Fejlesztés nélkül lecsap a konkurencia

Pár éve még nem is létezett, mára egyre népszerűbb termék a dobozos, nagy kiszerelésű gyümölcslé. Hiába viszonylag új termékről van szó, fejleszteni folyamatosan muszáj.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Polgár Károly hat éve foglalkozik gyümölcslékészítéssel. Az első négy évben egy másik üzemmel közösen állította elő a termékeit, aztán átállt a teljesen saját gyártásra. Nagy lépés volt ez a vállalkozás életében, de még mindig fejleszteni szeretne. Pedig már így sem kicsi a géppark, amire szükség van a Csíkvándi nektár készítőinek.

Kép:Flickr

- Ha mindent beleszámolunk, 10-12 géppel dolgozunk, hiszen minden munkafolyamathoz külön masina szükséges, és persze egyes munkafázisokban az sem mindegy, hogy melyik gyümölcshöz melyiket használjuk. A feldolgozást megelőzi a szüretelés és a mosás. A csonthéjasakat ezután ki kell magozni, majd pürésíteni. A többit pedig csutkával együtt péppé daráljuk. A nem fogyasztható gyümölcsrészeket egy szalagprés kiszedi, hogy ne kerüljenek be a késztermékbe. A héj, a csutka, a mag, tehát a száraz rész körülbelül a gyümölcs egyharmada. A pépeket egy csőrendszeren keresztül továbbítjuk a pasztőrözőbe, majd a levet dobozoljuk. A gépeink összértéke meghaladja a 70 millió forintot.

Milyen anyagi ráfordítást követelt az indulás? Milyen pályázati lehetőségeket vett igénybe?

Sajnos azt kell mondanom, hogy Magyarországon nagyon nehéz a pályázatokon való részvétel. Ahelyett, hogy segítenék a vállalkozókat, úgy érzem, hogy a legkisebb hibákért is büntetnek. Két évvel ezelőtt jártam úgy, hogy az általam megvásárolni kívánt pasztörizáló gép még nem létezett hivatalosan, mert még nem engedélyezték, így nem is szerepelt a katalógusban. Egy másik gép gyártását pedig 2013-ban már befejezték. Most már lényegesen jobb a helyzet, mert már számla alapján kell elszámolni. Bemutatom, hogy milyen gépet vettem a fejlesztéshez és azt elfogadják.

(A „Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése” című felhívás 65 milliárd forint keretösszegéből a pályázó vállalkozások számára lehetőség nyílik a modern eszköz- és gépparkok, valamint fejlett infrastruktúrával ellátott telephelyek kialakítására.)

Túl a mélyponton a piac
Túllendült a mélyponton a gyümölcslépiac, volumenben 7 százalékot meghaladó, értékben pedig ennél is nagyobb, 12 százalékos növekedést regisztráltak. A különféle szegmentációk szerint azt mondhatjuk, hogy a növekedés motorjai a magasabb gyümölcstartalmú kategóriák, a diszkont csatorna és (újra) a kartondobozos csomagolás. Az ok mindenekelőtt az FMCG piacon általánosan növekedő vásárlási kedv, de az online pénztárgépek bekötése is hatással lehetett a számok javulására. A közétkeztetési törvény  életbe lépésével az iskolák, közintézmények is jobban odafigyelnek mit adnak a gyerekeknek, melynek részeként háttérbe szorítják az alacsonyabb gyümölcstartalmú termékeket, helyüket a dzsúszok és a nektárok veszik át. A piac növekedéséhez a gyártói és a kereskedelmi márkák egyaránt hozzájárultak, a Trade Magazin elemzése szerint.
Kívánnak a közeljövőben terjeszkedni?

Terjeszkedni egyszerűen muszáj. 2011-ig Dunántúlon összesen négyen készítettünk gyümölcsleveket, aztán az elindult pályázatoknak köszönhetően a 2014-re már 24-en lettünk. A piac eközben nem növekedett, csak már többen osztozunk rajta. A drasztikus bevételcsökkenést pedig nyilván mindenki el szeretné kerülni. Nekünk többek között egy új töltőgépre lenne szükségünk. Mi eddig 3 és 5 literes kiszerelésben kínáltuk a leveinket, de kiderült, hogy a kisebb palackokban jobban vennék. A mi gépeink viszont nem alkalmasak a flakonba töltésre.

Éttermekkel és szállodákkal érdemes üzletet kötni?

Megpróbáltuk, de kiderült, hogy a külföldi vendégek nem veszik szívesen, hogy a rostos levek rostjai megmaradnak a pohároldalán. Azt mondják, nem gusztusos, ők csak a szűrt leveket isszák szívesen. A szűréshez viszont ugyancsak speciális gépet kellene beszereznünk, mert a sima szűrő erre a feladatra nem alkalmas.

K.

Tartósítás természetesen
A csomagolásként szolgáló zacskót légmentesen lezárja az adagoláshoz szükséges csap, ezért tartósítószerre nincs szükség. A gépet úgy alkották meg, hogy a tasakot teljesen csurig töltse, az esetleges minimális bent maradt levegőt pedig kiszívja. A termék a fogyasztás megkezdése után sem érintkezhet levegővel, így sokáig eláll. Ez a melegtartósításnak is köszönhető.
- Ha 80 fokra melegítenénk fel a levet, akkor a vitaminok elbomlanának, viszont mi csak 60-70 fokon pasztörizálunk. Ennyi már elég ahhoz, hogy a csíramentesítsünk, vagyis a baktériumok elhaljanak, de a vitaminokban ne essen kár. Bizonyos hasznos enzimek tényleg tönkremennek, de nincs olyan tartósítási eljárás, amelynek ne lenne hátránya. Ha hideg eljárással tartósítanánk, akkor mesterséges adalékanyagokat, szereket kellene használnunk. Valamit valamiért. Az italokat az általunk termesztett zöldségekből és gyümölcsökből készítjük. A tasakokba nem vízzel felöntött koncentrátumokat töltünk. Cukrot nem adunk a levekhez, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják azokat. Egy doboz gyümölcslé mintegy 9-10 kg gyümölcsből készül. A legnépszerűbb természetesen az alma- és a meggylé, és sokan kedvelik a homoktövisnektárt is - mondta Polgár Károly.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo