a hatékony és eredményes munkavégzéshez rengeteg adatot, elérhetőséget kell kezelni és fejben kell tartani, hogy melyik érdeklődővel mit sikerült eddig megbeszélni. Ha nincs egy adatbázis, amiben mindenki naprakészen vezeti az ügyféladatokat, még annak az értékesítőnek is nehéz követni a megbeszélteket, aki az érdeklődőért felel. Ha pedig helyettesíteni kell egy kollégát, időigényes előkeresni a szükséges adatokat. (Hogy általában milyen előnyökkel jár a használata, arról itt olvashat.)
Egy jó CRM rendszer könnyebbé teszi a hétköznapokat, legyen szó a feladatok vezetéséről vagy statisztikák megtekintéséről. Ennek ellenére sokan gondolják úgy, hogy túl bonyolult és csak megnehezíti a munkájukat. Pedig a CRM nem csak egy rendszer, hanem látásmód is.
Az első és legfontosabb dolog egy CRM rendszer bevezetésekor az, hogy legyen egy jól átgondolt és felépített értékesítési folyamat, melynek lépéseit át lehet ültetni a rendszerbe. Ha ez megvan, mindig pontosan látni fogja ki hol áll éppen az értékesítési folyamatban és mi a következő lépés.
De miben és hogyan segít egy CRM rendszer az értékesítő csapatnak?
1. Ne vesszen el a feladatokban
Nem lesznek elfelejtett érdeklődői, ha minden teendőjét CRM-ben vezeti. A teendőket akár hónapokra előre felveheti saját maga vagy egy kollégája számára, mert a rendszer jelezni fogja az éppen aktuális feladatot. A felvett teendőhöz csatolhat árajánlatot vagy szerződést is. Ha valamit elvégzett, írja le a részleteket és zárja le a feladatot. Így az bekerül az adott ügyfél adatlapján az előzmények közé, és bármikor visszakeresheti. Az ügyfélelőzményekből az is pontosan látszik, hogy egy ügyfél mit vásárolt korábban és/vagy milyen termék iránt érdeklődött, így egyszerűen ajánlhat neki további termékeket.
2. Nincs több elveszített telefonszám
Nem csak a feladatokat vezetheti az ügyfelek adatlapjain, hanem a releváns elérhetőségeket is. Így nem fordulhat elő többet az, hogy elkallódnak a papírfecnikre felírt telefonszámok, email címek. Ha nincs az irodában, akár okostelefonjáról is vehet fel új elérhetőségi adatokat, vagy kereshet a meglévők között.
3. Automatizáljon bizonyos folyamatokat
Sok a kiadott árajánlat és nehéz őket követni? Gyakran küld emlékeztető üzeneteket egy-egy tárgyalás előtt? CRM rendszerrel automatizálhatja ezeket a folyamatokat. Például, állítson be automatikus emlékeztetőket saját maga vagy kollégája számára, hogy hívja fel az ügyfelet, ha nem válaszol az árajánlatra. Ezen kívül küldhet automatikus emlékeztetőket partnereinek a másnapi tárgyalásról, vagy fizetési emlékeztetőket ügyfeleinek.
4. Legyen tisztában a pontos számokkal
Egy jó CRM rendszer nem csak az adatok vezetésénél hasznos, hanem az eredmények ellenőrzésekor is. Értékesítőként folyamatosan nyomon követheti a riportokban saját teljesítményét, és megtudhatja, hogy min kellene változtatnia. Az értékesítő csapat vezetőjeként pedig láthatja a bevételt, valamint azt, hogy értékesítői milyen eredményesen dolgoznak.
Leskó Norbert vezérigazgató, MiniCRM Zrt. www.minicrm.hu