Vállalkozni szeretnénk, és úgy döntöttük, hogy a sikereinket egy franchise-hoz csatlakozva szeretnénk elérni. Egy jól bevezetett márka mellett döntünk, befektetünk, és hátradőlünk, biztosra véve, hogy a pénz is dől hamarosan. De mégsem. Vajon mi romlott el? Segíthet elkerülni a kudarcot, ha figyelünk néhány alapvető szempontra, amivel csökkenthetjük a kockázatot.
Stabil márkanév
Az első lépés, hogy a figyeljünk arra, a választott franchise sikeres, már befutott márkanévhez kapcsolódjon. Minél ismertebb a márka, annál kevesebb energiát és pénzt kell majd befektetnünk a marketingköltségekbe, a bevezetés is zökkenőmentesebb lehet. (Persze sok esetben viszont magasabb a belépés költsége, de erről később.)
Tudás
Hasznos, bár nem okvetlenül szükséges, hogy az átvett üzleti a mi képzettségünknek, gyakorlatunknak megfelelő iparágba, szektorba tartozzon. Nem minden esetben elegendő a mi lelkesedésünk, ha speciális tudást igénylő a terület, amibe fektetünk, kell stabil szakértelem is. Érdemes alaposan körbejárnunk azt is, hogy az átadó rendelkezzen elegendő tudással, tapasztalattal, know-how-val, amire mi is építkezhetünk. Emellett pedig, nem utolsó sorban képes arra, hogy mindezt használható tudásként át is tud adni számunkra. Fordítsunk időt arra is, hogy az átadó céggel, a rendszer gazdájával jól megismerjük egymást, ez a későbbi viták, félreértések miatt lehet fontos. Tisztázzuk az elvárásokat, így nem érhet meglepetés a későbbiekben. Alapvető elvárás, hogy az átadó rendelkezzen egy mindenre kiterjedő kézikönyvvel, amiből minden apró részletet megtudhatunk az adott franchise működéséről. Ha ez nincs, csak elméleti tudásátadás, érdemes új lehetőségek után kutatnunk.
Szintén kritikus területet jelentenek az anyagi kérdések. Ha a franchise lehetőségeket böngésszük, találkozhatunk viszonylag alacsony és igen magas belépési küszöböt támasztó márkákkal is. Mérlegeljük, hogy mennyit fektetünk be, és ne a teljes összeget költsük a kezdeti beruházásra! Hiszen ha az első pillanatban lenullázzuk a számlánkat, a további felmerülő költséget boríthatják a terveinket. Ha túl magas a belépési díj számunkra, nézelődjünk tovább, nem érdemes minden tartalékunkat feltenni egy lapra. Ugyancsak tisztázni kell a legelején a forgalom után fizetendő jutalék mértékét is. Végezzünk kalkulációkat, mérlegeljük a működéssel járó költségeket, a mi igényeinket, és ha túl magasnak ítéljük meg a kötelezően fizetendő havi összeget, inkább nézzünk más lehetőség után, ne bízzunk a vak szerencsében, hátha a várt számok duplája lesz az értékesítés. Nem lesz.
A piaci rés
Végezzünk piaci felmérést a környéken, ahol szeretnénk belevágni a franchise üzletbe. Van-e megfelelő kereslet? Ez a mi elvárásainknak elegendő? Mekkora a konkurencia? A versenytársakat nem hagyhatjuk ki a számításainkból, kudarchoz vezethet, ha figyelmen kívül hagyjuk a létezésüket. Egy telített piacra még egy igen kecsegtető, roppant sikeres koncepció is nagyon nehezen tud betörni.
Visszajelzések
Mindenképpen mérjük fel, hogy a rendszer átadó gazdája a későbbiekben milyen fejlesztéseket tervez, hogyan szeretne tovább lépni. Ez bennünket is érinthet. Emellett nagyon fontos, hogy ne engedje el a kezünket, folyamatosan legyen visszacsatolás, hogy a munka, amit végzünk az ő elvárásainak is megfelel. Hiszen a minőség megtartása, a rendszer egységessége mind, mind a siker része kell, hogy legyen.