Korábbi cikkemben utaltam arra, hogy egy igazán profi értékesítő nem termékjellemzőket, tulajdonságokat ad el elsősorban, hanem termékelőnyöket, és megoldásokat a vásárló problémájára, igényeire reflektálva. Ezt szeretném jobban kifejteni ebben az írásban, hiszen egy autók értékesítésével foglalkozó kkv-nak sem mindegy, hogy az autó, amit kínál vérbeli élsportoló és különösen dinamikus közlekedést tesz lehetővé vagy hogy „csak” egy hathengeres motorral rendelkezik…
Termékjellemző |
Termékelőny |
4.3'' SUPER AMOLED Plus kijelző |
4.3'' SUPER AMOLED Plus kijelző: varázslatos színárnyalat, könnyű olvashatóság és energiatakarékosság |
Kétmagos alkalmazásprocesszor |
Kétmagos alkalmazásprocesszor: villámgyors kétmagos processzor gondoskodik az azonnali élményekről, több alkalmazás egyidejű futtatásáról, weboldalak gyorsabb megjelenítéséről |
Amikor egy kkv meghatározza a kommunikációs céljait, vagy például értékesítést támogató reklámanyagot készít valamiről, fontos tudni, hogy kinek szándékozunk eladni, ki a termékünk célcsoportja. Nem mindegy ugyanis, hogy műszaki beállítottságú embereknek, szakembereknek, témában jártas rétegnek, vagy olyasvalakiknek szeretnénk értékesíteni, akiket kevésbé érdekelnek a műszaki paraméterek, sokkal inkább az érzelmeik vezérlik őket. Alapvetően az emberek nagy többsége érzelmi alapon vásárol, ezért ezt kell kihangsúlyoznunk az értékesítésben ugyanúgy, mint a például a reklámszövegírásban.
Egy, két, há’: termékjellemző, termékelőny, haszon.
Az értékesítő, ha nincs meg a megfelelő tudása a termékről, szolgáltatásról, bajosan tudja később eladni azt a vásárlóknak. Az alapos termékismeretre azért is van szükség, hogy a vásárló igényeit ki tudjuk elégíteni a megfelelő termékkel. Olyan termékkel, amire szüksége van, és később ne hozza vissza, mondván, hogy megvetettek vele valamit, ami felesleges…
Egy eladónak tisztában kell lenni a termékek jellemzőivel, bizonyos tulajdonságaival. A színével, méretével, fő ismertetőjegyeivel. Egy érintőképernyős okostelefon esetén a termék jellemzője lehet például az előbb említett AMOLED kijelző; a kétmagos processzor; az ultravékony, 8,49mm-es kialakítás; full HD videofelvétel és lejátszás, stb.
Értékesítés közben a termékjellemzők puszta felsorolása nem lehet elégséges, hiszen meg kell tudnunk mutatni a vásárlónak, érzékeltetnünk kell vele, érvelnünk kell, hogy mivel is tud többet az adott termék, mint egy másik. Illetve, hogy milyen előnyei lehetnek az adott terméknek a vásárló számára. Az előbb említett telefonos példánál maradva az AMOLED kijelzőről elmondhatjuk, hogy varázslatos színárnyalatokkal rendelkezik, könnyű olvashatóságot tesz lehetővé és energiatakarékos is egyben. Vagy az is előnye a terméknek, hogy a kétmagos processzornak és a full HD videós funkcióknak köszönhetően a telefonnal készített felvételek kiváló minőségben, és szaggatás nélkül nézhetők vissza akár egy nagyképernyős TV-n is. Ezek a termékelőnyök.
Haszonérveljünk!
Egy vállalkozás, ha komolyan szeretne versenyelőnyre szert tenni, illetve érthető módon, a vásárlók nyelvén szólva szeretne kommunikálni és hatékonyan eladni, akkor felépíti a maga haszonérvelési láncát, ami nem áll másból, mint összeírja egy táblázatba a termékeinek jellemzőit, azok előnyeit, és az ebből származó megoldásokat. És eszerint érvel, kommunikál a vásárlóival.
Szalai Károly salesblogforu.wordpress.com