Hogyan állítsuk vállalkozásunkat növekedési pályára?

Mikor jön el az a pont, amikor a korábbi szervezeti felépítéssel és működéssel már nem tud tovább fejlődni és növekedni egy vállalat? Hogyan lehet változtatni és olyan újfajta stratégiát építeni, amely hosszútávon is biztosíthatja a versenyképességet? A júliusi Budapest Business Live online rendezvényen ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat Krausz Zoltán vállalatépítési szakértő és Martin Hajdu György szervezet- és vezetőfejlesztő.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A júliusi Budapest Business Live online rendezvényen ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat Krausz Zoltán vállalatépítési szakértő és Martin Hajdu György szervezet- és vezetőfejlesztő.

Mata Erika, a Budapest Bank hálózati értékesítési vezetője szerint az elemzők rendkívül pozitívan látják az év hátralévő részét, akár rekordméretű gazdasági növekedés is lehetséges. Kiemelte, hogy manapság azok a szervezetek működnek jól, ahol az alá-fölé rendeltség helyett sokkal inkább az egymás melletti működés jellemző, és felhatalmazott, döntési kompetenciákkal ellátott munkavállalók együtt dolgoznak.

Miért akadt el a vállalkozás növekedése?

Krausz Zoltán, vállalatépítési szakértő arról beszélt, hogy melyek azok a fő okok, amelyek legtöbbször meggátolják a vállalkozásokat abban, hogy szintet lépjenek és arról, hogy, hogyan tudják a vezetők a szervezetüket újra növekedési pályára állítani, a cégükben rejlő potenciált kiaknázni:

Gyémánt helyett üveggyöngyök

A vezetők általában hajlamosak túl nagy hangsúlyt fektetni olyan termékekre, szolgáltatásokra, amelyekben valójában kevés lehetőség rejlik.  Fontos, hogy ismerjék saját „gyémántjukat”, ami a sikerük kulcsa lehet, és abba fektessék erőforrásaik jelentős részét.

Menedzsment deficit

Sok vállalkozás életében komoly problémát jelent, hogy nincsenek olyan alkalmazottak, akik megfelelő pozícióban, megfelelő képességekkel felvértezve el tudnák látni a vezetői feladatokat. A szakértő szerint azonban kompetens menedzsment nélkül a növekedés megrekedhet a 15-20 fős létszámnál.

Kézi adatgyűjtés

Rengeteg vállalkozó hagyományos, kézi adatgyűjtéssel szedi össze azokat az információkat, amelyek alapján később döntést hoznak, ez azonban rengeteg időt igényel. Növekedés érdekében fontos, hogy kialakítsanak egy jól meghatározott struktúrát és sztenderd beszámolókat vezessenek be.

„A szervezeti kultúra megeszi a stratégiát reggelire, ebédre és vacsorára”

A rendezvény második szakértője, Martin Hajdu György, szervezet- és vezetőfejlesztő kijelentette:  fontos, hogy a vállalkozók és cégvezetők felismerjék, milyen emberi és szervezeti elakadások állnak a cégnövekedés útjában. Ne csak az olyan tudatos és látható részeket vizsgálják meg, mint a stratégia, üzleti modell vagy eszközök, hanem az olyan kevésbé láthatótényezőket is, mint az értékek, bizalom, normák, vezetési minőség: ezek határozzák meg ugyanis, hogy milyen módon tud egy adott stratégia érvényesülni.

A szakértő szerint a szervezeti kultúrát érintő, leggyakrabban előforduló korlátok a következők:

  • Menni előre ↔ világos jövőkép: sokszor előfordul, hogy az alkalmazottak nem ismerik a pontos irányt, vagyis azt, hogy merre halad a cég. Fontos, hogy mindenki számára legyen egy jól átlátható jövőkép, vízió.
  • Családi cég ↔ sportcsapat: ne azért töltsön be valaki egy pozíciót, mert a család tagja, hanem azért, mert teljesítményével kiérdemelte, hogy a csapat részese lehessen.
  • Lojalitás ↔ teljesítmény: a lojalitás egy kiváló jellemvonás, azonban fontos, hogy a teljesítmény legyen az elismerés alapja.
  • Tulajdonos-vezető ↔ vezetői csapat: a vezetők ne egyedül próbáljanak megoldani mindent, engedjék át operatív feladatokat másoknak is.
  • Központosítás ↔ felhatalmazás (kontrollal): a központosítás lassítja a szervezet működését, ha az ellenőrzés egy kézben összpontosul, ezért célszerű autonómiát, döntési lehetőséget az alkalmazottak kezébe is adni.
Ha egy vállalkozás nem fejlődik az elvárt ütemben, érdemes elsőként a fent említett tényezőket megvizsgálni, de egy külső megfigyelő bevonása is fontos lehet az elakadások során. Célszerű olyan szakértőt keresni, aki képes arra, hogy szisztematikusan azonosítsa azokat a területeket, amelyek felszámolásával vagy átalakításával egy új növekedési szintre állíthatják az adott vállalkozást.

A Budapest Business Live webinar előadásait egy panelbeszélgetés követte, amelynek résztvevői Krausz Zoltán mellett Boross Dávid, az Oázis Kertészet ügyvezető-tulajdonosa és Walter József, a Walter Kft. cégvezető-tulajdonosa voltak. A vállalkozók saját szakmai működésük és cégvezetésük során szerzett tapasztalataikat osztották meg a hallgatókkal.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo