Az elmúlt években gombamód szaporodtak a zöld minősítéssel rendelkező irodaházak. Energetikai, épülettervezési szempontból a legkorszerűbb berendezésekkel, látványos és hasznos terekkel, megoldásokkal megspékelt monstrumok. A kisebb cégek jelentős részének azonban nem reális lehetőség, hogy egy ilyen innovatív, de nem olcsó környezetben béreljen helyiséget. Mit is tehet egy kisvállalkozás, aki saját épületben lévő irodával rendelkezik, de környezettudatosan szeretne működni? A nagy lépéseken kívül számos apróság szolgálhatja az ökotudatos működést, nem kell azonnal forintmilliókat vizionálni a változtatás kapcsán.
Ha az ökológiai lábnyomunkat szeretnénk kiszámolni, bármikor megtehetjük, egy praktikus kalkulátor segítségével, amit az interneten könnyen elérhetünk.
Valószínűleg sok cégvezető elborzad, a számok drasztikusak lehetnek. Ne essünk kétségbe, ha nem túl rózsás az állapot. Az első és legnehezebb lépésen már túl vagyunk, ha megszületett az erős elhatározás. Jöhet a változtatás.
A legegyszerűbb dolgok is okozhatnak óriási fejtörést. Például gyakori probléma, hogy a fénymásoló, a nyomtató szinte folyamatosan ontja magából a papírt. Esetleg nyáron tombol a klíma, télen szellőztetünk, mert őrült meleg van. Ezek a legszembetűnőbb pazarlások és energiavámpír tevékenységek egy iroda életében. A változtatást érdemes ezekkel kezdeni. Ám itt ne álljunk meg.
- kapcsoljuk le a számítógép monitorját, ha nem vagyunk a gép előtt, például kávészünetben vagy ebédidőben. Így energiát spórolunk
- munka végén mindenképpen áramtalanítsuk a gépeket, a nyomtatókat, számítógépeket egyaránt, ezzel energiát takarítunk meg, de az eszközök élettartamát is növeljük
- kérdezzük meg a beszállítóinkat, hogy a hagyományos termékeket tudják-e helyettesíteni környezetkímélő megoldással (az újrahasznosított papír már teret kapott, de emellett például az irodaszerek, tollak, szövegkiemelők mellett a tisztítószerek piaca is széles skálán kínál ökobarát megoldást)
- amit tudunk, intézzünk papírmentesen (vállalti kör email, pendrive használata) ha valamit mindenképpen nyomtatni kell, akkor sem mindegy, hogyan. Alkalmazzunk két oldalas nyomtatást és ha csak belső használatra készül a dokumentum, válasszuk a tinta takarékos „draft” beállítást.
- a munkatárs időközönként dolgozzon otthonról. A telekommunikációs eszközök ma már ezt is könnyeddé teszik, nincs felesleges papírfogyasztás, de nem mellékesen az utazás is elmarad, ezáltal a károsanyag kibocsátás is csökken. (Nem mellesleg pedig nő az elégedettség és a hatékonyság.)
- válasszunk újrahasznosított anyagból készült irodabútorokat, munkaruhákat
- gyűjtsük szelektíven a hulladékot
- maximálisan, ám tudatosan használjuk ki az irodateret. Az adott tevékenységünknek megfelelően optimalizáljuk a hatékony szervezetműködést, a könnyed információáramlást
- figyeljünk az iroda berendezésére, használjuk ki az ablakokon beáradó természetes fényt. Ha jól forgatjuk az asztalokat, a felesleges lámpahasználat is elkerülhető. Egyébként is energiatakarékos izzókat alkalmazzunk, ha nem használjuk, kapcsoljuk le őket
- Ha előre gondolkodunk, akár a fűtésen is spórolhatunk, ha például déli fekvésű irodát választunk. Az optimális hőmérséklet eléréséhez legyen egyedileg szabályozható a fűtés, ezzel is súlyos összegeket takaríthatunk meg. A fűtés 2 fokkal való lejjebb állításával 12%-os energiamegtakarítást érhetünk el.
- légkondicionálás helyett szellőztessünk gyakran, csak az igazán meleg napokon használjuk a hűtést
- válasszunk öko cimkével ellátott irodai berendezéseket, figyeljünk rá, hogy legyen energiatakarékos üzemmód az elektronikus eszközökön