A cafeteria rendszer keretében eddig forgalomban lévő étkezési utalványokat mintegy 100 ezer vállalat 2,5 millió munkavállalója költötte. Sokak számára a tavaly havi 18 ezer forintig kedvezményes adózással adható juttatás a fizetés tényleges kiegészítéseként a mindennapi rezsiköltség szerves részét képezte. Bár idén látszólag sokkal magasabb összegű étkezési támogatáshoz juthatnak a dolgozók, mégis valószínűleg sokan komoly gondban lesznek hó végén, hogy miből vásároljanak a közértben.
Nem véletlen, hogy lapunk információja szerint egyes munkáltatók 2012-ben is inkább a korábbi utalványokat fogják kiosztani. Megtehetik, hiszen újból életbe lépett az a korábbi szabály, hogy amennyiben a foglalkoztató minden munkavállalójának, vagy belső szabályzat alapján egy bizonyos körnek ad juttatást, azután csak a munkáltató fizet adót és járulékot, a munkavállalónak nincs személyi jövedelemadó fizetési kötelezettsége. Így ha „egyes meghatározott juttatásként” osztják ki a továbbra is forgalomban maradó étkezési utalványokat, a dolgozónak nem keletkezik plusz költsége. Igaz a munkaadó az egyes meghatározott juttatások értékének 1,19-szerese után 16 százalék szja-t és 27 százalék eho-t fizet szemben a cafeteria keretében adott juttatás 30,94 százalékos terhével, de a dolgozók elégedettsége lehet, hogy kompenzálja ezt a veszteséget. (A béren kívüli juttatások átalakításának vannak vesztesei, de igazán nyertesei nincsenek.)
Gyökeresen átalakul
A 2012-es cafeteria-szabályozásban bekövetkezett változások egyik fő eleme az étkezési támogatás rendszerének teljes átalakítása. Idéntől a munkáltató támogathatja az üzemi étkezdékben az ételfogyasztást havi legfeljebb 12 ezer 500 forintig. A törvény azonban nagyon szigorúan szabályozza, hogy mi minősül munkahelyi, illetve üzemi étkeztetésnek.
Fogyasztásra kész étel vásárlására adható az Erzsébet-utalvány havi legfeljebb 5 ezer forint értékben. A 2012-ben átmenetileg hideg és meleg étkezésre egyaránt költhető utalvány 2013 januárjától már csak hidegétkezésre lesz használható. Melegétkezésre marad a SZÉP kártya erre a célra szolgáló alszámlája, amely maximum éves szinten 150 ezer forinttal tölthető fel.
Gyakorlatilag tehát az étkezési utalványok szerepét az Erzsébet-utalvány fogja betölteni. Az utalvány januártól igényelhető az azt forgalmazó Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft. (NÜSZ) internetes oldalán, így február előtt valószínűleg egyetlen dolgozóhoz sem jut el a fizetőeszköz és valószínűleg ahhoz még sok hónapnak kell eltelnie, hogy a korábbi utalványokhoz hasonló tömeges juttatássá váljon.
Decemberig mindössze 2500 munkáltatóval kötött előszerződést a NÜSZ, így 400 ezer alkalmazott juthat februárig Erzsébet utalványhoz, derül ki Guller Zoltán, a NÜSZ ügyvezető igazgatójának a Világgazdaságban megjelent nyilatkozatából. Azt azonban még nem tudni, hogy hol lehet majd fizetni az utalvánnyal. Bár a Magyar Közlönyben megjelent közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet előírja, hogy „az elfogadóhelyek listáját a kibocsátó a honlapján teszi közzé”, a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány oldalán ilyen felsorolás még nem szerepel. (Zökkenőkkel indul az idei cafeteria.)
A korábbi utalványokat negyvenezer helyen váltották be és az így generált forgalmat 200-300 milliárd forintra becsülték, derül ki az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés (ÉUFE) adataiból. A Népszabadság viszont úgy tudja, hogy december végéig csak a hazai láncokkal – CBA, a Coop és a Reál – kötött szerződést az utalványt kibocsátó Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány. Jelenleg 15 ezer helyen fogadják el az új étkezési utalványt, hivatkozik a Népszabadság a NÜSZ tájékoztatására. (A Piac&Profit magazin decemberi számában részletes összeállítással olvashatnak a 2012 évi adó- és cafeteria változásokról.)
A nemzetközi hipermarketláncokkal viszont még a tárgyalások sem indultak el. A napilap információi szerint a hazai láncoknak háromszázalékos elfogadói jutalékot kell fizetniük, a nemzetközi láncoktól viszont hatszázalékos jutalékot vár az alapítvány.
Az Edenred, a Le Cheque Déjeuner és a Sodexo vállalatot tömörítő Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés már korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy az új szabályozásnak számottevő negatív hatása lehet: felhasználók számíthatnak arra, hogy nehézségekbe ütközik majd a fizetés SZÉP kártyával vagy Erzsébet-utalvánnyal, hiszen az új rendszer rendelkezésre állása erőteljesen megkérdőjelezhető. A beváltóhelyek várhatóan jelentős bevételtől esnek majd el. Összességében a nemzetgazdaság szenvedi majd el a legtöbb kárt: a csökkenő vásárlóerő negatívan hat a fogyasztásra.