Hidegben is megy a klíma

Meglepő módon hetekkel a kánikula után, az átlagosnál hidegebb őszi hetekben is élénk lakossági érdeklődés mutatkozik a klímaberendezések iránt – tapasztalta a Panasonic Heating&Cooling üzletága Magyarországon. Sokan ugyanis nem csak hűtésre, hanem már fűtésre is használják a készülékeket. Az idei szezon másik nagy tanulsága, hogy élénkül a kereslet a drágább, felső árkategóriába tartozó klímaberendezések iránt.

A klímaberendezések piacát nagyban befolyásolja az időjárás. Különösen így volt ez az idén, amikor későn érkezett meg a tartós meleg, a hőhullámok leginkább csak augusztusban érték el az országot. A klímaberendezések iránti kereslet ennek következtében csak meglehetősen későn indult be. A tavalyi élénk érdeklődés miatt a gyártók és a forgalmazók nagy készletekkel készültek 2017-re, így vevők híján kénytelenek voltak komoly árengedményekkel kezdeni a nyarat.

Kép: Panasonic

A szezon idén érdekes módon nem ért véget augusztus utolsó napjaiban. A forróság emléke ugyanis élénken él a fogyasztókban, akik közül sokan úgy döntöttek, hogy jövőre már nem szeretnének szenvedni a kánikulától, inkább még idén ősszel beszereltetik a klímát a lakásukba. Ezért furcsa módon a forgalmazók a júniusinál élénkebb érdeklődést tapasztaltak szeptemberben is, a fogyasztóknak pedig a nyári főszezonhoz hasonlóan ősszel is sokszor heteket kellett várniuk a berendezést beszerelő szakemberekre.

Nem csak az időjárás alakította át a piacot, a fogyasztói szokások is megváltoztak. A vevők számára a jelek szerint már nem csak az ár számít, hanem egyre többet nyom a latban a klímaberendezések műszaki tudása is. Ennek megfelelően mérséklődött a kereslet az olcsóbb márkás készülékek iránt, egyes becslések szerint a legolcsóbb márkás termékek piaca 30-40 százalékkal mérséklődött 2016-hoz képest. Egy év alatt számottevő, 5-10 százalékos növekedés tapasztalható viszont a felső kategóriás termékek piacán.

Mennyit dob a lakás árán a klíma?
Az elmúlt hetekben többször volt példa rendkívüli hőségre, és sorra dőltek meg a melegrekordok is. A forró nyarak miatt egyre több lakástulajdonos vette tervbe a klíma beépítését, ráadásul a lakásvásárlást tervezők szemében még fontosabbá vált, hogy az ingatlanokban van-e légkondicionáló berendezés.
Egyre több az olyan vásárló, aki már nem csak a nyári szezonra, hanem legalább 9 hónapra vesz klímát, azaz nyáron hűtenek, tavasszal és ősszel pedig fűtenek vele. Azok száma is egyre nő, akik egész télen használják a berendezést. Ezek a fogyasztók a hűtésre és fűtésre egyaránt gazdaságosan használható, éppen ezért magasabb árkategóriájú termékeket keresik – ad magyarázatot a piac átalakulására Kozák Tamás, a Panasonic közép-kelet-európai fűtés és hűtés üzletág vezetője. A másik magyarázat a változásokra az új R32-es hűtőközeg, ami a széndioxid lábnyom csökkentése mellett a készülékek hatásfokát is jelentősen javította. Az új hűtőközeg azonban jelenleg a felső kategóriába tartozó készülékekben érhető el egyelőre.

Klímával a fűtés gazdaságos lehet, hiszen a készülékek üzemi tartománya szélesedett, hatásfokuk óriásit javult az elmúlt években. A gyártóknak kötelességük megadni egy SCOP értéket, ami megmutatja, milyen hatásfokkal fűt egész szezonban a készülék. Ezen - Európai Uniós szabvány alapján kiszámolt - mutató alapján sorolják különféle energiaosztályokba a berendezéseket. Az 5-ös SCOP értékű, azaz A+++ osztályú klíma például 1 kW energia felhasználásával 5 kW fűtési teljesítményt állít elő, azaz a hagyományos, 1kW-os teljesítményű elektromos fűtőberendezésekhez képest ötször kevesebb áramot fogyaszt – mondta Bánhalmi Zoltán, a Panasonic magyarországi fűtés és hűtés üzletág kereskedelmi képviselője.

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo