikönyv kialakításába. Itt kell kialakítani azt, hogy valóban másolható legyen a koncepció részleteiben. Össze kell tudnunk foglalni az ismereteket részletesen úgy, hogy az külső vállalkozó számára átadható legyen. Nagyon fontos az írásbeliség, vagyis nem elég egy – vagy sok – beszélgetésben átadni a tudást, mindennek egzakt módon, és később számon kérhetően és ellenőrizhetően rögzíteni kell.

A kézikönyv pontos és átgondolt kidolgozása azért is nagyon fontos, mert ez alapján jön létre a franchise szerződés.

Milyen előnyöket jelent az átvevőnek?
  • A bevezetett nevet, amit feltehetőleg már ismernek és keresnek a vásárlók
  • Kipróbált üzleti modellt
  • Kidolgozott arculatot
  • Folyamatos termék és szolgáltatás innováció
  • Betanítás, folyamatos segítségnyújtás,
  • Rendszeres képzések
  • Közös beszerzés, aminek révén sokkal előnyösebb beszerzési árak érhetők el
  • Komoly háttér, ami garantálja, hogy nem marad egyedül a vállalkozó a problémáival
  • Központi pr és marketing
  • Az üzlet viszonylag gyorsan elindítható
Ha ezután elkezdenek csatlakozni az átvevők, akkor elindítja a franchise gazda a kettős marketinget – átvevőket és vevőket keres egyszerre.

A következő lépés a hálózat kiépítése és működtetése, aminek fontos eleme a képzés és a folyamatos tanácsadás is. Az átvevők azért csatlakoznak, mert igénylik ezt a biztos hátteret, a tanácsokat, az innovációs támogatást. Nem szabad elhanyagolni ezt a feladatot, hisz fontos eleme a franchise rendszerű működésnek, hogy senki nincs magára hagyva.

A siker elemei a gyakorlat alapján

A sikeres hálózat ismérve, hogy sikeres vállalkozók lépnek be átvevőként – hangsúlyozza Mandel Katalin. A legjobb mintaüzletek sem működnek, ha utána csak anyagi szempontok alapján szűrik a későbbi csatlakozókat. Nem csak ez számít, hanem a személyiség, a szakmai képzettség is.

A sikerhez elengedhetetlen, hogy az átvevő partnerek is innovatívak és elkötelezettek legyenek, lássák például a fontosságát annak, hogy maguk is részt vegyenek a marketing tevékenységben. Az egyes üzletek népszerűsítése elengedhetetlen, a helyszínen csak maga az üzlet üzemeltetője tudja megtenni.

A siker érdekében nagyon fontos az egységes megjelenés, hogy a vásárló minden esetben tudja, az üzletbe lépve mire számíthasson. Akkor nevezhetjük jónak a működést, ha az ügyfél nem tudja megkülönböztetni, hogy mintaüzletbe vagy egy átvevő üzletébe lépett-e be.

Ezért nagyon fontos az ellenőrzés, amit az átvevők általában nem szeretnek, pedig nagyon fontos a közös siker érdekében az egységes színvonal fenntartása. Minden részletre figyelni kell. A termékkör, a márkanév rendeltetésszerű használata, a külső és belső megjelenés egységessége mind-mind számít.

A franchise olyan, mint egy házasság fontos, hogy mind a két fél akarja a másikat – hangsúlyozta a szakember. De ez egy közös érdekeken alapuló házasság. Mielőtt házasságot kötünk, meg kell ismerni egymást, nem szabad elsietni a dolgot. Ismerni kell a számokat és minden más információt, ami egy megalapozott döntéshez szükséges. Hosszú időre szól, de nem örökre – az előzetes megállapodás rögzítheti azt is, hogy hány évre szerződünk, így igény esetén vita nélkül, békében el lehet válni.

A jó átvevő
  • Motivált és kezdeményező – a McDonalds BigMac-je is egy átvevőtől származik, először nem is akarta engedélyezni a központ, de annyira kitartott, hogy meggyőzte őket. Tehát érdemes figyelni az átvevők ötleteire.
  • Azonosulni tud a koncepcióval és képes követni azt
  • Van érzéke a csoport irányításhoz
  • Ügyfélközpontú
  • Erős munkamorállal rendelkezik
  • Tudja, hogy az ellenőrzés közös érdek
Fontos a területi kizárólagosság a tapasztalatok szerint, Mandel Katalin szerint rengeteg példa van, hogy a hálózaton beüli konkurencia miatt ment végül csődbe hálózat.

A márka védelme is közös érdek, ha konkurencia, másolat jelenik meg, azt az átvevőnek is figyelni és jelezni kell.

A franchise nem az önmegvalósítás terepe, el kell fogadni azokat az elemeket is, amelyekkel nem értünk egyet. Ez okoz konfliktust, de ezt tudnunk kell, amikor vállaljuk. Nem tehetjük ki a gyerekeink fényképét, vagy találhatunk ki egyedi újdonságokat. A szabályok részletes betartása ugyanolyan kötelesség, mint a díjak befizetése. Kötelezettség a folyamatos önképzés is, akkor is, ha sokszor az átvevők azt gondolják, már mindent tudnak. A közös képzésekre elmenni nagyon fontos.

A fizetendő díjak fontosak, Mandel véleménye szerint a belépési díj nagyon fontos, ez adja meg egy hálózat értékét és biztosítja, hogy az átvevő partnerek elkötelezettek legyenek, ne „ugorjanak ki” túl hamar. Emellett létezik a royalty, más néven forgalmi jutalék, illetve van, ahol marketing díjat vagy innovációs díjat is szednek. A díj mértékét minden esetben a kitermelhető nyereség alapján érdemes meghatározni, tehát a mintaüzletek tapasztalatai alapján.

Nagyon fontos az innováció, sok hálózat nem tud megújulni, pedig enélkül természetesen ezek sem sikeresek.

Az üzlethelyiség kiválasztása is nagyon fontos a partner mellett. Ne engedjük, hogy olyan helyen nyisson üzlet, ami a koncepció szerint láthatóan nem lesz eredményesen működtethető. (A Starbucks sikerének titka azt mondják, legnagyobb részben a nagyon tudatos elhelyezkedésnek köszönhető.)

Hogyan válasszunk hálózatot?
  • Olyan területen próbálkozzunk, amiben van szakmai tapasztalatunk
  • Amihez tényleg kedvet érzünk
  • A döntés előtt mindenképpen gondoljuk át, mekkora tőkét kívánunk befektetni
  • Sok helyen kritérium, hogy az átvevőnek ott kell lennie üzletvezetőnek – tehát mérlegeljük, hogy ezt akarnánk-e. Ez nem befektetés.
  • Belépés előtt érdemes más átvevőkkel beszélgetni a gyakorlati tapasztalatokról
  • Mindig érdemes megnézni, hogy mit ajánl a konkurencia, hogy a legjobbat választhassuk

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo