Mára általános elvárássá vált a bérlők részéről az irodapiacon, hogy az irodaterek elrendezése a lehető legjobban támogassa a munkavégzést és a kommunikációt, így a költözéskor egyre több cég kéri belsőépítész segítségét – derül ki az Eston International Ingatlantanácsadó Zrt. friss piaci elemzéséből.
„Az utóbbi évek tapasztalata, hogy a bérlők sokkal aktívabban vesznek részt az iroda kialakításában, mint korábban, és egyre nagyobb igény mutatkozik az élhetőbb iroda kialakítását célzó ötletek, javaslatok iránt. Mivel irodai környezetben töltjük a nap aktív részének döntő hányadát, egyáltalán nem mindegy, milyen élettani hatása van egy belső térnek, és van-e lehetőség kikapcsolódásra, feltöltődésre” – mondja Salamon Adorján, az Eston International Ingatlantanácsadó Zrt. elnök-vezérigazgatója. A szakember szerint korábban a cégek legfőbb törekvése a pénzügyileg hatékony iroda kialakítására irányult, a működést még támogató, legkisebb terület bérlésével. Manapság azonban egyre inkább előtérbe kerül az épület és a kialakítandó irodatér adottságainak lehető legjobb kihasználása, ami kreatív térszervezéssel lehetővé teszi a kommunikációs hatékonyság és a motiváltság növelését is.
Hogy mitől is lesz élhető egy iroda? Itt adunk néhány alapvető szempontot.
Ültetési terv a hatékonyság érdekében
Az iroda kialakításánál mind többen veszik figyelembe a dolgozók egyéni igényeit is; ehhez akár belső felméréseket is végeznek. Az igények felmérése után az iroda kialakításában a belsőépítész segít, aki úgynevezett „space plant”, ültetési tervet készít, amelynél megvizsgálják, hogy milyen szervezeti egységek dolgoznak együtt rendszeresen, kiknek szükséges egymás közelében lenniük, illetve a cég növekedési ütemének is befolyásoló szerepe van. A régi, cellás irodaterek helyett már zömében nyitott terű irodákat hoznak létre, osztott asztalokkal, valamint olyan munkaegységekkel, amelyeket paravánok választanak el egymástól, hogy a kommunikáció minél hatékonyabb legyen. Az ültetési terv részeként nagyon gyakran állítanak össze fénytérképet, amely segítségével pontosan látható, hogy a bérlemény egyes részeit milyen erősségben éri természetes fény a különböző napszakokban.
„Azzal párhuzamosan, hogy a cégek folyamatosan több energiát és pénzt fektetnek az irodák kialakításába, egyre büszkébbek is a munkahelyükre, amit például az is alátámaszt, hogy évről évre növekszik azoknak a cégeknek száma, amelyek az Év Irodája címért indulnak” – jegyzi meg Salamon Adorján, hozzátéve: az iroda.hu 2010 óta hirdeti meg versenyét, és az elmúlt években megduplázódtak a nevezések. Miközben 2010-ben még csak 10-en indultak, 2013-ban már 22-en, és idén várhatóan még többen lesznek versenyben. A tavalyi győztes terekről itt olvashat.