Generációs kihívások - mi ez a hype a generációkkal?
Régen is voltak generációk, akkor mi ez a hype most a generációs különbségek körül? Bár ne becsüljük alá a különböző korosztályhoz tartozó munkatársak változó igényeit, azonban hiba lenne egy-egy generációhoz tartozókat bedobozolnunk, ráhúzva az egységes jellemzőket – figyelmeztet szakértőnk, Róbert Nóra a LifeTraining Központ trénere cikksorozata első részében.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben? Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
„A mai fiatalok mindenelőtt a luxust kedvelik, nem tisztelik a szüleiket, és gyakorlatok helyett fecsegni szeretnek" - Szókratész (Idézi Rice, 1987)
Szókratész a fenti gondolatokat több mint 2 ezer évvel ezelőtt írta, vajon miért ennyire aktuális ez a mai napig?
Generációk mindig is voltak és lesznek. Miért is olyan „hype” ez a téma akkor? Gutenberg idején attól tartottak, hogy az emberek nem fognak jóízűen beszélgetni már egymással, hanem mindenki egy csendes sarokban fog gubbasztani könyvvel a kezében. Valljuk be, hogy a generációk egészen a múlt századig senkit nem érdekeltek. Annyira hasonló életpályát írtak le a családok a nagyszülőktől az unokáig, egymásnak adva a stafétabotot, hogy nem volt értelme bármi különbözőséget is feszegetni közöttük.
De mi alapján merünk generációkat egyáltalán megkülönböztetni?
Mannheim Károly a generációs kutató szerint két markáns dolog kell a generációs tudat kialakulásához. Az első egy krízis, mint pl. háború, gazdasági válság, politikai fordulat, a második pedig gyors társadalmi változások, mint pl. új technológiák. A generációkat ez alapján veterán, baby-boom, X,Y,Z és Alfákra csoportosítjuk. (lsd. keretes írásunkban a jellemzőiket). A generációk megkülönböztetését a fentiek alapján, az ipari forradalomhoz kötjük. Életünk hosszának kitolódásával régen 3, ma már 6 generáció él együtt.
Csak óvatosan a sztereotípiákkal
Egy-egy generációt hiba lenne bedobozolnunk, ráhúzni egységes jellemzőket. Azért mert egy bizonyos csoportnak azonos a születési száma még nem feltétlen egyformák, hiszen akár a személyiségeikben is különbözhetnek. Egyszerű belegondolnunk abba, hogy egy borsodi településen élő közmunkát végzőnek még ha ugyanannyi idős is, nem a távmunka megoldásán fáj a feje, mint a pesti multinacionális vállaltnál dolgozó kortársainak.
Szerzőnkről:
Róbert Nóra a Corvinus Egyetemen végzett, majd ezt követően HR kutatóként és szakértőként dolgozik. Jelenleg a LifeTraining Központ készségfejlesztő tréningjeiben lát tréneri feladatokat.
A mi tanácsadói tevékenységünk során is gyakran merül fel ez a témakör. Attilának, egy ismertebb kkv ügyvezető igazgatójaként is újgenerációs kihívásokkal kell megküzdenie nap, mint nap. A vállalatánál az idén a babyboom korosztályból több kulcs ember kéri a nyugdíjaztatását, ugyanakkor pótolni a tudásukat, tapasztalataikat lehetetlen küldetésnek érzi. Attila vállalatánál is négy generáció dolgozik együtt, akiknek napi kihívás az együttműködés. Vallja, hogy ilyen mély szakadékot még nem érzett a generációk között az élete során és ez folyamatos konfliktusok forrása, ami felemészti idejét, energiáját. Attila azt tapasztalja, hogy a fiatal magabiztos munkatársainak tudása, magabiztossága az internet és digitalizáció által, aggodalomra ad okot az idősebb kollégáknak, akik ebből kiszorítva érzik magukat.
Elindult a Piac & Profit Online Akadémia!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.
Attila vállalata próbálja felvértezni magát a várható történésekre, a HR részlegük már generációmenedzsment alapon működik, de még így sincsenek jó helyzetben.
