Egy céget általában három módon lehet pozícionálni:
- A véletlen dönt el mindent: ebben az esetben olyan tulajdonságát emelhetik ki az emberek egy cégnek, ami számára nem feltétlenül jelent versenyelőnyt.
- A konkurense pozícionálja a céget: „mi nem 4, hanem csak 1 nap alatt szállítjuk ki fontos csomagját.” Értelemszerűen ebben az esetben mi szenvedünk el versenyhátrányt.
- Kezedbe veszed az irányítást, és Te pozícionálod a cégedet.
Melyek a pozicionálás folyamatai?
Először is határozzuk meg a célpiacunkat! Keressük meg azt a csoportot, amelynek a legtöbb haszna lesz abból, ha tőlünk vásárol. Ez általában egy jól körülhatárolható társadalmi réteg.
- “XY fűnyíró családi házban lakó férfiaknak…”
- “divattanácsadás cégvezetőknek…”
- vagy, mint a saját esetünkben: „kreatív grafikai szolgáltatás kis- és középvállalatoknak, akik keresik a szakértői profizmust, időgaranciával!”
- “a mi fűnyírónk a leghalkabb a piacon,”
- “mi magabiztosabbá teszünk, hogy sikeresebb legyél minden tárgyaláson…”
“egy fűnyíró azoknak a családi házban lakó férfiaknak, akik a reggeli fűnyírás közben nem akarják felébreszteni a gyerekeket,”
“divattanácsadás azoknak a cégvezetőknek, akik magabiztosságukkal hengerelnék le partnereiket!”
Előfordul azonban, hogy a termékünk, vagy szolgáltatásunk nem különbözik érdemben, tehát nem is jobb, de nem is rosszabb, mint a konkurensek hasonló termékei. Ebben az esetben tehetünk mellé valamilyen plusz szolgáltatást:
- “a fűnyírónk mellé ingyenes kertrendezési tanácsadást adunk,”
- “gyere el cégvezetői divattanácsadásunkra, és a zakód zsebébe csúsztatjuk a - 99 leghatásosabb kommunikációs tárgyalási technika - című kiadványunkat.”
- A Volvo – a biztonságot keresők autója,
- Vagy a Dove – a száraz bőrű nők testápolója.
Ha ezen a folyamaton végigmentünk és meghatároztuk a pozíciónkat, nagy segítségünkre lehet egy profi arculat, szórólap, kiadvány. A pozícionáló mondatot minden felületünkön közzé kell tenni: márpedig arra ügyelnünk kell, hogy egy gagyi arculattól a cégünk is annak látszik!
A jövő héten folytatjuk a vevőszerző hadjáratunkat!
Szerző:
Kocsis Zoltán
Kreatív Ügynökségi igazgató