Ez tényleg elad: haszonérvelés

Alapvető (lenne), hogy egy értékesítő ismerje a terméket, amit árul. De ez csak az első lépés. A sikeres eladáshoz a fogyasztó szemszögéből kell látnunk a dolgokat. Értékesítési és marketing szakértőnk, Szalai Károly bevezet a haszonérvelés rejtelmeibe.

Korábbi cikkemben utaltam arra, hogy egy igazán profi értékesítő nem termékjellemzőket, tulajdonságokat ad el elsősorban, hanem termékelőnyöket, és megoldásokat a vásárló problémájára, igényeire reflektálva. Ezt szeretném jobban kifejteni ebben az írásban, hiszen egy autók értékesítésével foglalkozó kkv-nak sem mindegy, hogy az autó, amit kínál vérbeli élsportoló és különösen dinamikus közlekedést tesz lehetővé vagy hogy „csak” egy hathengeres motorral rendelkezik…

Mindjárt más!
Természetesen van olyan termék, ahol a műszaki specifikációk felsorolása elkerülhetetlen, például az okostelefonok, vagy egyéb hi-tech kütyük piacán, de mindjárt másképp néz ki vásárlói szemszögből, ha összehasonlítjuk a kétféle szöveget:

Termékjellemző

Termékelőny

4.3'' SUPER AMOLED Plus kijelző

4.3'' SUPER AMOLED Plus kijelző: varázslatos színárnyalat, könnyű olvashatóság és energiatakarékosság

Kétmagos alkalmazásprocesszor

Kétmagos alkalmazásprocesszor: villámgyors kétmagos processzor gondoskodik az azonnali élményekről, több alkalmazás egyidejű futtatásáról, weboldalak gyorsabb megjelenítéséről

Célcsoport, te mindenható!

Amikor egy kkv meghatározza a kommunikációs céljait, vagy például értékesítést támogató reklámanyagot készít valamiről, fontos tudni, hogy kinek szándékozunk eladni, ki a termékünk célcsoportja. Nem mindegy ugyanis, hogy műszaki beállítottságú embereknek, szakembereknek, témában jártas rétegnek, vagy olyasvalakiknek szeretnénk értékesíteni, akiket kevésbé érdekelnek a műszaki paraméterek, sokkal inkább az érzelmeik vezérlik őket. Alapvetően az emberek nagy többsége érzelmi alapon vásárol, ezért ezt kell kihangsúlyoznunk az értékesítésben ugyanúgy, mint a például a reklámszövegírásban.

A vásárlási döntés bonyolult folyamat Kép:PP grafika

Egy, két, há’: termékjellemző, termékelőny, haszon.

Az értékesítő, ha nincs meg a megfelelő tudása a termékről, szolgáltatásról, bajosan tudja később eladni azt a vásárlóknak. Az alapos termékismeretre azért is van szükség, hogy a vásárló igényeit ki tudjuk elégíteni a megfelelő termékkel. Olyan termékkel, amire szüksége van, és később ne hozza vissza, mondván, hogy megvetettek vele valamit, ami felesleges…

Egy eladónak tisztában kell lenni a termékek jellemzőivel, bizonyos tulajdonságaival. A színével, méretével, fő ismertetőjegyeivel. Egy érintőképernyős okostelefon esetén a termék jellemzője lehet például az előbb említett AMOLED kijelző; a kétmagos processzor; az ultravékony, 8,49mm-es kialakítás; full HD videofelvétel és lejátszás, stb.

Értékesítés közben a termékjellemzők puszta felsorolása nem lehet elégséges, hiszen meg kell tudnunk mutatni a vásárlónak, érzékeltetnünk kell vele, érvelnünk kell, hogy mivel is tud többet az adott termék, mint egy másik. Illetve, hogy milyen előnyei lehetnek az adott terméknek a vásárló számára. Az előbb említett telefonos példánál maradva az AMOLED kijelzőről elmondhatjuk, hogy varázslatos színárnyalatokkal rendelkezik, könnyű olvashatóságot tesz lehetővé és energiatakarékos is egyben. Vagy az is előnye a terméknek, hogy a kétmagos processzornak és a full HD videós funkcióknak köszönhetően a telefonnal készített felvételek kiváló minőségben, és szaggatás nélkül nézhetők vissza akár egy nagyképernyős TV-n is. Ezek a termékelőnyök.

Követendő példák
Mennyivel fantáziadúsabb egy kozmetika honlapján vagy ne adj isten bejáratánál egy ilyen feliratot látni?Dugdostad már a kezed? Soha többet nem kell! Szolid vagy extrém körmökre vágysz? Akkor itt jó helyen jársz…
Mint, ezt: Manikűr, pedikűr, műköröm…
De egy étterembe is szívesebben tér vissza az ember, pláne, ha még jól is főznek, ha egy ilyen étlapot olvasgathat: Vörösboros vaddisznópörkölt házi galuskával – a budai hegyekből származó, frissen lőtt vaddisznóhúsból, minőségi vörösborban párolva, friss borókabogyóval és kakukkfűvel ízesítve - azoknak, akik pikánsan szeretik.
Az pedig, hogy a speciális termékelőnyökből milyen haszna származik magának a vevőnek, milyen megoldásra van szüksége a vásárlónknak, ez az, ami igazán el tudja adni a terméket. Egy ingázó diáknak például a full HD csúcsminőségű kijelző és a kétmagos processzor letöltési sebessége arra is tökéletes, hogy buszozás közben filmeket nézhet a telefonján, amíg hazaér, és utána könnyebben tud a tanulásra koncentrálni. De a hipergyors processzor arra is megoldást nyújthat, hogy egyidejűleg több alkalmazást futasson a használója, így egy diák utazás közben akár bizonyos házi feladatokat is elvégezhet az iskolából hazafelé tartva, ezzel több ideje lesz a barátaira, vagy sportra.

Haszonérveljünk!

Egy vállalkozás, ha komolyan szeretne versenyelőnyre szert tenni, illetve érthető módon, a vásárlók nyelvén szólva szeretne kommunikálni és hatékonyan eladni, akkor felépíti a maga haszonérvelési láncát, ami nem áll másból, mint összeírja egy táblázatba a termékeinek jellemzőit, azok előnyeit, és az ebből származó megoldásokat. És eszerint érvel, kommunikál a vásárlóival.

Szalai Károly salesblogforu.wordpress.com

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo