Ha ezt a 9 pontot betartja, vonzani fogja a befektetőket

Egy stabilan működő vállalkozás alapfeltétele, hogy az alapítók már a korai fázisokban is körültekintően, a piaci viszonyokat alaposan feltérképezve járjanak el. Számtalan tiszavirág életű céget láthattunk már, amelyek noha rendelkeztek egy jó ötlettel, a precíz kivitelezés hiányában mégsem tudták üzleti keretek közé emelni azt. Ennek a problémának a kiküszöböléséhez nyújt segítséget a startupok számára az Investment Readiness Level (IRL) modell, amely 9 mérföldkövet határoz meg.

A modell egyfajta sorvezetőként segíti a cégeket abban, hogy feltárják az esetleges hiányosságokat, illetve hogy tisztázzák a következő lépéseket. A Steve Blank által 3 éven át nagyságrendileg 500 startupon tesztelt keretrendszer alapján mutatja be az egyes fázisokat a Széchenyi Tőkealapkezelő blogja.

Kép: Fotolia

A fázisok ismertetése előtt fontos megjegyeznünk, hogy természetesen számos egyéb jól működő ellenőrző módszer létezik a vállalkozások önreflektivitásának támogatására, az IRL egy érthetően strukturált alternatívaként szolgálhat azok számára, akik elvesznek a keretrendszerek sokaságában.

A modellt úgy alkották meg, hogy egyszerűen, mégis szemléletesen pozicionáljon egy adott vállalkozást a piaci felkészülési folyamaton belül. Az 1–9 közötti fokozatokon minél tovább jut egy startup, annál nagyobb eséllyel lesz vonzó a befektetők számára.

1. Üzleti terv, vázlat kialakítása

A vállalkozás alapjául szolgáló ötlet önmagában mit sem ér, ha nem követi egy kivitelezési terv. Ehhez a legegyszerűbb és egyben a leghatékonyabb módszer a Business Model Canvas megalkotása, amellyel viszonylag kis fáradsággal vázolható fel az üzleti tevékenység. A 9 terület (kulcstevékenységek, kulcsfontosságú erőforrások, kulcspartnerek, értékajánlat, vevői csoportok, vevői kapcsolat, értékesítési csatornák, költségstruktúrák, bevételi források) alapján felvázolt modell nyomán összeálló kép adja az alapot az IRL további fázisaihoz.

2. Piacméret- és versenytárs elemzés

A befektetésre érettségi fokozatok modelljének második megállójánál kezdhetünk el valójában ötletről beszélni, itt kezdődik ugyanis annak feltérképezése, hogy a termék életképes-e az adott fogyasztói piacon. A piaci létjogosultság kérdésén túl ugyancsak ebben a fázisban kell végrehajtani a piaci versenytársak elemzését is. Fontos, hogy a Business Modell Canvas segítségével felvázoltak valóságtartalmáról valamiféle nagyságrendi becslést kapjunk (pl. célcsoport- és értékajánlat-jellemzők).

3. Probléma és  megoldás validálása

Ebben a fázisban azt érdemes átgondolniuk a vállalkozóknak, hogy hogyan tudják elérni a potenciális ügyfeleket annak érdekében, hogy megismerjék a célcsoport véleményét a vélt problémáról. Érdemes kérdőíves vagy egyéb megkérdezésen alapuló felmérést végezni, amely során kideríthetik, hogy az adott célcsoport hogyan vélekedik a felvázolt problémáról, valamint hogy az ötletgazda megoldását elfogadhatónak, kedvezőnek ítéli-e meg a kiszemelt vásárlók közössége.

A tőkebevonás olyan, mint a házasság – csak hosszú távon van értelme
A tőkebevonás olyan, mint a házasság. Csak olyan befektetővel érdemes dealt csinálni, akivel hosszú évekig együtt is tudsz működni. Ezt vallják a Starschema tulajdonosai, akik kitartó munka után a Big Data szegmens régiós piacvezetői lettek.
4. „Első körös” prototípus

A 4. fokozat során a felvázolt problémára javasolt megoldás sikerét szükséges tesztelni, a gyakorlatba átültetve. Noha a potenciális célcsoport attitűdjét az előző fázisban már feltérképezték az ötletgazdák, elengedhetetlen, hogy a gyakorlatban, egy konkrét döntési helyzetben is begyűjtsék a célcsoport visszajelzéseit. Tehát voltaképpen a piacra szánt termék első prototípusát kell a potenciális vásárlók elé tárni.

5. Termék piacérettségének validálása

A próbatermék piaci tesztelése során beszerzett visszajelzéseket strukturáltan kezelve szépen körvonalazódik, hogy melyek a preferált, valamint a kevésbé preferált termékjellemzők. Jó esetben ebben a szakaszban már számokkal igazolható, hogy az adott piacon valóban van létjogosultsága a szóban forgó terméknek. A folyamat ezen pontján továbbá az is egyre precízebben meghatározható, hogy milyen módon fog történni az ügyfélszerzés a későbbiekben.

6. Bevételi modell validálása  

Amennyiben a piac visszaigazolta, hogy igényt tart a vállalkozás által kínált termékre, ki kell alakítani az árazási modellt, meg kell határozni az értékesítési csatornákat, valamint az ügyfélértéket is. A további növekedés ütemét, sarokszámait ebben a szakaszban szükséges felvázolni. Ezen felül az esetleg felskálázáshoz szükséges növekedési finanszírozás mértékét is ezen a ponton érdemes legalább hozzávetőlegesen megjelölni.

7. Végleges prototípus

A check list 7. fokozata akkor pipálható ki, amennyiben az ügyfelekkel megismertetett prototípus változatát már a lehető legjobb minőségben tudja a vállalkozó a piac elé tárni. Ez a termék – optimális esetben – kielégíti a célcsoport minden – az előzőekben már megismert – igényét, és alkalmas lehet a felskálázásra.

8. A költségoldal validálása

Az előző pontok során ideális esetben körvonalazódtak az értékesítési csatornák, a bevétel forrása, eszközei. Ebben a

Azért még nem elég megnyomni a start gombot
Világszerte összesen 370 Mrd dollár körüli pénzek mozgatásáról döntenek már mesterséges intelligenciával (AI) működő robotok. 2020-ra háromszorosára nő majd ez az összeg, bár emberi beavatkozás nélkül továbbra sem lehet sikeresen dönteni arról, hol és hogyan fektessük be a pénzt.
szakaszban kell pontosan felvázolni, hogy a termék hogyan, milyen lépéseken keresztül fog eljutni a végfelhasználókhoz, és hogy ez mennyi költséggel jár majd. Ehhez meg kell határozni a beszállítókat, az értékesítés és gyártás belső, illetve külső folyamatait, szereplőit. Ebben a szakaszban történik az összes várható kiadás számbavétele.

9. Lényeges mérőszámok azonosítása és validálása

Ahhoz, hogy fenntartható legyen a profitabilitás, előzetesen szükséges meghatározni azokat a főbb teljesítménymutatókat, amelyek mentén a későbbiekben folyamatosan monitorozható a cég állapota. Előre meghatározott célok, akciótervek, koncepciók hajtják a vállalkozásokat, és igazolják vissza a piaci létjogosultságukat.

Az egyes pontokon lelkiismeretesen és precízen végighaladva viszonylag könnyedén ellenőrizhető, hogy egy adott vállalkozásra milyen teendők várnak még, mielőtt elmondhatja magáról, hogy megérett a befektetésre.

Az út elején tartó vállalkozóknak komoly segítséget nyújthat a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. szakmai támogatásával megvalósuló Alba Accelerator program őszi fordulója, amelyet július folyamán hirdetnünk meg. A folyamat vége felé járó cégek pedig bátran fordulhatnak finanszírozásért tőkealapjainkhoz is, amelyekről bővebben az alapkezelő új honlapjáról elindulva tájékozódhat.

Véleményvezér

18 millió forintba kerülő önkéntes munkát talált Hadházy Ákos

18 millió forintba kerülő önkéntes munkát talált Hadházy Ákos 

Önkéntes munka, aminek kapcsán azért a tűzhöz közeliek el tudnak hozni majd 20 millió forintot.
Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk

Ez ciki, a kockázati tőkebefektetők még Ukrajnába is szívesebben mennek, mint hozzánk 

2024 első negyedéve siralmas a magyarországi kockázati befektetések területén.
52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb

52 millió forintot tudott magára pakolni a Fidesz-celeb 

Gyönyörű smukkokal domborítanak a szép hölgyek.
Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo