A kapcsolatépítés az egyik legfontosabb útja annak, hogy a szakmai tudásunk tőkévé váljon és az üzletünk a következő szintre lépjen. Az elmúlt években, ha minden energiánkat arra fektettük be, hogy felépítsük a vállalkozásunkat és megszerezzük az ehhez szükséges, elméleti gyakorlati tudást, akkor itt az idő, hogy kapcsolatrendszerünk fejlesztésével mindezt készpénzre váltsuk.
1. Azonosítsuk a legjobb kapcsolatokat
A saját kapcsolati hálónk szűrésének első lépéseként azonosítsuk a legszűkebb magot. Azokat az embereket, akiket személyesen ismerünk, akik hisznek bennünk, értik, hogy mivel foglalkozunk és mik a céljaink. Ők lesznek az első katonáink, akik szívesen segítenek abban, hogy egy kicsit sürgölődjenek a projektünk körül. Nem kell többre gondolni, mint például, hogy a marketing kampányunk elindításakor osszanak meg ők is néhány posztot, tegyenek fel pár kapcsolódó képet, vagy más módon terjesszék a vállalkozásunk jó hírét a saját hálózatukban.
2. Vegyük fel az elszakadt szálakat
Mostanára már beazonosítottuk meglévő befolyásolási képességünk határait, itt az idő, hogy kezelésbe vegyük a távolabbi ismeretségeket és integráljuk azokat a személyes ismeretségeink közé. Vegyük fel a kapcsolatokat mindazokkal, akikkel egyszer névjegyet cseréltünk, nézzük meg, hogy mivel foglalkoznak a volt osztálytársaink vagy egyetemi csoporttársaink. Meglepően hasznos kapcsolatokra bukkanhatunk.
Ne szégyelljünk a távolabbi ismerősökkel a munkánkról, az üzletünkről is beszélgetni – és nem csak panaszkodni, hanem bizony a sikereinket, a terveinket is bemutatni.
3. Lépjünk ki komfort zónánkból
Folyamatosan szükségünk van újabb és újabb ismeretségekre. Talán ez az egyik legfontosabb építőköve annak, hogyan is építsünk ki egy tartós és üzleti szempontból is sikeres kapcsolati hálót. E nélkül, nem leszünk képesek növelni a kapcsolati tőkénket és nem tudjuk úgy kialakítani a rendszert, hogy az egy magát folytonosan növelni képes öngerjesztő folyamattá alakuljon.
Pásztázzuk az ismerősök ismerőseit a közösségi oldalakon, járjunk konferenciákra és jelentkezzünk be üzleti klubokba. Készüljünk fel egy tökéletes bemutatkozással, hogy jó első benyomást tegyünk. Ha pedig megvan a névjegy csere, ugrás az előző pontra!
Ne kövessük el azt a hibát, hogy csak a saját magunk számára fontos dolgokat tartjuk napirenden, amikor kapcsolatot építünk. A leghatékonyabb kapcsolatépítési stratégia az, ha rájövünk, hogyan tudunk tenni valamit másokért, nem az, hogy mások mit tehetnek értünk. Ha először is teszünk valamit újdonsült ismerősünkért, kiválóan indítjuk a kapcsolatot. Számíthatunk rá, hogy a későbbiekben támogatni fognak minket.
5. Ne felejtsük el a „follow up”-ot
A marketingből ismert „follow up” a kapcsolatépítésben is hasznos! Semmi nem tesz többet a kapcsolatok fenntartásáért, mint egy jókor elküldött e-mail, vagy egy pár perces telefon. Természetesen a magánéletben is működik a dolog, de az üzleti kapcsolatoknál is nagyon sokat hoz, ha felhívunk valakit rákérdezni, hogy mi lett a végeredménye valaminek, amiről korábban beszéltünk stb. Ha ezt megtesszük, az egy fajta elköteleződést hoz létre a másik fél irányából is.