Bár egy családi vállalkozásnak mindig a saját tevékenysége áll a középpontban, azonban már egy közepes méretű családi vállalkozás is számos olyan pénzügyi-, kereskedelmi- és ingatlan érdekeltséggel rendelkezhet, amely változatossá teszi a saját portfólióját. Ezek kezelése és átlátása komoly kihívást jelent a család egészének. Erre a kihívásra jöttek létre a family office-ok, amely intézménnyel a család pénzügyei hatékonyan és eredményesen kezelhetők.
A hagyományos family office egy családi vállalkozás által és érdekében létrehozott cég, melynek az egyetlen funkciója a jelentős családi vagyon egyesítése és kezelése. Jellemzően ezek a cégek a családi vállalkozások egyes befektetéseiért, az adóügyeiért, a jótékony célú tevékenységeik szervezéséért vagy a jogi ügyek koordinációjáért felelősek.
A family office alapvető célja ugyanis az, hogy a család vagyona a lehető leghatékonyabban és leggördülékenyebben szálljon át a következő generációkra.
„A family office kifejezés utalhat egy vagy több generáció által alapított és menedzselt befektetési csoportra is, azonban a számunkra relevánsabb változat, amikor egy kifejezetten ilyen célra létrehozott vállalkozás egy (Single Family Office – SFO) vagy több (Multi-Family Office) családi vállalkozás vagyonát kezeli” - mondta el dr. Vámosi Róbert, a dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda generációváltásért felelős szakágának vezető ügyvédje.
A SFO egy olyan cég, amely a megbízó család vagyonának, befektetéseinek és egyéb pénzügyi ügyvitelek menedzselésében nyújt segítséget, kezdve az adminisztratív teendőktől, egészen a bérszámfejtésen át a befektetett eszközök monitoringozásáig. A társaság tőkéje ebben az esetben maga a család vagyona, amely jellemző esetben több generáción átívelően halmozódik fel.
„Az idő előrehaladtával azonban egyre szélesedik a családi vagyonkezelők tevékenységi köre. A family office-ok, a teljesség igénye nélkül, különböző befektetéseket hajtanak végre vagy épp befektetési tanácsokat adnak, filantróp jellegű tevékenységeket végeznek, kezelik a család nem pénzbeli eszközeit, lebonyolítják az adózás teljes folyamatát, valamint pénzt folyósítanak a rokonság tagjainak (pl. felsőoktatási költségek finanszírozása céljából)” – tette hozzá a szakember.
Vagyonkezelő cégek már régóta léteznek Magyarországon, de a tényleges és hatékony működést segítő jogszabályi kerteket csak pár éve teremtették meg idehaza. „A bizalmi vagyonkezelőkről szóló jogszabályt már több, mint 5 éve kihirdették, de folyamatosan módosítanak rajta, hogy egyre vonzóbbá tegyék ezt a jogintézményt” – emelte ki Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának vezetője.
Ezzel kapcsolatosan fontos megemlíteni, hogy az üzleti alapú bizalmi vagyonkezelői tevékenység MNB-engedélyhez kötött, amelyet Kft., Zrt., külföldi cég fióktelepe, vagy ügyvédi iroda végezhet. A megbízott vagyonkezelőnek megfelelő szakmai kompetenciával és jelentős saját tőkével kell rendelkeznie egy magas összegű pénzügyi biztosíték mellett.
Bagdi Lajos zárásként kiemelte: „A bizalmi vagyonkezelő bevonása a megfelelő szakértelem biztosításán túl egyúttal ellenőrizhetetlenné teszi a vagyonelemek tényleges tulajdonosának személyét. Ez és a sok esetben kedvezőbb adózási szabályok várhatóan fokozatosan egyre népszerűbbé teszik a bizalmi vagyonkezelő vállalkozások bevonását a családi vagyon kezelésébe”.