Ebben a nagy turbulenciában nehéz kapaszkodókat találni számukra, az eddigi jól bevált válaszok, technikák, receptek nem működnek. A kérdések, a problémák manapság is ugyanazok, mint régen, csak a megoldások mások. Ez ad okot a bizonytalanságra.
Ezért jól jöhet segítség, hogy a konfliktusok ne mélyüljenek, hanem inkább a tudatos együttműködés és szinergia erősödjön a vállalatnál.
A cikk folytatásában szakértőnk komplett kulcskészletet ad a cégvezetőknek a generációs kihívásokhoz!
Háborús nemzedék. Egy új világot építettek fel, ahol értékes tudást és tapasztalatot halmoztak fel. Jellemzően már nem aktívak a munkaerőpiacon. A veterán generáció a 20. század viharai árnyékában nőtt fel és szocializálódott, az alkalmazkodás a siker záloga volt. Számukra érték egy munkahelyen ledolgozni az életüket. Tisztelik a kétkezi, fizikai munkát és az életkorhoz köthető tapasztalatnak nagy tekintélye van köreikben.
Baby-boom 1946-1964 között születtek
Tapasztalt, idősebb munkavállalók, akik fegyelmezettek, tisztelettudók és kitartók. A hagyományok erősen hatnak rájuk. Nehéz lépést tartaniuk a felgyorsult digitális fejlődéssel. Bejáratott sémákat kedvelik, a változásokra nehézséggel tekintenek. Tekintély és szabálytisztelők, feladat orientáltak. Nehezen élik meg a fordított szocializációt, a fiatalok tudásának elismerését.
X generáció 1965-1979 között születtek
Digitális bevándorlók. Munkaerőpiac gerincét alkotják, most vannak a teljesítőképességük csúcsán, munkabírásuk elismerésre ad okot. Fontos tudni, hogy a jelenlegi vezetők nagy része X generációs. Tudásuk, tapasztalatuk, bölcsességük, munkafegyelmük és lojalitásuk nagy érték. Éltek a rendszerváltással együtt jött kivételes lehetőségekkel, de a válság is nagy hatással volt rájuk. Szendvics generáció is egyben, hiszen a szülőket ápolva, nevelik gyerekeiket, munka-magánélet egyensúlyát nehéz megteremteniük. X-esek a legrugalmasabbak, ő tudnak legjobban együttműködni a többi generáció tagjaival. Lojalitás, elismerés, státusz prioritás számukra.
Y generáció 1982–1995 között születtek
Ezredfordulós, millenaris avagy a digitális bennszülöttek első nemzedéke. Siker, pénz, karrier a fő mozgatórugóik. A lojalitást, az engedelmességet nem ismerik. Ami nincs az interneten, az nem létezik. Harcias, magabiztos, energikus, kifejezetten tehetséges fiatalok. Újítok, nagy önbizalommal kérdőjelezik meg az eddig bevált módszereket, nem ragaszkodnak az évekig bevált szabályrendszerekhez. Y generációsokra jellemző a Pán Péter szindróma, amely arra utal, hogy tanulmányok kitolódása által, aktív munkavállalóként késleltetetten jelennek meg a munkaerőpiacon és mellette a szülői ház nyújtotta komfortot élvezik.
Z generáció 1996-2009 között születtek
Szupermost vagy bedrótozott nemzedék. A legkisebb létszámú generáció és a legoktatottabbak. Jellemző rájuk a multitasking (egyszerre több feladatot végeznek párhuzamosan). Több médium, platform felhasználói is. Erős gyakorlatiasság problémamegoldó képesség, jó figyelemmegosztás, kiváló technikai érzék jellemző rájuk. Nagy önbizalommal állnak hozzá az előttük álló feladatokhoz.
Alfa generáció (2010-től születtek)
A legfőbb érték számukra az új technológiák nyújtotta szabadság, valamint a kapcsolódás lehetősége, és minden élményüket azonnal megosztják a közösségi oldalakon. Aggasztóan magányosak, ugyanakkor nagyon tudatosak, felkészültek lesznek. Az alfák a jövő nagy átalakítói lesznek, akik képesekké válnak megoldani a világméretű problémákat.