Néhány év és itt az alfa-generáció

Milyen szakképzést igényel a 21. század átalakuló technológiai és üzleti környezete? Milyen értékrenddel és szokásokkal érkezik a munkaerőpiacra a 2005 után született alfa-generáció, melynek tagjai már nem is ismerik, milyen az, amikor az életvitelünk még teljesen offline és analóg volt online és digitális helyett? Erről is beszéltek az előadók a Piac & Profit Okos cég című konferenciáján.

Milyen készségekkel maradhatunk az automatizáció, robotizáció és a mesterséges intelligencia terjedése ellenére továbbra is keresett munkaerők?

  • Soft skillek (kommunikáció, empátia, EQ)
  • Kritikai értékelés
  • Változási készség
  • Innováció
  • Élethosszig tartó tanulás
  • Agilitás és rugalmasság
  • Digitális kompetenciák
  • Együttműködés, nyitottság
  • Hatékony stresszkezelés
Kilenc gondolat az Y-generációsokról, amit érdemes rendbetenni
Mi a fene van a mai fiatalokkal? Sok munkáltató szembesül azzal, hogy az Y-generáció – látszólag – egyik pillanatról a másikra hajlamos felpattanni az asztaltól. De ez csak látszólag van így, mert ha megértjük miben különböznek ők a korábbi generációktól, akkor lesz eszközünk a motivációjukra is.
Az elvárásoknak ebbe a rendszerébe érkezik az alfa-generáció, vagyis a 2005 után született fiatalok (legidősebb tagjaik már 13 évesek, öt év múlva, 2023-ra nagykorú munkavállalókká válnak). Ők már az Y generációtól is eltérnek:
  • Gyors sikereket akarnak.
  • Nem szeretik a monotonitást.
  • Sokat kell őket dícsérni.
  • Azt szeretik, ha ők osztják be maguknak a munkát.
Mi fontos a mai fiataloknak, a Z-generációnak a munkahely megválasztásakor? A brand ereje csak a hatodik helyen van a felsorolásukban.

Fontos nekik, hogy milyen digitális eszközöket kapnak a munkájukhoz, milyen szoftver-rendszereket használ a cég, milyen munkabeosztást követelnek meg tőlük (például van-e lehetőség home office-ban dolgozni, lehet-e csúsztatni, később bejárni, mert imádnak sokáig aludni), lehetnek-e a munkájukban proaktívak, önálló ötletekkel előállók, kezdeményezők, valamint milyen jutalmazási rendszerre számíthatnak.

Korszerű szakképzést!

"Nem elég a harminc éves slide-okat lecserélni. Készségeket kell fejleszteni, hogy a fiatal munkavállalók tudjanak válogatni az óriási információtömegből", mondta Monszpart Zsolt, a Magyar Innovációs Szövetség alelnöke.

A tanintézményeknek gondolkodni kellene megtanítani az embereket, nem pedig passzívan befogadni és bemagolni az adatokat, ismeretanyagokat. Jó módszer a kreativitás és az önálló gondolkodás serkentésére az úgynevezett "fordított osztályterem. Kiküldjük az anyagokat, másnap csak megvitatjuk. Nem tud hozzászólni az, aki nem tanulta meg" - magyarázta Dr. Dietz Ferenc, a Budapesti Gazdasági Egyetem kancellárja.

A cégek erősen adatintenzív tevékenységet folytatnak, s ezeket az információhalmazokat az emberi elméknek továbbra is át kell látniuk. "A munkavállalók egyre inkább a képi, vizuális megjelenítésben dolgoznak" -mondta Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Kft. ügyvezetője.

"Lehet ellenállni az új technológiának, de nem érdemes. A gyerekeid feje búbját látod folyton, mert a mobiljukba vannak bújva. Ez a generáció már úgy nőtt fel, hogy a feje búbját látod csak. Nektek kell alkalmazkodni hozzájuk. Öt-tíz év múlva ők lesznek a felsővezetők és cégvezetők" - mondta Jagodics.

"A következő húsz évben 100-200 évnyi fejlődést fogunk megélni" - mondta Kelemen Viktor, a Bureau Veritas ügyvezetője.

Nem erre az állásra, de jönnék
Hihetetlen ütemben termelődnek és terjednek a közösségi média felületein az álláshirdetések. Látszólag nagyon egyszerűen használható ez a vadászmező, valójában azonban sok olyan érzékeny pontja van a kommunikációnak, amelyen elcsúszhat egymás mellett a kereslet és a kínálat.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo