Az elmúlt 20-25 évben nagyon sok hazai kis- és középvállalattal találkoztam, és közöttük is többségben vannak azok, akik a kezdeti évek növekedése után megrekednek a fejlődésben, és nem tudnak kitörni a kkv-létből, nem tudnak valódi vállalattá válni. Talán nem is gondolják, de ezzel a hosszú távú növekedést és fenntartható fejlődést akadályozzák meg, a profitvisszaesésről már nem is beszélve. A felmérések visszaigazolták, hogy a vállalkozói társadalomban is megtalálható ma már több generáció, de egyelőre még azok vannak többségben, akik nem az Y vagy Z generáció tagjai. A családi vállalkozásoknak is mindössze 10 százalékánál zajlott le vagy zajlik éppen generációváltás. A későbbi kudarcok elkerülése érdekében érdemes tanulni az első generációs vállalkozók hibáiból, hogy a kkv-szektor valóban a gazdaság gerincét jelentse.
A már több, mint 15-20 éve piacon lévő cégek fejlődésképtelenségi okainak megértéséhez meg kell nézni az átlag magyar kis- és középvállalkozást vezetéselméleti megközelítésből.
Neil Churchill és Virginia Lewis publikációjaként jelent meg a vállalati növekedés 5 lépcsője, részben Lerry Greiner növekedési modelljére építve. Az ábra jól mutatja a kkv-k életszakaszaiban előforduló válságokat. Eszerint az első szakasz az életben maradás fázisa, gyakorlatilag a vállalkozás alapítási és kezdési időszaka, a valódi vállalkozók, innovátorok igazi terepe. A növekedés fő hajtóereje a kreativitás, mindenki mindent csinál, még nincs kialakult vezetés.
A második a túlélés szakasza, amikor a vállalkozás belép a stabil növekedés időszakába. Már van funkcionális szervezeti struktúra, tervezés, könyvelés, formális hierarchia. A vezetés pedig vezérlés jellegű, de ez most a növekedés motorja is. Amikor a vállalkozás növekedése folytán a szervezet egyre bonyolultabbá válik, és az ügyvezető már nem képes mindent közvetlen kézi irányítás alatt tartani, beköszönt az autonómiaválság, ami azt jelenti, hogy az első számú vezetőtől a döntések jelentős részét át kell engedni az alacsonyabb szintű vezetőknek. A szervezetnek decentralizálttá kellene válni, profitcentrumokat kell kialakítani, a felsővezetői döntéshozatal csak a stratégiai döntésekre korlátozódhat. A növekedés fő mozgatója már a delegálás!
Jellemzően ezen ponton reked meg az átlagos kkv tulajdonos-vezető, mert képtelen továbblépni, képtelen az autonómia válságból kimászni.
Adizes vállalati életciklusmodellje szerint ez az időszak nem más, mint a vállalkozások korai felnőttkora. És mi jellemző egy korai felnőttkorba lépett fiatalra? Hát az, hogy azt hiszi, már mindent tud a világról, és az öregek ne dumáljanak neki, mit hogyan kell csinálni!
Fordítsuk le a modelleket a magyar kkv-kra, és rögtön látható lesz, hogy a „régi” kis- vagy középvállalkozások fejlődésének, növekedésének legnagyobb akadályai a tulajdonos-vezetők. Ráadásul nemcsak akadályozzák a fejlődést, de jelentős kockázatot is jelentenek, mert tartós kiesésük esetén a vállalkozások működése akár meg is állhat, de mindenképp visszaesik. Persze ezt a többségük sosem fogja belátni, mert alapvetően hatalmas egóval rendelkeznek. Ezek a vállalkozók ugyanis azt gondolják, hogy azzal, hogy ők alapították a cégüket és működtették akár sikerrel is az elmúlt 20 évben, már mindenhez értenek. Sőt a kapitalizmushoz is csak ők értenek igazán.
De van jó hírem is, mert vannak megoldások a felvázolt konfliktushelyzetekre. Ráadásul a fejlődés révén a vállalkozások értékesebbek, a tulajdonos gazdagabb is lesz. Az is tény, hogy ehhez átfogó szervezeti változásokat kell véghezvinni, ami a tulajdonos-vezető személyét is érinti.
Nagyon széles a szervezetfejlesztési megoldások skálája, és senki sem állíthatja, hogy nála a bölcsek köve. A kkv-k többségénél azonban néhány fő gondolat köré építhetők a megoldások, mivel a problémáik többsége is tipizálható. A legfontosabbak egy csokorban főként az ügyvezető-tulajdonos vállalkozóknak címezném:
- Tedd félre az egódat!
- Építs csapatot, és hagyd, hogy dolgozzanak!
- Tanulni, tanulni, tanulni!
- Vezess be kontrollingrendszert!
- Becsüld meg az embereidet!
A válság utáni évtizedek vállalati stratégiája a növekedésről szól. Hát építs olyan szervezetet, ami képes a növekedésre, és tudd elengedni az irányítást, ha már túlnő rajtad. Egy vállalkozó barátom szerint a cége akkor tud fejlődni, ha mindig képzettebb vezetőket tesz irányító szerepbe, ezért nála csak okosabb vezetőket vesz fel.
Szerző:
Vitkovics Péter
Változás és válságmenedzsment
http://valtozasmenedzserek.hu/