A franchise jelentette kipróbált know-how és szervezeti felépítés, a közös marketing számos kezdeti buktatón átsegítheti az újdonsült vállalkozót, javítja egy induló cég túlélési esélyét, ráadásul a bevezetett márka dinamikusabb növekedést ígér, és a kríziseknek való kisebb kitettséggel kecsegtet. Néhány új, sikeres hálózatról itt olvashat! De hogy épül fel egy franchise?
Hogy épül fel?
Egy franchise hálózat építésének első és legfontosabb lépése a márka kialakítása. Találnunk kell egy megfelelő cégnevet és azt levédetni. Ha külföldre is mennénk, akkor ne feledkezzünk el az uniós védettségről sem! (Itt talál néhány megfontolásra érdemes dolgot a névválasztáshoz.)
Fontos hangsúlyozni, hogy a franchise szerződés két egyenlő fél közötti szerződéses alapon működik, az első nagy lépéseket azonban a későbbi franchise átadónak magának kell megtennie, mégpedig szépen, fokozatosan. Nem érdemes elsietni semmit.
Pontosan kidolgozott és kipróbált (!!!) üzletre van szükség, egy ötletet ugyanis nem lehet franchise-olni. Az átvevők nem arra vannak, hogy teszteljék a mi ötletünket, létre kell hozni egy, de inkább több – a lehető legtöbb – mintaüzletet, lehetőleg az ország több részében. Le kell tesztelni, hogy tényleg működő ötlet-e. A következő lépés tehát mindenképpen ez, a mintaüzlet kialakítása. Ez, vagy ezek azok, amelyek lehetőséget biztosítanak a know-how pontos kialakítására és finomhangolására, a részletek letisztázására és az üzleti ötlet gyakorlati letesztelésére.
A minta üzletek tapasztalatai alapján lehet belekezdeni a franchise kézikönyv kialakításába. Itt kell kialakítani azt, hogy valóban másolható legyen a koncepció részleteiben. Össze kell tudnunk foglalni az ismereteket részletesen úgy, hogy az külső vállalkozó számára átadható legyen. Nagyon fontos az írásbeliség, vagyis nem elég egy – vagy sok – beszélgetésben átadni a tudást, mindennek egzakt módon, és később számon kérhetően és ellenőrizhetően rögzíteni kell.
A kézikönyv pontos és átgondolt kidolgozása azért is nagyon fontos, mert ez alapján jön létre a franchise szerződés.
- A bevezetett nevet, amit feltehetőleg már ismernek és keresnek a vásárlók
- Kipróbált üzleti modellt
- Kidolgozott arculatot
- Folyamatos termék és szolgáltatás innováció
- Betanítás, folyamatos segítségnyújtás,
- Rendszeres képzések
- Közös beszerzés, aminek révén sokkal előnyösebb beszerzési árak érhetők el
- Komoly háttér, ami garantálja, hogy nem marad egyedül a vállalkozó a problémáival
- Központi pr és marketing
- Az üzlet viszonylag gyorsan elindítható
A következő lépés a hálózat kiépítése és működtetése, aminek fontos eleme a képzés és a folyamatos tanácsadás is. Az átvevők azért csatlakoznak, mert igénylik ezt a biztos hátteret, a tanácsokat, az innovációs támogatást. Nem szabad elhanyagolni ezt a feladatot, hisz fontos eleme a franchise rendszerű működésnek, hogy senki nincs magára hagyva.
A siker elemei a gyakorlat alapján
A sikeres hálózat ismérve, hogy sikeres vállalkozók lépnek be átvevőként – hangsúlyozza Mandel Katalin. A legjobb mintaüzletek sem működnek, ha utána csak anyagi szempontok alapján szűrik a későbbi csatlakozókat. Nem csak ez számít, hanem a személyiség, a szakmai képzettség is.
A sikerhez elengedhetetlen, hogy az átvevő partnerek is innovatívak és elkötelezettek legyenek, lássák például a fontosságát annak, hogy maguk is részt vegyenek a marketing tevékenységben. Az egyes üzletek népszerűsítése elengedhetetlen, a helyszínen csak maga az üzlet üzemeltetője tudja megtenni.
A siker érdekében nagyon fontos az egységes megjelenés, hogy a vásárló minden esetben tudja, az üzletbe lépve mire számíthasson. Akkor nevezhetjük jónak a működést, ha az ügyfél nem tudja megkülönböztetni, hogy mintaüzletbe vagy egy átvevő üzletébe lépett-e be.
Ezért nagyon fontos az ellenőrzés, amit az átvevők általában nem szeretnek, pedig nagyon fontos a közös siker érdekében az egységes színvonal fenntartása. Minden részletre figyelni kell. A termékkör, a márkanév rendeltetésszerű használata, a külső és belső megjelenés egységessége mind-mind számít.
A franchise olyan, mint egy házasság fontos, hogy mind a két fél akarja a másikat – hangsúlyozta a szakember. De ez egy közös érdekeken alapuló házasság. Mielőtt házasságot kötünk, meg kell ismerni egymást, nem szabad elsietni a dolgot. Ismerni kell a számokat és minden más információt, ami egy megalapozott döntéshez szükséges. Hosszú időre szól, de nem örökre – az előzetes megállapodás rögzítheti azt is, hogy hány évre szerződünk, így igény esetén vita nélkül, békében el lehet válni.
- Motivált és kezdeményező – a McDonalds BigMac-je is egy átvevőtől származik, először nem is akarta engedélyezni a központ, de annyira kitartott, hogy meggyőzte őket. Tehát érdemes figyelni az átvevők ötleteire.
- Azonosulni tud a koncepcióval és képes követni azt
- Van érzéke a csoport irányításhoz
- Ügyfélközpontú
- Erős munkamorállal rendelkezik
- Tudja, hogy az ellenőrzés közös érdek
A márka védelme is közös érdek, ha konkurencia, másolat jelenik meg, azt az átvevőnek is figyelni és jelezni kell.
A franchise nem az önmegvalósítás terepe, el kell fogadni azokat az elemeket is, amelyekkel nem értünk egyet. Ez okoz konfliktust, de ezt tudnunk kell, amikor vállaljuk. Nem tehetjük ki a gyerekeink fényképét, vagy találhatunk ki egyedi újdonságokat. A szabályok részletes betartása ugyanolyan kötelesség, mint a díjak befizetése. Kötelezettség a folyamatos önképzés is, akkor is, ha sokszor az átvevők azt gondolják, már mindent tudnak. A közös képzésekre elmenni nagyon fontos.
A fizetendő díjak fontosak, Mandel véleménye szerint a belépési díj nagyon fontos, ez adja meg egy hálózat értékét és biztosítja, hogy az átvevő partnerek elkötelezettek legyenek, ne „ugorjanak ki” túl hamar. Emellett létezik a royalty, más néven forgalmi jutalék, illetve van, ahol marketing díjat vagy innovációs díjat is szednek. A díj mértékét minden esetben a kitermelhető nyereség alapján érdemes meghatározni, tehát a mintaüzletek tapasztalatai alapján.
Nagyon fontos az innováció, sok hálózat nem tud megújulni, pedig enélkül természetesen ezek sem sikeresek.
Az üzlethelyiség kiválasztása is nagyon fontos a partner mellett. Ne engedjük, hogy olyan helyen nyisson üzlet, ami a koncepció szerint láthatóan nem lesz eredményesen működtethető. (A Starbucks sikerének titka azt mondják, legnagyobb részben a nagyon tudatos elhelyezkedésnek köszönhető.)
- Olyan területen próbálkozzunk, amiben van szakmai tapasztalatunk
- Amihez tényleg kedvet érzünk
- A döntés előtt mindenképpen gondoljuk át, mekkora tőkét kívánunk befektetni
- Sok helyen kritérium, hogy az átvevőnek ott kell lennie üzletvezetőnek – tehát mérlegeljük, hogy ezt akarnánk-e. Ez nem befektetés.
- Belépés előtt érdemes más átvevőkkel beszélgetni a gyakorlati tapasztalatokról
- Mindig érdemes megnézni, hogy mit ajánl a konkurencia, hogy a legjobbat választhassuk