Hányszor használhatják fel a korábban készített képeinket?

A Piac & Profit Social Media konferenciáján első alkalommal lehetett közvetlen, online felületen kérdéseket intézni az előadókhoz. Dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda képviselőjét arról kérdezte egy hallgatónk, hogyan vonhatja vissza korábban készített képeinek felhasználási jogát?

Dr. Horváth Katalin

Példátlan érdeklődés mellett zajlott le a Piac & Profit Social Media 2018 konferenciája, a szünetekben a hallgatók megrohanták az előadókat kérdéseikkel. A több mint háromszázötven érdeklődő és résztvevő azonban nem csak a helyszínen, hanem online is feltehette kérdéseit. Az így beérkezett válaszokat sorozatban jelentetjük meg. Most dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje számára érkezett kérdést és a kérdésre adott választ közöljük.

A korábban általunk készített képek felhasználásának lehetőségét utólag vissza lehet vonni? (Például, ha a korábbi munkahelyünk a mai napig újra és újra felhasznál általunk készített képeket.)

Dr. Horváth Katalin:

A kérdést ketté kell bontani, akkor, ha a képeket munkaviszony keretében vagy megbízási szerződés keretében készítették.

  1. Eset: ha a képeket munkaviszonyban, munkaköri kötelezettség részeként készítették
A szerzői jogi törvény 30. §-a alapján, ha a munkavállaló munkaköri kötelezettsége részeként készítette a fotókat, és azokat átadta a munkáltatójának, akkor azokon a munkáltató kizárólagos, valamennyi felhasználási módra kiterjedő, korlátozás nélküli szerzői jogot szerzett jogutódként. Ez a jogszerzés a törvény erejénél fogva megy végbe, nem kell hozzá semmilyen szerződés, két feltétele van csupán:
  1. a kép munkaköri kötelezettség részeként készüljön (munkáltató utasítására, munkaköri leírásba tartozó feladat részeként – pl. fotós munkakörben készített képek biztosan idetartoznak)
  2. a képeket a munkavállaló átadja a munkáltatónak – például céges gépre, céges szerverre történő feltöltéssel, e-mailben való megküldéssel, főnöknek, szerkesztőnek, stb.-nek történő átadással.
Ha ezek a feltételek fennállnak, akkor a munkavállalónak jár plusz pénz (jogdíj) a képek munkáltató által történő felhasználásáért, ha a munkáltató a képeket másnak eladja, azok felhasználását másnak engedélyezi. Ha csak saját működése, tevékenysége körében használja fel azokat, akkor erre bármeddig jogosult, a munkaviszony megszűnését követően is, korlátlanul, és ezért külön díjat sem kell fizetnie a munkavállalónak.
Szabad-e felhasználni Instagram-képet?
A fenti kérdés sokakban felmerül, amikor honlapjukon, blogjukon képeket, híreket osztanak meg. A legtöbben erre azt válaszolják, hogy ha nyilvánosságra hozták a képeket, akkor miért ne lehetne őket szabadon átvenni? Az Instagram szolgáltatásának felhasználási feltételei – melyet, valljuk be, sokunk különösebb elolvasással való bajlódás nélkül elfogad magára nézve kötelezőként – azonban egy kevéssé ismert buktatót hordoznak az instagramos képek megosztására vonatkozóan. Ezt a kérdést jártuk körül dr. Beraczkai Dávid, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda szerzői és webjoggal foglalkozó jogásza segítségével.
Az ilyen jogátszállást csak úgy lehet megakadályozni, ha a munkáltató és a munkavállaló külön szerződést köt, és kizárják a jogszabályon alapuló jogátszállást, és másban állapodnak meg. Ebben az esetben a szerződés tartalmától függ, hogy mit tehet a munkáltató a képekkel, és mit nem.

Ha nincs ilyen külön szerződés, akkor a munkavállaló nem tudja „felmondani” a volt munkáltatójával a felhasználási engedélyt, legfeljebb annyit tehet meg, hogy visszavonja a mű nyilvánosságra hozatalához adott engedélyét. Ezután a munkáltató továbbra is felhasználhatja a képet, de le kell róla vennie a munkavállaló, mint szerző nevét. Tehát csak és kizárólag a munkáltatóval írásban megkötött szerződésben lehet megakadályozni, hogy a munkáltató a képet felhasználja, azt jogszerűen megtiltani nem lehet.

  1. Eset: ha a képeket megbízottként, vállalkozóként, külön szerződéssel készítették (nem munkaviszonyban)
Ha a képeket készítő személy nem munkaviszonyban állt a munkáltatóval, hanem megbízási, vállalkozói jogviszonyban, akkor a képek sorsát a szerző és munkáltató közötti írásbeli felhasználási szerződés rendezi. Amennyiben ilyen szerződés nem jött létre, akkor a munkáltató nem szerzett jogot, és nem használhatja a képeket. Ha ilyen szerződés létrejött, de nem írásban, hanem szóban, akkor alakilag érvénytelen a szerződés, és azt utólag célszerű írásba foglalni. Az ilyen felhasználási szerződést alapvetően akkor lehet felmondani a szerzői jogi törvény alapján, ha:
  1. a munkáltató nem kezdi meg a mű felhasználását a szerződésben meghatározott vagy – ennek hiányában – az adott helyzetben általában elvárható időn belül;
  2. a munkáltató a szerződéssel megszerzett jogait nyilvánvalóan a szerződés céljának megvalósítására alkalmatlan módon vagy nem rendeltetésszerűen gyakorolja.
A felhasználási szerződésben a felek ettől eltérő egyéb felmondási esetkörökben is megállapodhatnak, de ha nem rendelkeznek erről, akkor csak a fenti esetekben jogosult a szerző a szerződést felmondani.
Hírlevél-feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?
A kétlépéses hírlevél-feliratkozás indokául és előnyeként általában azt emelik ki az e-mail-marketing-szakemberek, hogy egyértelmű azonosítással segít elkerülni a spam-feliratkozókat, minimalizálja az adattisztítási munkát, növeli a feliratkozók elhivatottságát, és maximalizálja a konverziót. Hátránya viszont az, hogy kevesebb feliratkozót hoz. Tényleg szükséges-e azonban a GDPR alapján a dupla megerősítéses hírlevél-feliratkozás? Erről kérdeztük dr. Horváth Katalint, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda e-kereskedelemmel foglalkozó partner ügyvédjét.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo