A fázisok ismertetése előtt fontos megjegyeznünk, hogy természetesen számos egyéb jól működő ellenőrző módszer létezik a vállalkozások önreflektivitásának támogatására, az IRL egy érthetően strukturált alternatívaként szolgálhat azok számára, akik elvesznek a keretrendszerek sokaságában.
A modellt úgy alkották meg, hogy egyszerűen, mégis szemléletesen pozicionáljon egy adott vállalkozást a piaci felkészülési folyamaton belül. Az 1–9 közötti fokozatokon minél tovább jut egy startup, annál nagyobb eséllyel lesz vonzó a befektetők számára.
1. Üzleti terv, vázlat kialakítása
A vállalkozás alapjául szolgáló ötlet önmagában mit sem ér, ha nem követi egy kivitelezési terv. Ehhez a legegyszerűbb és egyben a leghatékonyabb módszer a Business Model Canvas megalkotása, amellyel viszonylag kis fáradsággal vázolható fel az üzleti tevékenység. A 9 terület (kulcstevékenységek, kulcsfontosságú erőforrások, kulcspartnerek, értékajánlat, vevői csoportok, vevői kapcsolat, értékesítési csatornák, költségstruktúrák, bevételi források) alapján felvázolt modell nyomán összeálló kép adja az alapot az IRL további fázisaihoz.
2. Piacméret- és versenytárs elemzés
A befektetésre érettségi fokozatok modelljének második megállójánál kezdhetünk el valójában ötletről beszélni, itt kezdődik ugyanis annak feltérképezése, hogy a termék életképes-e az adott fogyasztói piacon. A piaci létjogosultság kérdésén túl ugyancsak ebben a fázisban kell végrehajtani a piaci versenytársak elemzését is. Fontos, hogy a Business Modell Canvas segítségével felvázoltak valóságtartalmáról valamiféle nagyságrendi becslést kapjunk (pl. célcsoport- és értékajánlat-jellemzők).
3. Probléma és megoldás validálása
Ebben a fázisban azt érdemes átgondolniuk a vállalkozóknak, hogy hogyan tudják elérni a potenciális ügyfeleket annak érdekében, hogy megismerjék a célcsoport véleményét a vélt problémáról. Érdemes kérdőíves vagy egyéb megkérdezésen alapuló felmérést végezni, amely során kideríthetik, hogy az adott célcsoport hogyan vélekedik a felvázolt problémáról, valamint hogy az ötletgazda megoldását elfogadhatónak, kedvezőnek ítéli-e meg a kiszemelt vásárlók közössége.
A 4. fokozat során a felvázolt problémára javasolt megoldás sikerét szükséges tesztelni, a gyakorlatba átültetve. Noha a potenciális célcsoport attitűdjét az előző fázisban már feltérképezték az ötletgazdák, elengedhetetlen, hogy a gyakorlatban, egy konkrét döntési helyzetben is begyűjtsék a célcsoport visszajelzéseit. Tehát voltaképpen a piacra szánt termék első prototípusát kell a potenciális vásárlók elé tárni.
5. Termék piacérettségének validálása
A próbatermék piaci tesztelése során beszerzett visszajelzéseket strukturáltan kezelve szépen körvonalazódik, hogy melyek a preferált, valamint a kevésbé preferált termékjellemzők. Jó esetben ebben a szakaszban már számokkal igazolható, hogy az adott piacon valóban van létjogosultsága a szóban forgó terméknek. A folyamat ezen pontján továbbá az is egyre precízebben meghatározható, hogy milyen módon fog történni az ügyfélszerzés a későbbiekben.
6. Bevételi modell validálása
Amennyiben a piac visszaigazolta, hogy igényt tart a vállalkozás által kínált termékre, ki kell alakítani az árazási modellt, meg kell határozni az értékesítési csatornákat, valamint az ügyfélértéket is. A további növekedés ütemét, sarokszámait ebben a szakaszban szükséges felvázolni. Ezen felül az esetleg felskálázáshoz szükséges növekedési finanszírozás mértékét is ezen a ponton érdemes legalább hozzávetőlegesen megjelölni.
7. Végleges prototípus
A check list 7. fokozata akkor pipálható ki, amennyiben az ügyfelekkel megismertetett prototípus változatát már a lehető legjobb minőségben tudja a vállalkozó a piac elé tárni. Ez a termék – optimális esetben – kielégíti a célcsoport minden – az előzőekben már megismert – igényét, és alkalmas lehet a felskálázásra.
8. A költségoldal validálása
Az előző pontok során ideális esetben körvonalazódtak az értékesítési csatornák, a bevétel forrása, eszközei. Ebben a
9. Lényeges mérőszámok azonosítása és validálása
Ahhoz, hogy fenntartható legyen a profitabilitás, előzetesen szükséges meghatározni azokat a főbb teljesítménymutatókat, amelyek mentén a későbbiekben folyamatosan monitorozható a cég állapota. Előre meghatározott célok, akciótervek, koncepciók hajtják a vállalkozásokat, és igazolják vissza a piaci létjogosultságukat.
Az egyes pontokon lelkiismeretesen és precízen végighaladva viszonylag könnyedén ellenőrizhető, hogy egy adott vállalkozásra milyen teendők várnak még, mielőtt elmondhatja magáról, hogy megérett a befektetésre.
Az út elején tartó vállalkozóknak komoly segítséget nyújthat a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. szakmai támogatásával megvalósuló Alba Accelerator program őszi fordulója, amelyet július folyamán hirdetnünk meg. A folyamat vége felé járó cégek pedig bátran fordulhatnak finanszírozásért tőkealapjainkhoz is, amelyekről bővebben az alapkezelő új honlapjáról elindulva tájékozódhat.