A legtöbb cégnél felmerül legalább időnként az akkut pénzhiány. Sok esetben az okozza a gondot, hogy a napi működés menedzselése túl sok pénzt emészt fel. Ugyanakkor nem jó ötlet mindenen spórolni, hiszen ha egy kulcsfontosságú feladat mögül húzzuk ki a támogatást, a sikeres működést veszélyeztetjük.
Egyszerre takarékoskodni is közben nyereséget termelni nem kis feladat, de hosszú távon is érdemes megtanulni. A takarékosság és fegyelmezett költés nem azt jelenti, hogy garasoskodni kéne, hanem, hogy minden egyes kiadott forintnál tudjuk, hogy azt miért és mire költöttük el, milyen megtérülést várunk tőle – akár hosszabb távon. Ráadásul, ha megtanulunk kijönni a pénzünkből, az abban is segíthet, hogy külső forrás bevonására kényszerüljünk úgy, hogy azt megfelelően átgondolnánk. Vagyis a tudatos gazdálkodás segíthet elkerülni az elnyomó befektetőket vagy a hitelcsapdát.
Van néhány tippünk a racionális és növekedésbarát spóroláshoz!
1. Ne költsünk magunkra
Főleg az induló cégek esetében sok vállalkozó esik abba a hibába, hogy az első sikerek után elkezd bónuszokat osztogatni, magas fizetéseket adni leginkább saját magának, megvenni a régen vágyott státusszimbólumokat és ehhez hasonlók. A nagy és látványos iroda, az elegáns céges parti, a céges pénzből fizetett ügyfél ebédek mind-mind a bejáratott, jól menő cégek kiváltságai! Ha nincs meg minden hónapban a biztos magas bevétel, ne költsünk ilyesmire! Sőt, a munkatársakra is csak annyit költsünk az elején, hogy a juttatás, amit adunk, versenyképes legyen, és ne veszítsük el a kulcs embereket. Koncentráljuk a forrásokat arra, ami a legfontosabb: a termék piacra juttatására és értékesítésére.
A vállalkozók jelentős része egy vízióban hisz, pontosan látja a nagy célt, de sokszor nem ennyire magabiztos abban, hogy mik az ahhoz vezető ösvények. Hajlamosak vagyunk elcsábulni vonzó ajánlatoknak, trendeknek, amelyek jelentős része lehet, hogy a mi cégünk szempontjából teljesen haszontalan. Pedig a legtöbb esetben nincs pénz arra, hogy tévutakon kódorogjunk. Fontos, hogy tisztában legyünk a saját képességeinkkel, és belássuk, ha magunk nem vagyunk született értékesítők vagy forrásfelhajtók, akkor szükségünk lesz valakire, aki ezt profin csinálja. Igen, fizetni kell majd neki. De hosszabb távon sokkal többe kerülne, ha magunk próbálnánk meg ellátni minden feladatot – rosszul.
Ha a megfelelő szakemberek segítségével meg tudunk határozni egy fókuszt és a kitűzött célhoz vezető utat, az segít a menedzselésben is – hisz sokkal tisztábban látszanak az egymást követő lépések a folyamatban. A tisztán felvázolt út pedig abban is segít, hogy mindig az éppen szükséges dolgokra költsünk és semmi másra.
A legkritikusabb területekre ki kell jelölni egy konkrét felelőst, aki ügyel, hogy minden rendben legyen. Tehát szükség lesz néhány nagyon jó emberre. De nem úgy általában, hanem olyanokra, akik éppen abban nagyon jók, amire a cégünknek pillanatnyilag szüksége van. Így nem fogunk össze-vissza kapkodni és az esetleges vészhelyzetekre is időben fény derül, ami mindenképpen olcsóbb. Egy növekedési fázisban lévő cégnél biztosan szükség lesz legalább az alábbiakra:
- a bevétel generáló: ő a legfontosabb ebben a pillanatban, hisz minden további lépés rajta múlik. A feladata (vagy akár több emberé) az ismertség növelése és az értékesítés többféle módon is. A legjobb, ha teljesítménybérben állapodunk meg velük, ez erős motiváció is, és ha minden jól megy, mindenki jól jár.
- a „könyvelő”: nem a szó szerinti szakmát értjük alatta, hanem azt az embert, aki pontosan nyilván tart minden bevételt és kiadást – nem is elsősorban az adóhatóság, hanem a magunk számára. Egy induló cégben apró tévedések és elszámolások is könnyen a véget jelenthetik.
- a beszerző: ő az, aki nyomon követi és priorizálja az aktuális szükségleteket, valamint eldönti (vagy legalábbis javaslatot tesz rá), hogy azokat mely forrásból lenne célszerű kielégíteni. Sok esetben például inkább bérelt szolgáltatásokkal érdemes operálni, mint megvásárolni valamit – áttekinteni a lehetőségeket és felkutatni a legjobbat kulcsfontosság spórolási lehetőség egy kis cég esetében. (Kiváló megoldás lehet akár a barter is - a lehetőségekről és a szabályokról itt olvashat bővebben.)
Persze minden vállalkozás egyedi, de azért a legtöbb problémára, ami felmerülhet, már találtak megoldást előttünk működő cégek és szolgáltatók. Vagyis mielőtt hosszú időt és sok pénzt szánnánk arra, hogy mondjuk saját informatikai rendszert építtessünk fel speciális (vagy annak hitt) igényeinkre, nézzünk jól körül, hogy mi elérhető. Szinte minden területen fogunk találni kész, bérelhető vagy dobozos megoldást, olcsóbban, mintha egyedi dolgokra építünk.